Aphanius mento

#1 - 6 juli 2009 18:54
Just fått ägg av Aphanius mento från tysk odlare genom aquabid. Här är bilder på de små underverken när de ännu befinner sig i provröret. Den här sidan får vara min ledstjärna: http://www.aka.org/ark/mento.htm

Det första svåra steget blir att föra över dem till första akvariet. De är tydligen känsliga för vattenändringar.
#2 - 8 juli 2009 17:01
Jag kan inte låta bli att posta en bild till på den här söta ynglen, som så sakteliga mognar till sig. Om några dagar så...
#3 - 8 juli 2009 18:12
Gud vad kul!
Och vilka snygga fiskar dessutom!
Hoppas att allt går vägen! och gärna fler bilder så vi får följa utvecklingen!
#4 - 9 juli 2009 19:05
Nu håller ynglen precis på att hoppa ur sina äggskal (eller vad det nu heter ;)) och simma (eller snarare sprätta och hoppa) omkring.

Här är några bilder. På två av bilderna ser man ngr vattenloppor också och på en bild ligger två yngel med huvudena precis mot varandra.
#5 - 11 juli 2009 09:37
En dagsaktuell bild. Gulesäcken minskar dag för dag och ynglen hoppar omkring eller kanske snarare sprätter ryckvis omkring.

Det spännande ögonblicket närmar sig när de skall föras över i en större burk.
#6 - 11 juli 2009 14:25
Fina bilder.
#7 - 12 juli 2009 19:39
Ynglen lever i sitt nya hem och verkar kunna få i sig nykläckt artemia även om det ju måste vara precis på gränsen för vad de kan sluka.
#8 - 12 juli 2009 20:17
Dagens bilder. Man ser att magen putar ut med orangefärgat innehåll: artemia.

De behöver hårt vatten och jag är lite tveksam om hur jag skall göra. Allt annat här hemma är svartvatten eller bara mjukt.
#9 - 1 augusti 2009 16:21
Här är ngr bilder på ynglen något större. När de är riktigt små rör sig mycket roligt: de simmar med huvudet snett uppåt och hoppar liksom i vattnet, eller så hoppar de fram på underlaget och ogärna annat än mot ett underlag även om det är aldrig så snett och helst inte i fritt vatten. Om de står på fenorna har jag kommit underfund med ännu.

De är pigga och orädda, t.o.m. riktigt nyfikna för de kommer fram och glor på mig när jag sitter framför akvariet med förstoringsglaset.

Det hela verkar mycket lovande så jag har t.o.m. börjat fundera på lite svårare arter som A. burdurensis (som lär vara densamma som A. anatoliae sureyanus) o A. vladykovi - om de nu går att få tag på.
#10 - 12 augusti 2009 01:19
snygga och intressanta bilder !
#11 - 13 augusti 2009 18:38
Roligt att de uppskattas. :d

Här är två bilder på det största ynglet - en hanne som håller på att få färger. Och han är redan kaxig! Väldigt kaxig! En varnade mig för ett "dödens fält" om man inte ser upp i tid och tar bort konkurrerande pojkar.
#12 - 12 september 2009 19:14
Ett första försök att filma:
" target="_blank">

Jag är lite besviken på kvalitén när man laddat upp till youtube men lite intryck av hannens mörkblå metallglans får man ändå...
#13 - 28 september 2009 15:35
bump - lek???
#14 - 21 oktober 2009 17:14
Vad som har hänt sedan senast är att hanen försvann spårlöst under en resa på en och en halv vecka. Kvar är nu ett litet antal andra. Kanske en av dem just nu växer ut till fullvuxen hane.

I vart fall är det en rysligt trevlig och livlig fisk får jag säga. Kan varmt rekommenderas för dem som inte vill slabba med årstidsfiskar. Så om inget särskilt händer blir det nya ägg.

Jag undrar varför Aphanius-arterna inte är mer populära??!!
#15 - 22 oktober 2009 04:22
ssk mento är snygg - hade den själv på 80-talet men folk vill nog oftare ha färggranna västafrikaner...
Bilagor:
#16 - 5 december 2009 18:08
erikthur skrev:
ssk mento är snygg - hade den själv på 80-talet men folk vill nog oftare ha färggranna västafrikaner...

Västafrikaner i all ära men i ett 6-8 liters akvarium?

Kan inte låta bli att skicka en video till:

" target="_blank">

Hanen är tyvärr borta - det får bli en ny nästa år.
#17 - 5 december 2009 18:22
Så stort akvarium? Själv föredrar jag 3 liter som standard men till ett gäng mento kanske dom fick minst 8 liter...
;)
#18 - 7 november 2010 15:29
Igår tog jag inte akvariumet som stått på terrassen under våren/sommaren/hösten. Som man ser riklig algtillväxt. Tre granna fiskar har klarat sig och finns ni ett nystädat akvarium inomhus i köket.

Senaste månaden när det har varit så kallt har de inte fått någon mat alls för jag tänkte att de nog var rätt så inaktiva i kylan.

Mina försök i somras att skaffa nytillskott av hannar med ägg misslyckades helt pga eget slarv så det jag har nu är nog bara tre honor.
#19 - 7 november 2010 16:48
One mento - sorry for that pun...
Jag vet att jag behöver glasögon och så men jag ser inte fisken på bilderna.
:confused:
#20 - 7 november 2010 17:51
Fina fiskar, är de svårskötta? Vad har du förutrustning och hur stort är akvariet?

Det rekommenderas att akvarier som innehåller den här arten är på cirka 56-57 liter eller mer tydligen.

http://www.seriouslyfish.com/profile.php?genus=Aphanius&species=mento&id=1303#5

http://theaquariumwiki.com/Aphanius_mento
#21 - 7 november 2010 18:37
Mento är kanske lite livligare än våra normala afrikanska arterna men kan hållas i mindre akvarier än så. Beroende på antalet från kanske 10-15 liter. Alla rekommendationer skall tagas med en nypa salt. Man vet aldrig hur mycket erfarenhet av arten ifråga dom har som skriver rekommendationerna. Kanhända ingen alls ibland men något måste dom skriva.
#22 - 7 november 2010 18:54
Ja i och för sig. Det finns ju så mycket olika rekommendationer. Jag tänker mig ändå att fiskar i allmänhet tycker om att kunna sträcka ut rejält och ha plats att simma. Fina fiskar och fin inredning man såg!
#23 - 7 november 2010 20:32
erikthur skrev:
One mento - sorry for that pun...

Jag vet att jag behöver glasögon och så men jag ser inte fisken på bilderna.

:confused:

Det beror på att det inte är någon fisk på bilden :d
#24 - 7 november 2010 20:35
Caj skrev:
Ja i och för sig. Det finns ju så mycket olika rekommendationer. Jag tänker mig ändå att fiskar i allmänhet tycker om att kunna sträcka ut rejält och ha plats att simma. Fina fiskar och fin inredning man såg!

Min burk är mycket liten men nästan till hälften fylld med stenar. Vattenströmningen är kraftig genom ett litet filter.

De är verkligen mycket livliga och tillika nyfikna. An någon anledning gillar jag dem mycket. Hannarna är ju granna i sin stålblå färg men honorna är beige-grå – så det är inte färgerna det hänger på.

Sammanfattningsvis skulle jag kalla dem lätta att hålla.
#25 - 7 november 2010 21:19
legob skrev:
Min burk är mycket liten men nästan till hälften fylld med stenar. Vattenströmningen är kraftig genom ett litet filter.

De är verkligen mycket livliga och tillika nyfikna. An någon anledning gillar jag dem mycket. Hannarna är ju granna i sin stålblå färg men honorna är beige-grå – så det är inte färgerna det hänger på.

Sammanfattningsvis skulle jag kalla dem lätta att hålla.

Ja jag såg filmerna du länkade till, fast intrycket var att akvariet inte var så litet, men det kan ju bero på att det var filmat, det såg fint ut och jag lade märke till att vattnet verkade vara strömt. Intressant att de tycker om det! Jag har läst någonstans att de bland annat lever i bäckar tror jag. Det verkar som om de vill ha två olika årstider med, en kall och en varmare?

Är det svårt att få yngel av dem? Finns det gott om gömställen kanske man hade kunnat ha kvar föräldrarna och odla enligt den så kallade naturmetoden.
Bilagor:
#26 - 8 november 2010 05:52
Jag skulle säga att akvariet håller en så där 6-8 liter. De älskar strömt vatten och pilar fram mellan alla springor och spickor och det är från dem som de kikar ut och betraktar omgivningen. På botten har jag korallgrus för pH:t.

Annons