äntligenpå gång!

#1 - 26 april 2008 09:24
Har under lång tid velat skaffa mig en större akvarie. Närmare bestämmt ett aqueal 375liter (150x50x50) med en BTN mini amazonas. Men har inte haft plats för det. Men nu har jag och min sambo köpt oss ett radhus så nu äntligen kan jag få börja! Vi flyttar in i maj så akvariet ska köras igång i början av Juni är tänkt! :D
Jag beställde och fick hem ett par rötter nu i veckan som ska få ligga i blöt och lakas ur, köpte rötterna från Guldfisken.se som royalrötter men det är väll inte namnet på dem utan bara en katergori antar jag. Någon som vet va de är om det nu inte är så att jag är dum och det finns ett royal-träd.
#2 - 26 april 2008 12:30
Vanliga mangrove rötter ser det ut som :)
#3 - 26 april 2008 19:26
ok tackar. Tanken är att roten på första bilden ska stå i hörnet och gömma innsugen på bakgrunden. Även tänkt att plantera någon växt i hålet.
#4 - 15 juni 2008 21:26
Sådär för en vecka kom alla saker som jag beställt. Ett litet missöde bara för det va en spricka i bakgrunden. Som ni kan se här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119825
Men nu är den lagad och visst syns det men det går lätt att dölja och jag fick bakgrundenför halva priset. Idag jag har sågat till den och satt i 2 st raster. Imorrn blir det till att borra hål för utblås från pumpar och sätta fast bakgrunden.
Va även ute och plockade lite sten idag. Vilken sort det är har jag ingen aning om.
#5 - 15 juni 2008 21:43
Det är så snyggt med BTN-bakgrund. Ska bli kul att se hur allt blir sen.

Så synd att mitt kar är alldeles för smalt för en BTN, 41 cm. :(

Lycka till!
MVH Johan
#6 - 17 juni 2008 21:19
sådär nu va den fastsilikonerad och pumpar och filter är klart. Tanken är att fylla upp det med vatten på tisdag, så tills dess blir det till att tvätta grus och fundera på inredning. Roten högst upp får nog inte vara med blir lite för stor, eventuellt så får yxan åka fram men vi får se.
#7 - 20 juni 2008 09:25
sådär nu är gruset tvättat och akvariet satt på plats. Har lagt i grus och lite inredning. Tänkt att ha i runt 4 växter i också. Vad tycker ni och har ni några förslag? Tyvärr är kortet lite dåligt.
#8 - 20 juni 2008 10:59
durgnas skrev:
sådär nu är gruset tvättat och akvariet satt på plats. Har lagt i grus och lite inredning. Tänkt att ha i runt 4 växter i också. Vad tycker ni och har ni några förslag? Tyvärr är kortet lite dåligt.

Ja, fiskar och vatten vore inte helt kanske? Nej, skämt åtsido jag tycker ditt kar ser riktigt snyggt ut men va ska du ha för växter?
#9 - 20 juni 2008 11:06
vet inte riktigt vilka jag ska ha men jag har tre som jag flyttar över från mitt gamla tror det är en anubias och en svärdsplanta och sen någon annan snabbväxande som jag inte vet vad det är. Men jag tar gärna emot tips...
#10 - 20 juni 2008 11:16
durgnas skrev:
vet inte riktigt vilka jag ska ha men jag har tre som jag flyttar över från mitt gamla tror det är en anubias och en svärdsplanta och sen någon annan snabbväxande som jag inte vet vad det är. Men jag tar gärna emot tips...

Jättegälört: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=69
Kuba-hemianthus: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=86
Gälört: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40

Detta är 3 st riktigt riktigt fina växter, jag har dock endast Jättegälört men jag har sett de andra och de är, ursäkta språket, jävligt fina.
#11 - 20 juni 2008 11:24
jag tror det är en gälört som jag har (den som jag inte visste vad det va), den växer som bara den och man måsta ansa den varannan vecka :D
#12 - 25 juni 2008 13:25
sådär nu va det klart. Nu är det bara att vänta så det blir inkört så jag kan få köpa de fiskar jag vill :D
#13 - 25 juni 2008 15:03
Snyggt kar!:) Vad har du tänkt att ha för invånare där i?
#14 - 25 juni 2008 21:10
Nice. KOmmer blir riktigt fint sen när växterna är igång.
#15 - 25 juni 2008 21:25
kul att ni tycker det är snyggt! :D
just nu simmar det en gibbiceps, 9 rödmunstetror och 3 neontetror som va i mitt gamla kar och dom ska få köra in det. Sen har jag tänkt att behålla gibbin och ha någon mer mal, guldsöm och salvini. Om jag inte ändrar mig innan dess.
Göder med pmdd och easy carbo och ska skaffa reflektorer så hoppas att växterna växer på bra.

Annons