Äntligen så spottade hon! men nu?

#1 - 14 november 2003 11:34
Tjena!

Min saulosi hona har nu tuggat i 19 dagar och har spottat ut nästan alla...hon har lite kvar i munnen...jag rengjorde även pumpen nu och då hitta jag TRE där i! Men de levde alla tre..så nu har jag satt en nätstrumpa över insuget...hoppas inga åker in igen!

Men nu till skötsel och matning! jag hällde i lite artemia som jag köpt i akvariebutiken...pulver i påse. Jag har även cyclops i en påse och räkmix...hur ska jag mata de små liven :]

Ska jag byta vatten som vanligt?

MEr tips är välkommna!
#2 - 14 november 2003 11:44
artemia pulver i påse?? finns sånt?? eller hälde du i okläckta ägg?
#3 - 14 november 2003 11:55
Tjena Danne!
Jag kan ju berätta om hur jag sköter mina Neolamprologus Brichardi-yngel.

1. Jag har börjat byta vatten lite oftare nu, ca 2 ggr i veckan. Har hört att yngel växer fortare och mår bättre om de har rent och fint vatten hela tiden.

2. Matning med artema: Jag kläcker ungefär en halv tesked varje dag (har två flaskor). Jag suger upp artemian ur pet-flaskan med en stor spruta som jag har satt en halv meter slang i änden på. Efter filtrering suger jag upp artemian i sprutan igen. Nu kan man ha pumpen i akvariet påslagen och bara pytsa ner en större mängd artema som får virvla runt. Då kommer givetvis alla andra fiskar också käka. Om man är snål så stänger man av pumpen och sprutar en mindre mängd just där ynglen är. Jag mata så ofta jag kan, kanske 3-4 ggr per dag.

Det finns ett skitsmart sätt att se om ynglen är hungiga på(åtminstonde när de är mindre än ca 2 cm). När de har mat i magen får buken samma färg som artemian, dvs orange.

När ynglen sedan har växt till sig och kan käka annan mat så kan du sluta mata med artemia och köra med "vad de vuxna äter". Kom dock ihåg att levande artemia är betydligt mer näringsrikt än fryst foder. Några andra bra saker att veta är att nykläckt artemia (har en liten oljedroppe i sig) är mer näringsrikt än artemia som har levt ett par dagar samt att artemian växer, vilket medför att riktigt små yngel kanske inte får in dem i munnen.

Det var väl i princip allt jag kunde om artemia =)
#4 - 14 november 2003 13:08
Tack så mycket! Nu har jag räknat saulosi ynglen till 10-11! SKitkul ju! Och som om itne det vore toppen...nu hittade flickvännen typ 30-40 palettciklid yngel! Weehoo! fan va kul!

Annons