Äntligen...fart på Ikola karet!

#1 - 11 oktober 2010 20:42
Vad kan det ha tagit? 6-7 månader för min första Tropheus Ikola Kejsare hona att ruva.
Jag har en fantastiskt snygg hane i karet som än ensam dominant. Det har gjorts försök till lek sedan början men hanen är för upptagen med "anat" för att befrukta äggen har det sett ut som. Honorna brukar tröttna & simma därifrån. Då ingen annan hane har parningsrätt så blir det juste - inget resultat.
Men nu äntligen såg jag min första pelikanhaka!!!

Bättre sent än aldrig som sagt var [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 oktober 2010 09:34
Trevligt med lite kejsaryngel :D - hoppas att hon nu bara ruvar tiden ut.
#3 - 3 november 2010 20:29
Jepp. Nu är pelikanhakan sprickfärdig. Snart dax ;-)
#4 - 21 november 2010 14:58
och ut kommer....YES en , ja du läste rätt EN mini-ikola. Stor som en husvagn, kålsvart och redan tuff.
Men nu verkar lekande tagit otrolig fart. En stor fin hona har ägget halv ute och gör allt för att få leka ut det sas.
Den virrige hanen kör sitt vanliga race - ner & darra, sedan jaga bort fingerade rivaler. Honan drar därifrån.
Men nu har en hane vuxit ifrån den dominanta. Kan komma att ta över. Förhoppningsvis är han bättre på detta än den dominanta herrn.

Roligt som tusan att se denna glada extremt bra fungerande grupp av tropheus som färgar mer för var dag.
Läste någonstans att man får ha tålamod med sina Ikola och att det tar tid för dem att färga. Ja, tålamod har jag. Det ger tydligen utdelning dessutom. ;-)
#5 - 21 november 2010 17:32
Hahaha!! Tja en är alltid något. :D Men vad kul att det börjar hända något i akvariet. Här hemma börjar jag surna ur på eldbukshanen som leker ordentligt, vaktar... och när det har vart frisimmande yngel i 6 dagar eller så så börjar fanskapet uppvakta en annan hona i samma håla!! Resultatet är vilt slagsmål och alla yngel är snart borta... :(
#6 - 24 november 2010 17:09
[QUOTE=C.Ciklid;bt32765]Hahaha!! Tja en är alltid något. :D Men vad kul att det börjar hända något i akvariet. Här hemma börjar jag surna ur på eldbukshanen som leker ordentligt, vaktar... och när det har vart frisimmande yngel i 6 dagar eller så så börjar fanskapet uppvakta en annan hona i samma håla!! Resultatet är vilt slagsmål och alla yngel är snart borta... :([/QUOTE]

Usch ;-)

Jag hade iofs tagit till den brutala metoden & sugit upp ynglena med en slang rakt in i ett yngelkar.
Fantastiskt vilken liten överlevnadsfaktor det är på de där substratruvarna...1 på 100 överlever ungefär trots att man separerat dem från föräldrarna.
#7 - 24 november 2010 17:12
Nu fasen är där fullt av äggläggande honor. Hormonerna triggade igång äggproduktionen tydligen så nu hänger där ägg halvvägs ut från två nya honor samt att de börjat fånga upp ägg. Den här gången är de större honor = möjligtvis FLER yngel. Roligt som f.a..nn ;-)

Annons