Äntligen malawi :)

#1 - 20 augusti 2006 16:40
hej.. nu äntligen har ja fått igång mitt malawikar. har åkt omkring överallt för o få tag på alla saker.. som bottenmaterial har ja blandat blästersand och annat grus i tre storlekar. sen lite större sten blandade ja i lite oxå.. blev hur nöjd som helst.
sen har ja köpt 30kg lavasten som ja har bygt upp ett stort berg med som går upp till ytan nästan. det blev som en labyrint för fiskarna när som simmar emellan.. blev nöjd med de oxå :)

sen har ja monterat en juwel rock bakgrund. blev helt ok faktiskt för de priset.

som fiskar började ja med 3st aulonocara baenchi (stavning?) en hane och 2 honor. otroligt fina va dom... speliellt hanen.. gnallgul men helt lila haka. '

sen ska ja ha 10st golden tänkte jaa, och någon blå fisk,, och ev någon med nåt rött i,, vet inte vad för någon än bara.

fyllde på med vatten för två dagar sen och vattnet va helt kristallklart med en gång.

så nu e ja helt nöjd med mitt akvarium,, hoppas de blir lite yngel oxå så småningom :)

kommer lägga upp lite bilder sen när jag har lånat en kamera..
#2 - 20 augusti 2006 17:19
Gör det, alltid kul att sätta upp ett nytt kar!
#3 - 20 augusti 2006 17:54
Verkar hur häftigt som helst.Jag ska göra om mitt inom det närmsta och då kommer jag att använda mig av marmor kross i botten sen ska jag bygga oppåt med hjälp av vit kalk sten.
#4 - 20 augusti 2006 19:59
Om du är ute efter en blå fisk och nån med rött i kan jag föreslå att du slår ihop det. ;)
Rekomenderar Metriaclima Zebra, Nakantenga
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=100

Hanen är otroligt läcker, och riktigt kul att se på!
#5 - 21 augusti 2006 13:01
hej sacrium. jo dom e ganska fina, men dom tillhör inte bland mina favoriter :) får se va de blir. har funderat lite på delfiner men ja e osäker.. kanske de blir nån aulonocara till som är helt olik den ja har nu. och så har ja beställt 10st golden xl. tror de kommer bli ganska bra. ska försöka ta lite bilder den här veckan,,
#6 - 21 augusti 2006 13:05
[quote=stene]Verkar hur häftigt som helst.Jag ska göra om mitt inom det närmsta och då kommer jag att använda mig av marmor kross i botten sen ska jag bygga oppåt med hjälp av vit kalk sten.[/quote]

då hoppas ja att du kommer lägga upp några bilder oxå :)
#7 - 21 augusti 2006 14:37
Den fisk med "lite" rött du letar efter är ju aulonocara - Röd rubin, så j*ävla fin fisk ...
#8 - 21 augusti 2006 17:45
ja röd rubin är väldigt fina faktiskt.. kom gärna med fler förslag. maingano har ja nnars tänkt o skaffa,, dom tyckert ja e fina.
#9 - 23 augusti 2006 10:57
Notera dock att A. sp. "Röd Rubin" inte är en vildform utan en framavlad färgvariant. Det är alltså ingen korsning, men vissa anser dock ändå att den är onaturlig, vilket den ju faktist är på ett sätt...
#10 - 23 augusti 2006 12:31
är det inte en typ av korsning då om den e framavlad?
#11 - 27 augusti 2006 21:33
idag har ja fått hem 12st golden :) dom är mellan 3 och 5cm och är jättefina.

hur livliga som helst och inte de minsta rädda.
dom är lite konstiga för i början jaga min aulonocara hane bort dom men då kom bara alla golden närmare honom :confused: och nu simmar dom runt honom hela tiden.. och han gör innget mot dom längre. så fort han flyttar på sig så simmar dom efter som ett rökmoln :)

är det ett vanligt beteende? känner dom sig trygga runt honom eller?
#12 - 29 augusti 2006 16:06
funderar på om man kan mata malawiciklider med discusgranulat?? granulaten är jättesmå kulor.. skulle de funka tror ni???
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 29 augusti 2006 16:21
[quote=andreassofus]är det inte en typ av korsning då om den e framavlad?[/quote]
Nej det behöver det inte vara det kan också röra sig om en urvalsodlad.
Om Röd Rubin är en korsning eller urvalsodlad vet jag inte - dock finns den som sagt inte i Malawisjön.
#14 - 29 augusti 2006 16:25
aha på så vis ja.. då blev man lite klokare idag oxå :)
#15 - 4 oktober 2006 15:04
tänkte bara höra med er kunniga om mitt kh värde e bra.. vet inte riktigt va de ska vara till malawiciklider.
det är i alla fall kh 16, bra/dåligt?
#16 - 4 oktober 2006 17:12
Det är helt lugnt. Inget behov av nåt bikarbonat där inte :)
#17 - 4 oktober 2006 17:52
jag har bikarbonat i, hälde i de igår efter vattenbytet.
#18 - 5 oktober 2006 07:29
sen har ja köpt 30kg lavasten som ja har bygt upp ett stort berg med som går upp till ytan nästan. det blev som en labyrint för fiskarna när som simmar emellan.. blev nöjd med de oxå :)

så nu e ja helt nöjd med mitt akvarium,, hoppas de blir lite yngel oxå så småningom :)

Låter bra men kommer att vilja odla på dom så tänk på att du kanske behöver plocka bort en hel del sten för att kunna fånga ruvande honor.
#19 - 5 oktober 2006 12:21
jag har bikarbonat i, hälde i de igår efter vattenbytet.

Jag har själv ett lägre kh värde, men har aldrig använt bikarbonat.
Och sen som MrFisk säger. Är du intresserad av att odla på fiskarna kan det bli knivigt att fånga upp tuggande honor. Ständigt dilemma det där :)
#20 - 5 oktober 2006 13:23
jag har tänkt på de.. tänkte att det räcker att mata lite, för dom e som tokiga då. står uppe vid ytan och väntar, så ja testade o stoppa ner en håv och dom blev inte rädda, sen kom ja på att en tuggande hona kanske inte äter så mycke? utan drar sig undan.

det får bli ett senare problem, än så länge ser ja inga lektendenser. har ju inte haft igång de så länge så de kanske dröjer.
hur lång tid brukar det ta innan dom sätter fart med det? om vattenkvalitet o dyligt är bra.
#21 - 5 oktober 2006 15:53
Inte en aning faktiskt. Tror väl inte det finns någon standardtid för sånt.
Några av mina har lekt mer eller mindre med en gång man släppt ner dom i ett nytt kar. Andra har dröjt flera månader.
#22 - 5 oktober 2006 16:16
ok. bara vänta o se då :) en annan sak ja har lagt märke till, min aulonocara baenschi hane är ju gul o fin, men på senare tid har han blivit lite mer spräcklig och inte så jämn o fin i färgen, stjärtfenan och på kroppen är det lite gråspräckel,, även ena honan är sån.. vad kan det bero på?

vet ju att dom kan få svart "sot" om man matar med spirulina, jag matar dom med hemmagjord räkmix utan spirulina pulver..

Annons