använda eheim pro II 2026 som reaktor för co2??

#1 - 16 november 2004 10:36
Hallå!
Någon som har erfarenhet av att använda eheim ytterfilter som reaktor?? (har inga pengar o lägga på sånt just nu pga nyinköpt balja) Går det bra att sätta en t-koppling på utslangen för vatten tro?
Frågan kan oxå formuleras om, hur får jag lättast bättre upplösning på co2 utan allt för stora investeringar? (Kör vanlig syresten i min ena burk...)
Tacksam för svar
#2 - 16 november 2004 10:43
Problemet med att använda ytterfiltret är som jag ser det att emellan åt när det sammlats en del Co2 i behållaren så "rasslar" det till i impellern när den för några sekunder "torrkör" när Co2´n passerar.
#3 - 16 november 2004 10:59
Hmmm jo det är sant, har läst att visa får problem med det, men det verkar inte vara så jättevanligt.
Men om jag nu kör med detta, är det bäst att sätta t-koppling (och givetvis backventil!) på utslagen, eller sätter man med fördel en syresten precis under utsuget?
Finns det förövrigt problem om man kör mäsk-sats att placera flaskorna i bänken under akvariet? Gas borde ju rimligtvis inte ha några problem med att stiga hehe.
#4 - 16 november 2004 11:03
Skall du ha flaskan med mäsk under akvariet så rekomenderar jag en backventil.

Bäst upplösning får du nog med en syresten vid insuget. Jag har testat och för att inte förlora någon Co2 så satte jag toppen ifrån en PET flaska som en tratt på insuget.
#5 - 16 november 2004 14:52
Bästa sättet är som jörgen säger att montera en syresten vid insuget när jag provade med mitt filter av den här typen så kunde man inte köra mycket mer än strax under 1bubbla i sec utan att filtret började protestera... Prova helt enkelt börjar det gurgla så sluta :)

Lycka till
/Henrik
#6 - 17 november 2004 07:28
Jag tror de flesta som svarat förutsätter att du släpper in gasen i insuget på filtret, men jag tycker mig sig i din fråga att du tänkt dig en helt annan konstruktion med T-kors på utblåset.

Det var det första sättet jag körde på och det fungerar - det fungerade t om lite för bra iom att cirkulationen i hela akvariet blir alldeles för dålig eftersom det krävs ganska stort flöde att driva reaktorn. Du hade tänkt att ha reaktorn på T-kopplingen på utblåset, såhär gissar jag?:
http://194.236.255.117/akvarienet/images/temp/forumattachment1489.jpg

Detta är ingen metod jag rekommenderar eftersom man inte får hela pumpkraften till att lösa gasen, men med ett enda innerfilter är det enda möjligheten om man vill köra reaktor.

Eftersom du har ytterfilter föreslår jag att du istället bara kör keramik i filtret (inga filtmattor/skumplastmattor) och släpper in någon bubbla/sek i insuget. Då får du en gigantisk reaktorkammare i form av hela ytterfiltret och hela pumpkraften används för att lösa upp gasen. Eftersom du kör enbart keramik så kommer aldrig filtret kunna stanna pga gasuppbyggnad.
#7 - 17 november 2004 07:53
Jag kör mitt 2028 som defdac beskriver, nackdelen är att iaf jag får en väldig massa små bubblor i karet, iof så kör jag på en väldigt hör bubbeltakt ca 2 st/sek, går kanske bättre om man kör på lägre bubbeltakt
#8 - 17 november 2004 08:07
Jag körde med en 2028 innan, & hade precis som pleaze med problem med oupplösta bubblor i hela karet, dyrt blir det aldrig att mecka själv, dock fult med en fetting till reaktor i en hörna, förhoppningarna ligger att den ska växa igen ;)

MVH Daniel

Annons