Jag har inte så stor koll på det här med micro & macronäring.
Micronäring är närnigsämnen som växterna bara behöver väldigt lite av men som är nödvändiga för att de ska växa och må bra. Makronäring är bl a nitrat och fosfat som växterna konusumerar större mängder av. I ett välinkört akvarium finns dessa ämnen tillgängliga för växterna iom att det finns bakterier i botten som mineraliserar fiskarnas organiska avfall. I ett nystartat akvarium saknas dock dessa bakterier och växterna kan behöva tillskott av både micro-och makronäring. Brister märks inte omedelbart.
Men akvariet fungerar som det ska, växterna växer & inga alger nu.
Så länge allting funkar bra ska du inte ändra på det. Men skulle växterna efter några veckor börja se dåliga ut måste du börja ge dem makronärning också.
Black Mollyn eller andra ungfödare är bra att börja med i nystartade akvarier därför att dom är duktiga på att äta bla alger. Innan jag satte i Mollyna så såg jag att det var alger på väg men nu så är dom borta.
Ok, men de är fortfarande farligt många i ett nystartat akvarium.
Jag har vattenberedningsmedel i akvariet.
Vattneberedningsmedel är bra. Det bor man ha vid varje vattenbyte för att neutralisera klor och binda eventuella tungmetaller. Men det hjälpe INTE ett dugg mot ammoniak eller nitrit. Du måste ha bakterikultur för det. Särskillt när du börjat med så många fiskar. Antagligen kommer du att behöva överdosera bakteriekulturen tom.