Äntligen fiskar i karet

#1 - 12 februari 2007 22:18
Det är en dröm som gått i uppfyllelse.
Året var 1967 och jag gick i tredje klass när vi fick en ny klasskompis. Han hade akvarium - ett sånt där kittat med fula hörn av plåt. Men en helt ny värld öppnades för mig och varje gång vi var hemma hos honom fastnade jag framför glaset för att titta på Guppy, Black Molly och Svärdbärare.
Sedan följde åratal av resultatlöst tjat på morsan, och senare hustrun.
Jag fick nöja mig med att läsa böcker om akvariehobbyn och har många gånger, till och med på fest och vid familjehögtider, fastnad i timtal framför akvarier.
Äntligen har min situation ändrats och jag har införskaffat mitt första akvarium, ett 160 liters.
Tanken är att det ska vara sydamerikainspirerat och jag har inrett det med ett par rötter och en del växter. Efter att ha haft igång filtret i två veckor med startkultur (Sera Stress-Zyme) och kollat värden noga har jag nu äntligen skaffat mina första fiskar. 10 Dolkstickstetror och 6 Corydoras Melini.
Jag tror att alla kan förstå att jag har svårt att slita mig från rutan. Sitter trollbunden och kollar in när de utforskar sin nya miljö.
Jag är såld och ser fram emot många roliga timmars fridsamt pysslande med denna lilla minivärld.
Hälsningar från en mycket lycklig man.
#2 - 12 februari 2007 22:22
Det är bara att gratulera, men du ska inte tro att det stoppar här.....
Skulle tro att om ditt intresse håller i sig så kommer du snart att kolla in var du kan ställa nästa kar, tro mig jag vet;)!
#3 - 12 februari 2007 22:35
Välkommen ner i akvarieträsket:D Precis som ansjo säger har det varit för mig med:)

Roliga mått på karet också, har nästan samma mått själv 90*35*42cm:)
#4 - 12 februari 2007 22:45
Vackert
#5 - 12 februari 2007 22:50
ansjo skrev:
Det är bara att gratulera, men du ska inte tro att det stoppar här.....

Skulle tro att om ditt intresse håller i sig så kommer du snart att kolla in var du kan ställa nästa kar, tro mig jag vet;)!

Har redan börjat snegla, tro mig!!!
#6 - 13 februari 2007 02:26
Trevligt att få ta del av din start... man ska aldrig ge upp, låter som du trivs riktigt bra som akvarist. Ser att du bor i Hässelby och då har du nära till flera butiker också med bra utbud. Har du tankar om att skaffa ngn Dvärgciklid som sällskap ?

Lycka till

Robban
#7 - 13 februari 2007 06:59
Härligt att läsa :)

Du kommer få många kvalitetstimmar framför (och ibland i) karet, tror jag!
#8 - 13 februari 2007 07:21
Vilken tur för dig som bor nära Akvarielagret, Christer har en fisk hemma nu som är ca 3-4cm fullvuxen som är ny. Den är troligen aldrig odlad och ser nästan ut som en mini röding otroligt vacker.
#9 - 13 februari 2007 17:46
MaxRobban skrev:
Trevligt att få ta del av din start... man ska aldrig ge upp, låter som du trivs riktigt bra som akvarist. Ser att du bor i Hässelby och då har du nära till flera butiker också med bra utbud. Har du tankar om att skaffa ngn Dvärgciklid som sällskap ?

Lycka till

Robban

Har nog varit runt i de flesta butiker i närheten som har fisk. Känner mest förtroende för Akvarielagret och Vinsta Zoo. Tycker också att det är en del dumt prat hos en del butiker - lite som den som läst rubrikerna i en halv akvariebok och sedan uttalar sig som varande expert, med väldigt totalitära och oomkullrunkeliga fakta.

Funderar på antingen fjärilsciklid eller kakaduaciklid, men vill ta det lite lugnt med belastningen och se att allt funkar innan jag vräker på för mycket.
/R
#10 - 13 februari 2007 17:48
rsoderberg skrev:
Vilken tur för dig som bor nära Akvarielagret, Christer har en fisk hemma nu som är ca 3-4cm fullvuxen som är ny. Den är troligen aldrig odlad och ser nästan ut som en mini röding otroligt vacker.

Vad är det för fisk?
Jag menar, han har ju en del att välja på... :)
/R
#11 - 13 februari 2007 18:50
Snacka med Gabby, fråga efter en ny liten fisk som nästan ser ut som en röding då vet hon. Har funderat hela dagen, kan inte komma på namnet.
#12 - 13 februari 2007 21:45
Låter som Microrasbora sp galaxy, länk om denna snygging här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95962&highlight=galaxy
#13 - 14 februari 2007 04:42
Sist jag var på Akvarielagret hade de fina kakaduaciklider där.. men låter som en god idé eller Fjärilsciklider.. men funkar ju bra att ha bägge också då de har olika revirbetéende.. bara man tycker det finns plats... men får du in ngn Dvärgciklid så kommer du sitta än mer vid rutan då deras beteenden är så intresseanta att studera...

hälsn Robban
#14 - 14 februari 2007 08:15
ansjo skrev:
Låter som Microrasbora sp galaxy, länk om denna snygging här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95962&highlight=galaxy

Bra jobbat Anders, där är den vacker eller hur?
#15 - 14 februari 2007 10:36
topcabbie skrev:
Det är en dröm som gått i uppfyllelse.

Året var 1967 och jag gick i tredje klass när vi fick en ny klasskompis. Han hade akvarium - ett sånt där kittat med fula hörn av plåt. Men en helt ny värld öppnades för mig och varje gång vi var hemma hos honom fastnade jag framför glaset för att titta på Guppy, Black Molly och Svärdbärare.

Sedan följde åratal av resultatlöst tjat på morsan, och senare hustrun.

Jag fick nöja mig med att läsa böcker om akvariehobbyn och har många gånger, till och med på fest och vid familjehögtider, fastnad i timtal framför akvarier.

Äntligen har min situation ändrats och jag har införskaffat mitt första akvarium, ett 160 liters.

Tanken är att det ska vara sydamerikainspirerat och jag har inrett det med ett par rötter och en del växter. Efter att ha haft igång filtret i två veckor med startkultur (Sera Stress-Zyme) och kollat värden noga har jag nu äntligen skaffat mina första fiskar. 10 Dolkstickstetror och 6 Corydoras Melini.

Jag tror att alla kan förstå att jag har svårt att slita mig från rutan. Sitter trollbunden och kollar in när de utforskar sin nya miljö.

Jag är såld och ser fram emot många roliga timmars fridsamt pysslande med denna lilla minivärld.

Hälsningar från en mycket lycklig man.

Riktigt snyggt!
Ett litet tips är att sätta på någon mörk bakgrund på baksidan. Skillnaden skulle bli STOR.

Lycka till iaf! :)
#16 - 14 februari 2007 11:45
rsoderberg skrev:
Bra jobbat Anders, där är den vacker eller hur?

Japp, de står ganska högt upp på önskelistan nu, de skulle passa fint i ett räkkar;).
#17 - 14 februari 2007 18:52
figo skrev:
Riktigt snyggt!

Ett litet tips är att sätta på någon mörk bakgrund på baksidan. Skillnaden skulle bli STOR.

Lycka till iaf! :)

Tack!
Har satt dit en lite mörkare bakgrund, men är inte riktigt nöjd - ska hitta något som liknar en stenvägg, men tycker inte riktigt att jag har råd med en sån där snofsig plastbakgrund. Får väl vänta lite.
/R
#18 - 14 februari 2007 18:54
rsoderberg skrev:

Var där och tittade på den.
Mycket vacker, men också mycket asiatisk ;) .
Lite löjligt kanske, men jag vill inte blanda för mycket. Men när jag har tjatat till mig att få starta ett kar til....
#19 - 14 februari 2007 23:34
Välkommen till akvarievärlden och lycka till med karet =)
Vet precis vad du menar med djuraffärer som försöker "leka" experter... Finns en del i närheten av Hässelby ja.
#20 - 23 februari 2007 14:05
Jag kan rekommendera Akvarieleasings butik i Sundbyberg. Har du varit där och kollat?
#21 - 23 februari 2007 14:18
Grattis till akvariet!! Bra att du tar det lugnt i början och att du är kritisk till okunnig butikspersonal! Där ser du hur bra det vara att läsa på ordentligt innan du äntligen kom till skott med ett riktigt akvarium!:)
Något som jag verkligen kan rekommendera är att gå med i en akvarieklubb där finns massor av riktig erfarenhet att hämta samt att man träffar fler "akvariegalningar" Tror nog att Spånga Akvarieförening är den som ligger närmast dig:D .Lycka till!

Annons