http://static.pici.se/pictures/dndbuwuVw.jpg
Efter många långa veckors väntan står det äntligen där det ska. Nu väntar jag bara på rampen och under tiden så ska allt fixas med filtermassa, pumpar, slangar, kopplingar,sand och inredning:).
Gaffel skrev:Väldigt snyggt med svartmålad lättbetong, ett smutt bygge , ska du ha frihängande ramp?
Trollsvans skrev:Ser ut att vara intressanta mått på den där..
Snyggt, för övrigt!
jannemannen skrev:Snyggt ! Helt klart den snyggaste lecablocksbänken jag har sett !
Villket härligt djup i akvariet. Det kommer bli grymt snyggt när du är klar !
Mvh/Janne
jeppehb skrev:Som nygammal akvarist har jag lärt mig något nytt. Lägg aldrig täckglas på ett tomt akvarium. Mina täckglas kom buntade tre o tre, tre små och tre stora, la dom på akvariet i väntan på ramp o allt som ska fixas. In kommer en kompis, jag sätter på lite kaffe och plötsligt är det världens glaskross. Han lyckades, på något outgrundligt sätt, peta ner de tre stora täckglasen rakt i bottenglaset, och det var säkert 10kg glas som föll 60 cm, vilken smäll!! Jag trodde direkt att bottenruten gick... Efter vi fått bort allt glassplitter(och det var en del kan jag säga), så ta mig tusan, inte en spricka. Ett par små flisor borta och lite repor, det var allt. Man blir glatt överraskad ibland:)...
NIC skrev:Kan inte annat än att hålla med resten av beskådarna; de svarta lekablocken och djupet är jäkligt iögonfallande!
Brukar annars tycka att lecablock ser ganska fattiga ut men detta är skitsnyggt!
Lycka till med resten!
jeppehb skrev:Ja det blir ett jäkla drag. Jag har nu två Eheim 1262 och en 1250 som ska dra vattnet genom filtret. 8000 liter/tim...
c90368 skrev:Jag antar att du redan har tittat i MaxB's 960-lit. Tanganyika tråd;)
Om du inte har gjort det så har du många tips att hämta angående stenrösen i akvariet:)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834
MaxB skrev:
Gott att du fixar dina fiskar i närheten av där du bor, Jeppe - det gör det hela så mycket enklare. När jag gör min make-over lite längre fram så får de fiskar jag har nu, som skall flytta, bra hem - det fixar sig lätt!
jeppehb skrev:Säg bara till när det är dags, jag vill också vara med o dela kakan, jag är hos dej i ett nafs... ;)
MaxB skrev:
(Sorry att det blev lite OT här men...[:o])
Gaffel skrev:göda med EC med ett 1080 blir ju över 7 liter per år med normaldos, antar att du införskaffar 5 liters dunken.. :p
Gaffel skrev:
jeppehb skrev:En bild på mina ursnygga trådalger på bakgrunden, de växer så det bubblar om dom. Tänk om man kunde överföra bubblandet till mina Vallisneria:(...
jeppehb skrev:Filtervolymen kan jag inte öka i och med att allt ligger bakom bakgrunden, och det är ca 100 liter filtermassa som finns där. Sen vill jag ju bara ha Tanganyikaciklider i karet,inga Kuhlii, snäckor har jag inte ens funderat på, samma med malar. De tre senaste veckorna har jag kört med nykläckt artemia ena dagen och sparsamt med räkmix andra dagen, alltså varannan dag. Vattnet innehåller ingen nitrit, PH ligger på ca 8-8.5, KH ca 11(tillsätter bikarbonat vid vattenbyte). Det är de testerna jag har. Är det något mer som jag kan kolla? Eller är det bara för att det är relativt nystartat?
jeppehb skrev:Men har filterbakterierna att göra med trådalger egentligen(frågar man inte får man inget veta;))?
jeppehb skrev:Jag har gjort en annan notering, jag köpte ciklidgrus till mitt akvarium för att det sades att alger inte fastnde på det... men det gör det. Och bara (nästan)under där vattnet krusar ytan från utbåsen, så lyset och hur ytan beter sig har ju tydligen med alger och göra.. Men det kanske bara är i mitt algtokiga kar[:o].
jeppehb skrev:Ciklidgus = Calciumcarbonat
http://www.pwss.nu/product.php?productid=351&cat=0&page=1
"Ja de är relativt lika i färgen. Kanske lite ljusare. Det som är bra är att alger inte fäster på ciklid sanden på samma sätt som på korallen.
Taget från näst sista inlägget på sidan...
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58524&page=2
jeppehb skrev:Du fick en länk till PWSS. Det är det gruset jag köpt, inte just därifrån, men det kom från samma grossist, Simonstorp(som inte finns längre). Googla på calciumcarbonat om du vill...