Äntligen igång med min burk..

#1 - 28 augusti 2006 14:42
Nu äntligen börjar det hända lite med mitt akvarium (100l).
Fick hem sanden & lite andra tillbehör idag. Så nu har jag fyllt på med sanden, rötter, hällt på vattnet och satt igång pumpen.
Det enda gröna som jag har än så länge är Ceratophyllum demersum.
Stans enda zooaffär skulle få hem mera växter i nästa vecka så då blir det mera grönt.
Den enda nackdelen med akvariet är att det redan börjar kännas lite litet, jag har ju tidigare haft större burkar. Men roligt är det i alla fall att komma igång med akvariehobbyn igen.

Hälsningar Anneth
#2 - 28 augusti 2006 15:02
Det var ju kul att du kom igång igen. Det är alltid så att man blir snabbt fartblind, och att man snabbt växer ur karen. Köpte själv ett 540 i våras, men letar nu efter ett större!
Det finns firmor som bara lever på att sälja akvarium;) !
#3 - 30 augusti 2006 18:39
Här finns det lite bilder på hur burken ser ut just nu: http://www.dropshots.com/day.php?userid=104332&cdate=20060829&ctime=082647
Vattnet är väldigt brunt, förmodligen är det rötterna som har färgat av sig. Och det är inte mycket till växter ännu, men det kommer.

Hälsningar Anneth
#4 - 30 augusti 2006 20:03
Ja, liiiite mer växter gör ju inget;) . Någonstans ska man ju starta, och det är bättre att starta lugnt, än att hasta på trots att man vill ha det färdigt så fort som möjligt.
Rötterna färgar ganska mycket i början, men efter några vattenbyten så märks det knappast längre. Du får skicka in fler bilder allt eftersom.
#5 - 4 september 2006 18:19
Nu så, det går framåt sakta men säkert :) Nu finns det liite mera växter akvariet.
http://www.dropshots.com/day.php?userid=104332&cdate=20060904

Hälsningar Anneth
#6 - 4 september 2006 18:32
Jag vet en som antagligen kommer att få ta fram röjsågen om ett par veckor;) .
#7 - 5 september 2006 19:54
Jo men en röjsåg kan ju vara värt att få använda ;) Fast nu har det börjat dyka upp en del otrevligheter i burken som alger, och jag gillar inte alger..
Jag lära nog köpa lite fisk snart så att akvariet kommer igång som det ska.

Hälsningar Anneth
#8 - 12 september 2006 12:30
Nu så har jag kommit lite längre med mitt akvarium.
http://www.dropshots.com/day.php?userid=104332&cdate=20060912 Svärdplantorna är som synes lite gula men det var dom när jag köpte dom, men med mycket kärlek & omtanke så kommer dessa växter att ta sig fint:)

Och sedan undrar jag en sak, växten som jag har bilder på där, H. Polysperma, visst är det rosanervig?
En bok som jag har "System fùr ein problemloses Aquarium" finns det en precis likadan växt men där kallas de för "Sunset", men det är väll samma växt fast med olika handelsnamn?

Hälsningar Anneth
#9 - 12 september 2006 12:42
Ser väldigt trevligt ut tycker jag!

Ang din fråga har jag ingen anning om det.[:o]
#10 - 12 september 2006 13:07
Jättesnyggt med te-färgat vatten! Och det börjar se riktigt bra ut med växterna! Fast jag tycker du ska göra nånting åt glapet där man ser bakrutan.

Växterna kommer dock inte att må så bra utan att du tillsätter näring. Särkilt nu i början. Kolla: www.pmdd.se Bästa och billigaste akvarieväxtnäringen man kan få tag på i Sverige.

När det blir dags för de första fiskarna tänk då på att man ska börja med väldigt få fiskar i ett nystartat akvarium. Efter nån månad kan man sen börja utöka antalet invånare successivt.

Lycka till!
#11 - 12 september 2006 13:46
Jodå jag har växtnäring i akvariet, först har jag Sera florena och sedan har jag sådana där lerkulor vid rötterna på växterna. Det är sånt som jag alltid har kört med förr utan några problem.
Mer växter kommer, både till bakpartiet, mellan & frampartiet. Jag var och köpte de första fiskarna i lördags, det blev fem stycken Black Mollyn, det är fiskar som är bra att börja med i ett nystartat akvarium.
Nästa gång som det blir dax för inköp av nya fiskar blir när jag får tag på just dom som jag vill ha och det är inte det lättaste här i trakterna, så det kan komma att dröja ett tag=)

Hälsningar Anneth
#12 - 12 september 2006 21:45
Anneth skrev:
Jodå jag har växtnäring i akvariet, först har jag Sera florena och sedan har jag sådana där lerkulor vid rötterna på växterna. Det är sånt som jag alltid har kört med förr utan några problem.

Är inte Sera Florena bara micronäring? I så fall saknar du makronärnig, som är extra viktig nu i början.

Anneth skrev:
Jag var och köpte de första fiskarna i lördags, det blev fem stycken Black Mollyn

Ajajaj! Det är ju för många fiskar att starta ett akvarium av den storleken med. Se till att tillsätta bakteriekultur och mata väldigt sparsamt under de första veckorna, annars kommer du garanterat att få en nitritspik.

Anneth skrev:
det är fiskar som är bra att börja med i ett nystartat akvarium.

Varför?
#13 - 13 september 2006 09:41
Jag har inte så stor koll på det här med micro & macronäring. Men akvariet fungerar som det ska, växterna växer & inga alger nu.
Black Mollyn eller andra ungfödare är bra att börja med i nystartade akvarier därför att dom är duktiga på att äta bla alger. Innan jag satte i Mollyna så såg jag att det var alger på väg men nu så är dom borta.
Jag har vattenberedningsmedel i akvariet.

Hälsningar Anneth
#14 - 13 september 2006 10:14
Anneth skrev:
Jag har inte så stor koll på det här med micro & macronäring.

Micronäring är närnigsämnen som växterna bara behöver väldigt lite av men som är nödvändiga för att de ska växa och må bra. Makronäring är bl a nitrat och fosfat som växterna konusumerar större mängder av. I ett välinkört akvarium finns dessa ämnen tillgängliga för växterna iom att det finns bakterier i botten som mineraliserar fiskarnas organiska avfall. I ett nystartat akvarium saknas dock dessa bakterier och växterna kan behöva tillskott av både micro-och makronäring. Brister märks inte omedelbart.

Anneth skrev:
Men akvariet fungerar som det ska, växterna växer & inga alger nu.

Så länge allting funkar bra ska du inte ändra på det. Men skulle växterna efter några veckor börja se dåliga ut måste du börja ge dem makronärning också.

Anneth skrev:
Black Mollyn eller andra ungfödare är bra att börja med i nystartade akvarier därför att dom är duktiga på att äta bla alger. Innan jag satte i Mollyna så såg jag att det var alger på väg men nu så är dom borta.

Ok, men de är fortfarande farligt många i ett nystartat akvarium.

Anneth skrev:
Jag har vattenberedningsmedel i akvariet.

Vattneberedningsmedel är bra. Det bor man ha vid varje vattenbyte för att neutralisera klor och binda eventuella tungmetaller. Men det hjälpe INTE ett dugg mot ammoniak eller nitrit. Du måste ha bakterikultur för det. Särskillt när du börjat med så många fiskar. Antagligen kommer du att behöva överdosera bakteriekulturen tom.
#15 - 26 september 2006 11:51
Numera har jag ju två akvarier, först då det på 100 liter & ett pyttelitet på 45liter. I det lilla simmar det en Kampfisk. I det större bor det just nu bara några Endlers Guppyn & Black Mollyn. Det är ganska fullt med växter i 100liters burken nu, medans det behövs lite mer i det lilla.

http://www.dropshots.com/day.php?userid=104332&cdate=20060926

Hälsningar Anneth
#16 - 26 september 2006 12:59
Det ser bra ut :)
#17 - 26 september 2006 13:24
Tack Batski, jo jag är också rätt så nöjd med burkarna, just nu alla fall.
Jag har ju gjort några ommöbleringar av växterna i 100l. burken & hunnit rensa ut lite men nu så börjar det se bra ut.. Egentligen blir man väll aldrig helt färdig eller helt nöjd med ett akvarium, man kommer hela tiden på ngt nytt att så kanske man skulle ha gjort i stället & kanske man skulle ha den eller den växten i stället för några av de som man har i akvariet..
Men det är väll just det som är tjusningen med akvariehobbyn, att det är ett evighetsgöra.:)

Hälsningar Anneth
#18 - 26 september 2006 13:25
Jag känner igen det :)
#19 - 26 september 2006 13:35
Anneth skrev:

Och sedan undrar jag en sak, växten som jag har bilder på där, H. Polysperma, visst är det rosanervig?

Ja, det ser så ut.

Annons