Använda CO2-tub från sodatreamer??

#1 - 12 september 2010 21:12
tja! kan man använda en sodastreamer co2-tub? har fått tag på en regulator, men co2-tuben från sodastream en har ju inte avstängnings ventil. behövs det eller funar det sätta regulatorn direkt på tuben?
#2 - 13 september 2010 07:30
Gängorna är väl inte samma har jag för mig så en vanlig regulator passar troligen inte utan du måste skaffa nån adapter och då kan du nog lika väl investera i en vettig tub som inte lär behöva fyllas lika ofta ;)
#3 - 13 september 2010 07:59
aa jag googlade en jäkla massa igår så jag fick svar på min fråga med.

fasen köper man en riktig tub då? jag få inte plats med så stor nämligen. en begnagnad brandsläckare eller så kanske? fast den kanske är för stor den med kom jag på.
#4 - 13 september 2010 08:42
Det finns även 2 kg:s tuber som skulle kunna passa ditt behov:). Kolla med brandfirmor vad de har hemma och ev. om de kanske har något begagnat.
#5 - 13 september 2010 08:43
Det finns ju små brandsläckare som finns i vissa bilar, de är ungefär lika stor som en 2l petflaska.
#6 - 13 september 2010 08:44
Du hann först ansjo ;)

Hannes, hur ofta får du tömma i nytt socker och jäst i din nuvarande co2-anläggning?
#7 - 13 september 2010 09:03
ansjo: okaj ska kolla.

christer: mja ca efter 1,5 vecka..vilket är lite jobbigt o ska jag nu starta ett aquascape så tänkte jag kanske köra på "riktig" co2 o ändå försöka komma undan billigt :P

ansjo vad kan en sån tub ligga på i pris tror du?
#8 - 13 september 2010 09:18
Det beror på om du hittar en begagnad, ny ligger den nog på under en tusing, beg. hälften kanske.
Jag har själv bara haft en 6 kg:s och har numera en femkilos begagnade och jag gav ca 500:- för dem styck.
#9 - 13 september 2010 09:23
ska se om inte micke har nån liggandes o skräpa på DM :P vad kostar en påfyllning av en typ som är ungefär lika stor som en sodastreamer-tub? är det en 2 kg typ eller?
#10 - 13 september 2010 09:27
finns även system att köpa som passar till sodastreamtuber om du skulle ha svårt att få plats med en 2kilos tub.
#11 - 13 september 2010 09:28
hannesc skrev:
ska se om inte micke har nån liggandes o skräpa på DM :P vad kostar en påfyllning av en typ som är ungefär lika stor som en sodastreamer-tub? är det en 2 kg typ eller?

sodastream är väl typ halvkilo?
#12 - 13 september 2010 09:33
Fuzzop skrev:
finns även system att köpa som passar till sodastreamtuber om du skulle ha svårt att få plats med en 2kilos tub.

jo men nu har jag kommit över ett profi 2000 sett. det är väl bara dennerel o sera som har sånna system va?
#13 - 13 september 2010 10:25
Vet inte vilka system som finns, mest sett sera. Men det går ju alltid att sälja det du har för att köpa ett annat om du har väldigt trångt om utrymmet, får du plats med en lite större tub ska du självklart behålla det du redan har ;) men går säkert att få tag i mindre brandsläckartuber oxå, har själv en på 1kg i porschen.
#14 - 13 september 2010 10:27
Nackdelen med mindre tuber är att priset skiljer sig inte så mycket när man ska fylla dem, skillnaden om tuben är på 2 kg eller 6 kg är inte många kronor.
#15 - 13 september 2010 10:41
http://shop.humle.se/se/art/trapetz-adapter-typ-2-for-regulator-till-425-g-kolsyrepatron.php

Den där borde funka för att köra med en vanlig regulator till sodastreamflaskor, men den kostar nästan 500:- så kanske bättre att skaffa en riktig tub istället.
#16 - 13 september 2010 10:48
tack! jag letade på humles hemsida igår men hittade inte denna. men som du säger.. kan vara smartare att köpa en tub istället!
#17 - 13 september 2010 10:50
Fuzzop skrev:
Vet inte vilka system som finns, mest sett sera. Men det går ju alltid att sälja det du har för att köpa ett annat om du har väldigt trångt om utrymmet, får du plats med en lite större tub ska du självklart behålla det du redan har ;) men går säkert att få tag i mindre brandsläckartuber oxå, har själv en på 1kg i porschen.

jo. asså såå trångt är det inte. men en 6kg får jag nog inte plats med. men 2 kg skulle nog gå.

ansjo skrev:
Nackdelen med mindre tuber är att priset skiljer sig inte så mycket när man ska fylla dem, skillnaden om tuben är på 2 kg eller 6 kg är inte många kronor.

aa det är väl så tyvärr. vart fyller ni på era tuber? hörda nånstans att man skulle kunna fylla på på välutrustade mackar som statoil. men jag är tveksam.
#18 - 13 september 2010 10:58
I en del kommuner fyller man på dessa på brandstationen, själv gör jag det hos en brandsäkerhetsfirma. Kolla i Eniro så hittar du säkert någon i din närhet.
Är det till din kub du ska ha CO2 så kan jag säga direkt att du bör hoppa över en sodastreamflaska. Någon månad sedan är den tom och då blir det dyrt i längden. Skulle du nu använda Sodastreamflaskan så byter man ut dessa mot en full i affärer som säljer själva Sodastreamer-anläggningen om jag inte minns fel....funkar till ett nano om inte annat:).
Bilagor:
#19 - 13 september 2010 11:10
okej. bra.

jag vet inte om jag ska ha det till kuben eller till mitt nästa proj med 50L aquascaping. tänkte att det behövs nog ett bättre system än mäsk till ett sånt kar :P
#20 - 13 september 2010 14:49
Där är ett lämpligare kar och projekt för en liten sodastream-flaska:)!

Annons