Använder EasyLife

#1 - 6 mars 2007 17:02
Vi började använda EasyLife flytande filtermedium för ett par tre veckor sedan. Hade problem med grumligt vatten, slöa fiskar som inte färgade ut m.m. Och hur har det gått?

Jo fantastiskt! :D Vattnet är KRISTALLKLART! Fiskarna är pigga och har färgat ut helt och hållet. Inga mjölkiga botior längre utan becksvarta linjer! Vi har iofs haft en scalare som dött, men det har garanterat inte med saken att göra, våra scalarer har dött efterhand även innan. Jag vet dock inte riktigt varför än. Så jag kan inte annat än rekommendera EasyLife! Finns hos pwss.se

Det som en del är lite rädda för är att det eliminerar så till den grad att även växtnäringen binds och därmed inte har någon effekt. Det kan jag dock inte uttala mig om då jag har kört utan pmdd ett par veckor, ska snart sätta igång igen.
#2 - 7 mars 2007 09:05
Kollade runt men hittade inte tror jag....under vilken kategori finns det?
#3 - 7 mars 2007 09:48
#4 - 7 mars 2007 10:35
Läste att man skulle använda det vid nystart av akvarie, när man koppar i ny fisk och transport inte vid vattenbyten alls? eller
och hur stora mängder ska man ha till ex antal liter?
#5 - 7 mars 2007 12:29
japp, jag kör också med EasyLife filtermedium i mitt kar, fantastiskt bra produkt till glasklart vatten samt nöjda firrar o växter ;)
#6 - 7 mars 2007 12:42
Ja, kanske kan vara något att prova då =)
#7 - 7 mars 2007 13:18
Jag kände också att jag var tvungen att testa efter att ha kollat på
hemsidan : http://www.easylife.nl
#8 - 7 mars 2007 13:28
palleh skrev:
Läste att man skulle använda det vid nystart av akvarie, när man koppar i ny fisk och transport inte vid vattenbyten alls? eller

och hur stora mängder ska man ha till ex antal liter?

Normal dosage : 10 ml per 30 litres
#9 - 7 mars 2007 14:00
Jag är nog en skeptisk jävel, men jag skulle inte betala 95:- för en flaska av nåt där allt jag vet om innehållet är att det "does not contain any chemicals, bacteria or other organic additives". Vad innehåller det då?

Dessutom triggas min bullshitdetektor av påståenden som "Young fry grow twice as fast when treated with Easy-Life".
#10 - 7 mars 2007 18:13
Om man tittar på pwss.se under "nyhetsbrev" så finns mycket mer info och på svenska. Jag klistrar in här om ni vill slippa gå dit. Vi har än så länge bara använt för ersatt vatten vid vattenbyte. Utom första gången då när vattnet var grumligt och fiskarna inte mådde bra. Då använde vi normaldos till hela vattenmängden. Och vips till dagen efter så var problemen som bortblåsta!

Från pwss:

"Easy-Life flytande filtermedium är 100% naturligt och säkert. Det innehåller inte kemikalier, bakterier eller ezymer. Det är lämpligt för söt och saltvattensakvarium, dammar och paludarium.
Easy Life behandlar och förebygger problem. Använd prudukten när du köper ny fisk, underhåller akvariet, vid nystart av akvarium, vid transport och karantän, för förbättring av vattenkvalitén, för att hålla vattnet stabilt, etc.

Vatten & Easy Life:
-Gör vattnet kristallklart
-Stimulerar Bio-filteraktiviteten
-Håller vattenkvalitén stabil; Tar bort tungmetaller, ammonium
-Tar bort kemikalier
-Binder upp rester av fiskmedicin
-Tar bort klor, kloramine
-Motverkar och bekämpar alger
-Saktar ned uppbyggnaden av fosfat, nitrat
-Avlägsnar farliga bakterier
-Stimulerar uppbyggnaden av nyttiga bakterier
-Avlägsnar dålig lukt
-Tillför syre.
Fiskar & Easy Life:
-Eliminerar och motverkar stress
-Förbättrar den fysiska motståndskraften
-Fiskarna visar sina färger starkare;- Fiskarna blir livligare
-Fiskarna äter mer
-Fiskarna tillfrisknar fortare efter sjukdom
-Förkortar karantänstiden
- Förebygger dödsfall vid transport
-Assisterar vid läkandet av bakteriella intektioner
-Förhindrar bakteriella infektioner
-Skyddar fiskarnas slemlager
-Förbättrar lekvilligheten
-Yngel växer dubbelt så fort.
Växter & Easy Life:
-Tillför essentiella mineraler/spårelement
- Gödslar växterna
-Förbättrar näringsupptagningsförmågan.
Koraller & Easy Life:
-Befriar saltvattnet från giftiga ämnen
-Koraller växer fortare och bättere
-Förebygger dödlighet under transport

ANVÄNDNINGSOMRÅDE OCH DOSERING UNDERHÅLL

Första gången: Normal dos. Därefter: halv till normal dosering månadsvis. Vid
vattenbyte: Normal dos för det nytillsatta vattnet.

INKÖP/STRESS HOS FISK-LÄGRE DJURVÄXTER- KORALLER

Tillsätt normaldosen. Fiskar, lägre djur: Behandling/förebyggande av stress, avgiftninga
av vattnet. Koraller, växter: För gödning, tillväxtföbättring, avgiftning av vattnet. Stor
stress/skadat slemlager/sjukdom: dubbla eller tredubbla doseringen för snabbt resultat.
BORTAGNING AV MEDICIN, KEMIKALIER
För borttagninga av kemikalier och medicinrester: tillsätt dubbel eller tredubbel dos för
att få ett exelent resultat.
ALGER
Tag först bort alla synliga alger (även från glaset). Byt halva vattnet och tillsätt dubbbel dos. Gör om
samma sak om algerna återvänder. Om problemet är beständigt: Lös det framkallande problemet
först (övermatning, fel sand/grus på botten, fel belysning, igensatt eller dåligt fungerande filter, etc)
ANVÄNDNING VID MEDICINERING
Om det redan finns Easy-Life i vattnet: byt 1/2 av vattnet, tillsätt medicinen, efter behandlingen
tillsätts dubbel dos för borttagning av medicinrester effektivt.
FÖRBÄTTRING AV VÄXTLIGHET
För bättre tillväxt av växter - koraller - lägre djur: tillsätt normal dos dag 1 och dag 7.
Därefter halv till normal dos varje månad som underhåll.
SYNBAR AKTIVITET: KLARNINGSTID I SÖT OCH SALTVATTEN
Vid tillsatts av Easy-Life blir vattnet grumligt. Detta är ett tecken på att produkten
arbetar. Mängden av föroreningar i vattnet avgör hur lång tid det tar för vattnet att
klarna. Små akvarium som fyllts med nytt vatte klarnar på 2-4 timmar. Sötvattenakvarium
behöver 4-16 timmar för att klarna, men det kan ta upp till 72 timmar om det
finns mycket föroreningar i vattnet. Marinakvarium klarnar normalt på 2-4 timmar men
kan ta upp till 24 timmar.

Mycket mer info på: www.easylife.nl

258980. Easy-Life Flytande Filter
#11 - 7 mars 2007 18:57
Rebecka_o: det där innehåller inte en gnutta information om vad EasyLife är, eller hur det kan åstadkomma allt det där.
Det är mycket möjligt det funkar, men jag är som sagt en skeptisk jävel.
#12 - 7 mars 2007 19:23
jag väljer bort easy life tills de kan garantera att det inte påverkar näring via PMDD på ett nehativt sätt.
#13 - 7 mars 2007 20:45
Easy-life

Det åter ju spännande det där med: "Det innehåller inte kemikalier, bakterier eller ezymer." (men man menar väl enzymer?).

Alltså, högvakuum på flaska.
Som dessutom kan tillföra essentiella mineraler(typiska kemikalier)
/spårelement (kemikalier) och syre (typisk vanlig kemikalie)

Underligt!
#14 - 7 mars 2007 20:54
Jag har en flaska hemma... det finns ingen innehållsförteckning?! Jag har inte hunnit testa än.. men om man får tro vad de skriver så verkar det som att det är placeboeffekten som är effekten sas ;)
#15 - 7 mars 2007 23:07
Azur visst får man va en kritisk satan. :) Easy life har flitigt debatterats på Ncs forum. Det blev valt till årets produkt av zoozajac 2004 likväl finns ingen innehållsförteckning. Jag har kört med det länge o visst funkar det Jaghar ju oftast ingen botenbeläggning men efter att ha slängt i en dos EL så har jag det dagen efter så klart att EL sedimenterar. Sedan prisvärt ja upp till var o en som med allting.
#16 - 8 mars 2007 00:00
Låter inte det här bekant?
http://en.wikipedia.org/wiki/Chitosan
#17 - 8 mars 2007 00:02
Jag var själv kritisk, och visst är det irriterande att de inte kan delge vad produkten innehåller. Men jag kunde bara inte låta bli att testa, och tycker det är värt pengarna! :)

De skriver ju hur det syns att det arbetar, och det vill jag lova! När man häller i det så blir det mjölkigt i vattnet. Efter ett antal timmar är vattnet glasklart! Men som sagt - risken kanske är stor att även växtnäringen sedimenteras. Vi får väl se om någon tvättäkta växtakvarist vågar sig på EL och sedan kan utvärdera efter ett tag?
#18 - 8 mars 2007 00:03
kaj.p skrev:
Azur visst får man va en kritisk satan. :) Easy life har flitigt debatterats på Ncs forum. Det blev valt till årets produkt av zoozajac 2004 likväl finns ingen innehållsförteckning. Jag har kört med det länge o visst funkar det Jaghar ju oftast ingen botenbeläggning men efter att ha slängt i en dos EL så har jag det dagen efter så klart att EL sedimenterar. Sedan prisvärt ja upp till var o en som med allting.

kaj.p hur har du upplevt att det funkar med dina växter? Elimineras även växtnäringen tror du? Bör ju rimligen vara så...?
#19 - 8 mars 2007 00:08
Azur skrev:
Låter inte det här bekant?

http://en.wikipedia.org/wiki/Chitosan

Oj, ja det låter ju väldigt bekant! Men Chitosan verkar ju trots allt vara rätt okej att ha i sitt kar ändå? Om det nu är det som är i flaskorna.
#20 - 8 mars 2007 00:11
rebecka_o skrev:
kaj.p hur har du upplevt att det funkar med dina växter? Elimineras även växtnäringen tror du? Bör ju rimligen vara så...?

Jadu jag har inga växter de fixar inte mina täta vattnebyten. Men o andra sidan finns EL som produkt för växtkar också
#21 - 8 mars 2007 00:31
kaj.p skrev:
Jadu jag har inga växter de fixar inte mina täta vattnebyten. Men o andra sidan finns EL som produkt för växtkar också

Ja det där får du gärna förklara närmare om du vet mer. Menar du EL:s växtnäring Profito? För borde inte även EL växtnäring elimineras av EL flytande filtermedium precis som (sannolikt) t ex pmdd? Det står följande på pwss.se om Profito:

"Högkoncentrerat växtnäring med 17 olika mineraler och spårelement för den optimala tillväxten och grönskan hos akvarieväxterna .
Innehåller inga nitrater och fosfater.
Extra höga halter av järn, kaliumhydrat och magnesium.
Rekomenderas vid användning av Easy-Life FFM.
Dosering 10 ml/100 liter/vecka.
Helt komplett gödning, inga extra gödningsmedel behöver tillföras. "

Men om Profito fungerar ihop med EL filtermedium så borde det väl gå lika bra med pmdd? Jag fattar inget... :confused:
Bilagor:
#22 - 8 mars 2007 00:44
Fel man o fråga Har på sin höjd flytväxter i mina kar. Men kan klart se effekten av slå El Allt blir mjölkvit o sedimenterar. Lätt o suga upp i mina nakna kar.:D
#23 - 8 mars 2007 01:12
Kom just på en sak. Om man bara väntar med att tillsätta näringen tills sedimenteringen är över, dvs efter några timmar. Då ligger ju alltsammans på botten och borde ju inte ställa till det så mycket. Ev. kan man ju t.o.m suga upp en del av detta innan man tillsätter pmdd (eller vad man nu använder).
#24 - 8 mars 2007 07:07
Jag använder Easy-Life EASYCARBO till mitt växtkar och det har aldrig växt så innan som det gör nu. Det enda som står på flaskan är Kolnäring för växter
och att man inte skall överdosera, 1 ml per 50 liter vatten. Trots ingen varudeklaration så leker fiskarna och växterna bubblar.
#25 - 8 mars 2007 09:05
Själv använder jag inte Easy-Life EASYCARBO hela tiden, bara då jag behöver "pigga" upp mina växter och få bort lite alger som lagt sig, använder det då max 1-2 veckor med doseringen 1ml per 50 l. Mycket effektiv soppa!

Annons