Äntligen fisakar i min burk!!

#1 - 5 juli 2008 16:31
Nu har det äntligen kommit in fiskar i mitt akvarium, helt underbart!!! Efter ha haft vatten och växter i det i drygt en vecka kändes det som det var dags.

Va på akvarielagret och köpte fisk, läst att deras fiskar va allmänt bra. Det blev 4 st "röd zebra" och 4 st "golden". Tyckte det verkade mycket att starta yupp med 8 st samtidigt men han i butiken försäkrade mig om att det inte var problem och att fiskarna snarare mådde bättre av det för dom ville ha sällskap.

Övervakar nu vatten värdena som en hök är fortfarande lite kritisk till så mycket fisk på en gång! Har iofs haft i sån vatten beredning och bakterie kultur så får se.

Hur som helst hur kul som helst, har lyckats indentifierat mina 4 "golden" som 2 hanar och 2 honor. Hur ser man skillnad på kön på "röd zebra".

Nä måste tillbaks och tiita på min små malawies!!! Ha det!

Här kommer en sketen bild med mobil kamera, men i alla falla
http://tinypic.com/view.php?pic=1432fx3&s=3
#2 - 6 juli 2008 09:20
Hmm...lita inte helt på affärer som vill sälja. 8 firrar som uppstart låter lite väl mycket. Det är bra att du håller koll på vattenvärdena. Det första trasslet är en ammoniak-spik som kommer de första dagarna. Den kan uppträda i ett malawiakvarium eftersom man oftast har högt pH i sådana. Nästa fara är nitrit, men det har du säkert koll på...

Bygg gärna flera stenskravel, malawis älskar sådana. :)

Det är rackarns svårt att se skillnad på kön på småfiskar, men beroende på vilken sorts rödzebra du har, så kommer hanarna att börja ändra färg när de bli könsmogna.

Och, välkommen til Malawiträsket!! :D
#3 - 6 juli 2008 12:42
Ska inte malawi ha sand istället för grus?
#4 - 8 juli 2008 16:09
Forsätter med lite frågor här. Har ju mina små gynnare i burken nu. Men efter ett par dagar har dom blivit såå blyga av sig. Prövade stänga av pumpen och då tittade dom fram direkt. Har jag för hög cirkulation eller för mycket luftinblandning? Har en powerhead pump som skyfflar 800 l/h som jag kör på fult med medel inblandning av luft. Tråkigt med pumpen på när dom gömmer sig bland stenarna
#5 - 8 juli 2008 16:34
Jens A. skrev:
Hmm...lita inte helt på affärer som vill sälja. 8 firrar som uppstart låter lite väl mycket.

Hej! Lånar tråden lite.

Jens, det beror väl på storleken på karet? Jag tänkte köra med 10 tigerbarber som uppstart i 350liters.

On topic:

Fiskarna kan vara lite blyga i någon vecka, låt pumpen gå och se hur de reagerar efter någon vecka.

MVH Johan
#6 - 8 juli 2008 16:54
Ok ska låta pumpen forsätta gå 24/7 tills vidare, jävligt tråkigt bara, som sagt dom kommer fram direkt när jag stänger av den. Tappar man mycket på att eventuellt köra pumpen/reningen på timer?
#7 - 8 juli 2008 16:56
Ok ska låta pumpen forsätta gå 24/7 tills vidare, jävligt tråkigt bara, som sagt dom kommer fram direkt när jag stänger av den. Tappar man mycket på att eventuellt köra pumpen/reningen på timer?

Har för mig jag läst någonstans att bakterierna i filtret inte klarar sig mer än en timma utan vatten som strömmar igenom, så det är nog ingenting att rekommendera.
#8 - 8 juli 2008 17:06
Forsätter med lite frågor här. Har ju mina små gynnare i burken nu. Men efter ett par dagar har dom blivit såå blyga av sig. Prövade stänga av pumpen och då tittade dom fram direkt. Har jag för hög cirkulation eller för mycket luftinblandning? Har en powerhead pump som skyfflar 800 l/h som jag kör på fult med medel inblandning av luft. Tråkigt med pumpen på när dom gömmer sig bland stenarna

Det kan vara att du har för hög cirkulation. Prova att dra ner den lite och se vad som händer. Om du inte kan dra ner hastigheten rikta utblåset mot glaset.
#9 - 8 juli 2008 17:16
Exprimenterat lite och märker att när jag tar bort luftinblandningen blir dom genast mycket modigare. Vågar man köra utan luftinblandning? Hurr bra syresätter det egentligen?
#10 - 8 juli 2008 17:34
bubblor i vattnet ger inte mer syre, det är rörelsen på vattenytan som syresätter vattnet
#11 - 8 juli 2008 17:53
Vad glad jag blir av att höra det, men ännu gladare blir mina malawis!!! Varför ha denna konstiga luftinbladning i pumparna för?? Helt idiotiskt ju!
Bilagor:
#12 - 10 juli 2008 20:26
har lite fler malawi frågor. Har ju idag "rödzebra" och "golden" 4 st av varje. Skulle vilja komplementera upp med någon blå malawi när det blir dags. Har funderat på dernna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=96. Någon som har några tipps? Skall även komplementera upp med någon sorts mal och behöver även tipps där!

Har ju ett 240 l akvarium, hur stora grupper av varje art är lagom? Skulle vilja ha upp till 4 olika arter malawis om det inte blir för trångt. Sen när man köper dem är dom ju oftast ganska små, borde inte personalen kunna se köns skillnad ändå? Är ju inget roligt att komma hem med 4 hanar tex. Mina golden hade jag tur på tror jag, 2 honor 2 hanar, men rödzebran har jag ingen aning om, men dom bråkas en hel del.
#13 - 11 juli 2008 17:33
Hallå ingen som kan hjälpa en newbie lite!?
#14 - 13 juli 2008 12:00
har lite fler malawi frågor. Har ju idag "rödzebra" och "golden" 4 st av varje. Skulle vilja komplementera upp med någon blå malawi när det blir dags. Har funderat på dernna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=96. Någon som har några tipps? Skall även komplementera upp med någon sorts mal och behöver även tipps där!

Har ju ett 240 l akvarium, hur stora grupper av varje art är lagom? Skulle vilja ha upp till 4 olika arter malawis om det inte blir för trångt. Sen när man köper dem är dom ju oftast ganska små, borde inte personalen kunna se köns skillnad ändå? Är ju inget roligt att komma hem med 4 hanar tex. Mina golden hade jag tur på tror jag, 2 honor 2 hanar, men rödzebran har jag ingen aning om, men dom bråkas en hel del.

Ta't lugnt. Det är semestertider, och många har annat att göra än att sitta vid datorn. ;)

Jag vet tyvärr inte så mycket om callainos, men ett bra alternativ till blå firre är Pseudotropheus sp. "Acei". De håller dessutom gärna till i det fria vattnet och konkurrerar inte så mycket om stenskravlen, plus att de är bland det snällaste man kan hitta i malawi-väg. :)

Alla L-malar går att ha ihop med malawis. Jag kan rekommendera den allra vanligaste, Ancistrus sp. Den är bra på att rensa stenar och annat från alger. Du bör dock köpa malarna när de har lite storlek, helst över 5 cm.

Grupper på 1 hane och 4 honor eller 2 hanar och 3 honor är rätt så ok.
#15 - 14 juli 2008 15:29
Förlåt för min ivrighet! Jag jobbar ju jobbar inte alla då ;). Nä man har blivitt så jävla tagen bara, sitter och surfar ciklider 2 timmar om dagen och planerar hur det ska bli när det e dags att släppa i nya firrar m.m.

Men tack för svaret och tippsen om malarna skall kollas upp!

Annons