Ursprungligen skickat av Hajen_89
Hur har du gått tilväga så dom har börjat leka? Hur stort akvarium? Hurdan temp. ph? osv. är lite nyfiken, kanske ska ha odling sen me kampfisk ;)
Hej!
Jag satte min hane i 20l kar, men bara hälften fyllt med vatten.. Då under lek hoppar honan för att undkomma hanen..
men efter en vecka och inget hände bytte jag rent ännu en gång och tömmde hela akvariet.. Nytt fräscht vatten! och lite salt.. doppvärmare som håller temperaturen 26-28grader.
Sedan satte jag i hanen igen och efter en till två dagar började han bygga..
Efter en dag eller så satte jag ner en hona för att se hur det gick.. lite väl våldsamt så hon flyttades hem igen och hanen började bygga kraftigare bo.
Dagen efter satte jag i en annan hona som jag velat ha från början och det blev jakt igen, men inte på sammasätt.. hanen verkade nu bara kråma sig vid ena glassidan av karet och jaga lite då och då..
Då han inte jagade honan så byggde han boet. (mkt växter och honan "smälter" in i omgivningen, bra skydd)
Jag lät de vara över natten och när jag om hem från skolan så låg där en massa vita prickar vid ytan.. som hanen plockade ifrån.. honan låg gömd..
Henne flyttade jag hem till ordinarie kar då jag förstod att leken var över..
Nu sitter han och vaktar under äggen..
Jag har ingen koll på pH faktiskt utan hoppas på att naturen sköter det själv...
Antingen så blir det yngel eller så blir det det inte.. =)
Lycka till och kolla på denna sida: http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm
Sidan är lite tung att ladda hem så vänta liten stund så dyker massa info upp! =)