Anubis nana/bateri

#1 - 9 november 2004 08:19
JAg har antingen en anubis nana eller en anubis batri. När jag har planterat den så sticker lite av rätterna upp.

Går de bra?
#2 - 9 november 2004 08:29
Du måste plantera den tjocka rotstocken över marken annars ruttnar den ... att det sticker upp några rötter är ingen fara vad jag vet :)...

Lycka till
/Henrik
#3 - 9 november 2004 09:38
Det är absolut ingen fara om rötterna sticker upp.

Anubis växer bäst hos mig om jag planterar dem på en rot, eller sten.
#4 - 9 november 2004 15:32
Min står under gruset i sin "korg". Köpte den i en korgg och jag har kvar den. Eller man kanske ska ta bort den? Gruset är ganska stort.
#5 - 9 november 2004 15:43
Jag antar att det är en vanlig akvariekruka med stenull som den sitter i.
Då bör du ta bort krukan och stenullen, kan vara svårt i bland men om någon rot går av gör inget. (Tips just Anubias kan vara riktigt j*vlig men då får man klippa sönder krukan.)
Stenullen innehåller nämligen en massa näringsämnen som skulle kuna ge algproblem.
Sen är det valfritt hur man planterar den, antingen på en rot/sten eller i gruset, bara inte rotstocken (rhizomet) kommer under gruset. Då kan den ruttna. Rötterna därimot kan vara under gruset, det gör inget.
#6 - 9 november 2004 19:07
Okej, krukan sticker nästan upp så... Ska ta bort krukan när jag gör en stor rengöring nån gång :) Men kan man föröka växten på något sätt?

Text stoppa ner ett bllad i gruset eller i en vanlig kruka?
#7 - 9 november 2004 19:50
Klippa av rhizomet och plantera.
Du kommer nog märka om du har en anubias barteri var. barteri eller anubias barteri var. nana eftersom den första blir ca 40 cm och den andra runt 10;)

Mvh Malawi´n
#8 - 10 november 2004 06:33
Ett tips är att binda den på en rot (med fiskelina eller gummisnoddar). Det är både snyggt och lätt att flytta runt då du städar.
#9 - 10 november 2004 06:45
rhizomet e de rot-stocken eller?

så de funkar inte med ettt blad alltså?
#10 - 10 november 2004 07:10
rhizomet e de rot-stocken eller?

Ja
så de funkar inte med ettt blad alltså?

Nej (så länge du inte tar med en del av rotstocken förståss)

#11 - 10 november 2004 13:31
Okej, synd :(

Om jag sätter ett blad i jord. Dör de då?

Annons