Äntligen!!! Nu är discus på plats...

#1 - 13 maj 2005 11:28
Vilka vackra fiskar....
Har suttit framför karet i 3 timmar nu!
Jag har faktiskt tänt belysningen,kunde inte hålla mig.
fyra stycken,en är rejält stor, ca 13-15 cm dom övriga runt 10-12 cm.
2st royal ruby red samt 2 st nästan lika kommer inte just nu på vad de heter.
Men de har antydningar till svarta lodräta ränder.
Nu är frågan,törs jag släppa i en grupp på 4st turcos på tisdag??dessa är mindre eller blir de utmobbade? ev.ihjältagna av den större bjässen?
dom fiskar jag fick nu är knubbigt runda över huvet inte smala typ vassa som jag sett vissa discus,är de feta?? håller nu 27c i karet synpunkt på det?

lennart
#2 - 13 maj 2005 11:59
Nästan alla diskusar har lodräta svarta linjer. Men de syns aldrig när fisken mår bra, förutom hos heckel.
MVH
Magnus
#3 - 13 maj 2005 12:19
[QUOTE=lennart wiklund]Vilka vackra fiskar....[/QUOTE]
Bilder! :D
#4 - 13 maj 2005 13:47
Hej

Jag har hört att vissa varianter, som inte kan visa sina ränder, som till exempel Pigeon Blood, har svårare att dra upp sina yngel, eftersom de använder ränderna som en signal till ynglen. Har föräldrarna inga ränder får ynglen svårt att hitta till dem, så att de kan äta av sekretet.

Vassa över huvudet ska de inte vara, då är de för magra. Rundad huvudprofil innebär en välnärd discus. Se´n brukar hanarna få kraftigare pannor än honorna.

Här är två bilder på honan och hanen i mitt lekpar:
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=394737#
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=395292#

MVH Micke
Lucas_no1
#5 - 13 maj 2005 17:05
Du kanske ska ta det lite lugnt med att sätta i fler och om dom är mindre är det kanske inte alls så klokt men behöver inte vara fel.
Du har inget extra kar som du kan göda upp småttingarna i?
Själv har jag ett 540 med 10 st som är mellan 10-14 cm och jag skulle aldrig sätta i mina fem centimeters tillsamans med dom för då skulle dom inte få mycket mat.

Att discusen har ränder betyder inte alls att dom är sjuka!
Ränderna visar deras sinnesstämmningar.

Som skrivits ovan så ska discusne inte ha ett vasst huvud för då är dom undernärda pågrund av något antingen för lite mat eller att dom har något parasit angrepp som gör att dom svälter.

Ska du köpa unga fiskar eller små så ska du kolla hur gamla dom är och om dom är i en djuraffär ska du fråga hur länge dom gått i butiken.
Köp dom inte om dom varit i butiken för länge för då har dom med all säkerhet fått för lite mat!
En discus som matas rikligt växer ca 1 cm per månad så då är det lätt att kolla om storleken stämmer med åldern.

Mvh Lucas

Annons