Äntligen nytt akvarium!!!

#1 - 31 januari 2005 10:43
Jag har just fått hem mitt nya 100 L akvarium (hade tidigare ett 63 L) och ser så mycket fram mot att börja inreda.

Jag har ställt akvariet mot en yttervägg för att undvika solintrång, eftersom det står i ett avlångt rum.

Det jag skulle vilja ha synpunkter på är inredning i ett akvarium som är väldigt långsmalt. Mått: 25 djupledes och 97 längdledes. Mitt 60 L är mer 35 djupledes så det blir lite svårare att inreda det här. Dessutom är pumpen limmad i bakgrunden till höger och tar upp ca 25 cm av väggen där.

1. Kan jag ha rötter med växter på framför pumpen?, då blir där inte mycket sim-utrymme kvar.
2. Kan jag också dölja termostaten bakom en korkplatta som jag har?

Mottar gärna andra personers andra erfarenheter av långsmala akvarier, naturligtvis blir det viktigt med grottor och gott om växter för att fiskarna ska kunna dra sig undan ibland.

Liggunderlag under gruset? Tänkte på att växterna kan få "kalla fötter", eftersom akvariet står på ett iskallt laminatgolv.

Frigolit eller liggunderlag? Erfarenheter, några speciella synpunkter på risker med liggunderlag, gifter el dyl. Frigolit - kan man köpa det var som helst?

Har någon erfarenhet av en pump som heter AQUAEL, (polsktillverkad) den tar Qmax 400 L/h. Tänkte ha guramisar av olika sorter, en mal och kanske en sköldpadda. Har någon erfarenhet av vattensköldpaddor tillsammans med sällskapsfiskar?

Can't wait...
men jag vet att jag måste...

Aero
#2 - 28 februari 2005 11:54
1. Ja det kan du. Ha det bara inte för nära insuget på pumpen så det sätts igen.
2. Korkplattor i akvarium har jag ingen erfarenhet av.
Har aldrig varit med om att lägga liggunderlag under grus. Däremot under själva akvariet. (mellan akvarium och bänk) Det kan du köpa i zoobutiker.
Aquael är ett lite billigare märke och jag hade det själv till mitt 250 L akvarium (2st). De fungerar säkert OK, men själv föredrar jag ytterfilter. Rekomenderar en jägerdopvärmare istället för aquaels doppvärmare. Känner många som haft problem med dem.
Sköldpaddan kan om du har otur smaska i sig fiskarna.
//Camilla
#3 - 28 februari 2005 14:56
Liggunderlag har jag aldrig använt, bara frigolit. Man har det vanligen inte för att isolera (och ska du det i alla fall, funkar det bättre om du har det under akvariet) utan för att skydda glaset i botten mot fallande sten.

Lycka till.
B!
#4 - 1 mars 2005 13:51
Är det ett ramakvarium kan du skippa frigoliten också. Håller med Camilla och avråder från Aquaels doppvärmare. Tyska Jäger håller betydligt bättre kvalitet och är värd merkostnaden flera gånger om. Aquaels innerfilter är också riktigt kass (i alla fall avseende biologisk filtrering). Satsa gärna på Eheim 2010 (0,3 liter filtervolym, 400L/h). Det fungerar oftast finemang till kar på runt 100L.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
#5 - 1 mars 2005 14:01
Jag har aquael doppvärmare och ännu är de bra. Man har ju garanti precis som på andra elprodukter. Jag har också deras innerfilter till mitt 100l akvarium och det är jag mindre nöjd med man får ibland hjälpa igång det, snurra på propellern eller vad det heter och det är lite mindre lustigt att stoppa fingrarna i vattnet när elsakerna är igång. Tur man har jordfelsbrytare. Plast locket ovanpå har också spruckit lite fast jag har varit försiktig när jag sätter tillbaka det. Jag har funderat på att byta ut filter"svampen" till något som är grovare men jag har ännu inte gjort det. Kanske därför jag får lite nitritkänning innan vattenbyte?
#6 - 1 mars 2005 14:27
Liggunderlag har man I akvariumet om man har mycket stenar och annat
som kan ge en hemsk punktbelastning.
Frigolit har man Under karet I FALL man har ett helglasakvarium.

/Baggen
#7 - 1 mars 2005 15:30
Kör både Aquael när det gäller värmare och innerfilter. Att dessa generellt skulle vara "riktigt kassa" håller jag inte med om för fem öre.

Och som solbacka säger, det finns garanti. Går det sönder eller inte fungerar som det ska så är garantin till för att användas.
#8 - 2 mars 2005 13:13
Vist har vi olika erfarenheter! Köpte ett helt nytt akvarium aquael 200L med bänk, ramp och doppvärmare. Akvariet är jag super nöjd med! Skulle ha vart med en aquael innerpump dock, men la till pengar och köpte ett fluval ytter istället då jag har erfarenheter av aquaels innerpumpar (inte helt nöjd) Doppvärmaren fungerade... men den slog aldrig av. Fick då en ny, som betede sig exakt lika dant. Köpte då en jäger. Kompisar hade en aquael doppvärmare som betede sig lika dant. Fiskarna dog som flugor för dem... innan svaret kom upp på tapeten. Säger bara vad jag har vart med om. Allt billigt är ju inte helt OK alltid.
//Camilla

Annons