Hur effektivt är egentligen vattenberedningspreparat, typ AquaSafe eller Aqutan? Jag använder det INTE, och jag hoppas att det heller inte är något jag behöver använda.
När jag läser Seras sjukdomshäfte står det i varje mening saker som "tillsätt omedelbart Sera Nitrivec och dubbel dos av Sera Aqutan för att få problemet överstökat". Man blir ju nästan tårögd. Sera önskar väl att man helst inte ska använda kranvatten över huvudtaget, utan istället låta fiskarna simma runt i Aqutan.
Jag har fått intrycket av att dessa vattenberedningspreparat mer är en "trygghets-grej" som man häller i akvariet bara för att det just ska finnas där - inte för att det verkligen är bra för något.
Läste i nån tråd att Kjell Fohrman inte använder vattenberedningspreparat. Om du Kjell, skjulle läsa den här tråden, VARFÖR gör du inte det? Vad är din slutsats efter ett kvarts sekel som akvarist?
I Seras reklamhäften står det så vackert att Aqutan "gör kranvatten till akvarievatten", genom att bland annat oskadliggöra kloret och kopparn. OM ens vatten nu inte är berikat med klor, och OM man nu har 25 år gamla kopparrör i huset - VARFÖR skulle jag då behöva vattenberedningspreparat? Finns det en enda anledning?