Du ställer till det för mig MaxB!! Kanske jag måste byta ut mitt 222-liters mot två mindre om det ska bli som du säger "lugn och ro".
/Inger
Njaaee, det skall nog kunna funka ändå. Har jag fattat det rätt att du enbart kör "apisar" i ditt 222-litare? Det är i såfall en bra början.
Vi har ju diskuterat en hel del i andra, såväl mina som i Ansjos som C90368:as trådar, om det här med inredning. Om du inreder med mycket rötter som gärna ligger lite "hullerombuller" och ganska tätt mot bottnen samt punktmarkerar med många lågväxande växter, typ cryptocoryne, framför och i de öppna fält som bildas mellan rötterna så ger du dina apor förutsättningar att hitta massor av ställen där de tryggt kan bilda revir och leka.
Om du nu har en grupp viejita och en grupp kakaduor så tror jag nog att du kan ha dessa ihop utan större bekymmer - förutsatt att de på varsitt håll kan etablera revir.
Jag tror att många inreder sina apistogramma-kar så att de gärna "vill kunna se" sina fiskar - med andra ord blir det kanske lite för öppna utrymmen för att honorna skall komma till skott. När honan/orna får chans att, som jag skrev innan, hitta ett ställe där det är lugn och ro - både för hanen ur den egna gruppen och fiskar ur eventuella andra grupper - så börjar hon förbereda för en kommande lek. Hon kollar fllera ställen och väljer till slut ett som passar, sedan hamnar hon i en fas där det är hon som tar kommandot och, så att säga, bjuder in hanen till lek. Hanen är efter leken uppmärksam på honan och avkomman men det är i huvudsak honan som sköter jobbet med yngelvården. Hanen kan, i de fall där fiskarna är haremslekare, leka av flera honor samtidigt.
I ditt fall skulle du kunna prova att inreda riktigt tätt och "djungligt" samt att kanske placera en större rot eller växt i mitten av karet som avledare så att hanarna ur de olika grupperna inte ser varandra hela tiden - då går det oftast finfint.
Många tycker säkert att det är lite tråkigt att inreda på ett så här massivt vis, alltså att man under långa tider knappt ser fiskarna - men det är i alla skrymslen och vrår det händer. Ibland kan en eller flera honor "försvinna" någon vecka och man tror instinktivt att de har dött - men så kommer hon framkikandes med en svärm yngel och då förstår man varför hon varit borta så länge.
Givetvis kan du i ett sånt här kar med fördel ha ett vackert stim med tetror och liknande som förgyller utseendet i baljan.
Jag har en tråd här om mitt 960-litare, där kan du kolla lite hur jag inrett - och det finns massor av råd och rön från andra fina akvarister:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127991
Spana även in trådar av C90368 och Ansjo m.fl. Fantastiska kar och inredningar - samt ordentliga expertråd!
Jag har även en nyuppstartad liten tråd om ett par vildfångade apisar som går själva i ett 100-litare, här;
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132036
Här är ytterligare en tråd där jag visar hur jag inrett ett 80-litare med A. Borelli;
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124400
:)