Använda vattenberedningspreparat?

#1 - 6 april 2004 14:35
Hur effektivt är egentligen vattenberedningspreparat, typ AquaSafe eller Aqutan? Jag använder det INTE, och jag hoppas att det heller inte är något jag behöver använda.

När jag läser Seras sjukdomshäfte står det i varje mening saker som "tillsätt omedelbart Sera Nitrivec och dubbel dos av Sera Aqutan för att få problemet överstökat". Man blir ju nästan tårögd. Sera önskar väl att man helst inte ska använda kranvatten över huvudtaget, utan istället låta fiskarna simma runt i Aqutan.

Jag har fått intrycket av att dessa vattenberedningspreparat mer är en "trygghets-grej" som man häller i akvariet bara för att det just ska finnas där - inte för att det verkligen är bra för något.

Läste i nån tråd att Kjell Fohrman inte använder vattenberedningspreparat. Om du Kjell, skjulle läsa den här tråden, VARFÖR gör du inte det? Vad är din slutsats efter ett kvarts sekel som akvarist?

I Seras reklamhäften står det så vackert att Aqutan "gör kranvatten till akvarievatten", genom att bland annat oskadliggöra kloret och kopparn. OM ens vatten nu inte är berikat med klor, och OM man nu har 25 år gamla kopparrör i huset - VARFÖR skulle jag då behöva vattenberedningspreparat? Finns det en enda anledning?
#2 - 6 april 2004 14:39
Jag använder inte heller vattenberedningspreparat. Jag tror att man som akvarist känner sig mer "äkta" om man inte gör det. Däremot så om folk har problem med nitrit eller klor eller är helt nybörjare så kan jag ju rekommendera det till dem. Däremot anser jag väl att alla borde ha nitrittest hemma. Kollar man läget med det ibland när man startar kar så är det ju inga problem...

Det finns lixom andra vägar att gå. Forsa i vatten, sluta mata, byta vatten, filtrera genom kol etc... Medlen är nog främst för folk som inte är så insatta. Men självklart, hade det varit enda utvägen hade man ju köpt det...
#3 - 8 april 2004 09:38
Ingen annan som har nån teori?
#4 - 8 april 2004 09:44
Håller med Zaphi jag har aldrig använt vattenberednings medel och kommer aldrig att göra.

Bättre då att köpa typ ett nitrit test istället.
#5 - 8 april 2004 09:47
Ingen annan som har nån teori?

Njae, inte så mycket teori men lite erfarenhet den hårda vägen.
När jag bodde i stan pysslade jag många år med akvarium och tillsatte aldrig några beredningsmedel i det kommunala vattnet. Nu när jag flyttat ut på landet med egen brunn har jag tvingats använda medel efter mängder av problem med firrar som dog. Duschmunstycke och vattenberedningsmedel är nu rutin vid vattenbyte. Inte en firre har gått hädan sedan jag började med det.

#6 - 8 april 2004 10:46
Jörgen 41 vad har det vi kallar vattenberedningsmedel/preparat med nitrit att göra.
Om jag inte tar fel så har Kjell Fohrman i något samanhang skrivit att han använder det vid uppstart av ett nytt akvarie, det kan vara en andrahands uppgift.

Zaphi "problem med nitrit " vad har det vi kallar vattenberedningsmedel/preparat med nitrit att göra.
"Forsa i vatten, sluta mata, byta vatten, filtrera genom kol etc... " låter enklare att använda ett preparat.
Bluesboy "Duschmunstycke " varför använder du det.
Du har insett fördelen med ett preparat.

Jag använder det inte för jag har kommunalt vatten och vet vad jag har för vatten.
Men jag skulle använda det om jag hade en egen vattentäkt.
#7 - 8 april 2004 11:01
Mja vad vi menade va att istället för att köpa vatten berednings preparat så kunde han köpa det istället, har aldrig sagt att det hadde med varan att göra.

Men om man har egen brunn har man då inte tagit prover på vattnet eller dom som har egen brun dricker det och hoppas på att det inte innehåller någon skit.

Jag hadde ju inte druckit vatten ur en brunn om jag inte visste att det var drickbart. :-)
#8 - 8 april 2004 12:26
Bluesboy "Duschmunstycke " varför använder du det.

Du har insett fördelen med ett preparat.

Här är tråden där jag (läs vi) kom fram till att det skulle hjälpa mig: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21197

Men om man har egen brunn har man då inte tagit prover på vattnet eller dom som har egen brun dricker det och hoppas på att det inte innehåller någon skit.

Om jag talar för egen del så - ja, självklart tog vi vattenprover när vi köpte huset (köparens skyldighet). Vattnet var helt ok både bakteriologiskt och kemiskt (dvs. tjänligt att använda som färskvatten) med god kariesförebyggande fluoridhalt. MEN det behöver inte innebära att det är optimalt för vattenlevande organismer. För oss är det ok, för firrar kan det vara så pass höga halter av vissa ämnen att det ställer till problem. Detta har vi kommit tillrätta m.h.a. vattenberedningsmedel och genom att "lufta ur" vatten vid påfyllning.

Bonusen är att man har ett ganska omfattande provresultat från labbet så man vet hur mycket av alla näringsämnen etc. man tillför karet vid vb [:)]

Annons