Äntligen Diskus, men vad gör dom?

#1 - 26 april 2009 20:36
Hejsan!

Nu äntligen igår så kom mina allra första Diskusar hem!
4 stycken blev det, väldigt vackra och tror dem är 6-7cm..
Igår var dem jätterädda och nervösa men idag så provade jag att ge dem lite mat och oj vilken fart det blev! Alla äter som hästar, men nu när jag sitter och tittar på dem så vill alla "nypa" varandra, vad beror det på?
Är det någon rangordning som ska göras upp, eller gillar dem inte varandra? :confused:
Hur mycket mat ska dem ha, om man utgår från en sån där tärning från frysmaten? Ska man dela upp maten så det blir lite på morgonen och lite på kvällen?
Tänkte byta lite av vattnet varannan dag när dem tuffat på sig liite mer!
#2 - 26 april 2009 20:55
Whisky skrev:
Hejsan!

Nu äntligen igår så kom mina allra första Diskusar hem!

4 stycken blev det, väldigt vackra och tror dem är 6-7cm..

Igår var dem jätterädda och nervösa men idag så provade jag att ge dem lite mat och oj vilken fart det blev! Alla äter som hästar, men nu när jag sitter och tittar på dem så vill alla "nypa" varandra, vad beror det på?

Är det någon rangordning som ska göras upp, eller gillar dem inte varandra? :confused:

Hur mycket mat ska dem ha, om man utgår från en sån där tärning från frysmaten? Ska man dela upp maten så det blir lite på morgonen och lite på kvällen?

Tänkte byta lite av vattnet varannan dag när dem tuffat på sig liite mer!

Grattis till diskusarna!

Att de nyps och småbråkar är fullt normalt och et gott tecken, de sätter rangordning i gruppen.

Ge dem vad de äter upp på ett par minuter och testa dig på det viset fram till hur mycket du behöver ge. Diskus på 6-7 cm som växer så det knakar kan äta fem-sex gånger om dagen.
#3 - 26 april 2009 21:14
Ouscazz skrev:
Grattis till diskusarna!

Att de nyps och småbråkar är fullt normalt och et gott tecken, de sätter rangordning i gruppen.

Ge dem vad de äter upp på ett par minuter och testa dig på det viset fram till hur mycket du behöver ge. Diskus på 6-7 cm som växer så det knakar kan äta fem-sex gånger om dagen.

Tack så mycket för ditt svar!
Jag har Artemia, svarta mygg, vita mygg, kultiverade(?) röda mygg...
Räcker det som variation, eller kan du eller någon annan rekomendera något mer? :)
Guest
#4 - 26 april 2009 21:18
Skippa röda mygg, och artemia är ganska litet för diskus :s
#5 - 26 april 2009 21:33
Födmodligen är det vuxen fryst artemia (inte nykläckt), och det går bra. Vad kultiverade röda mygglarver innebär är jag osäker på, men kanske är de odlade under mer hygieniska förhållanden, vilket, om jag har förstått rätt, brukar vara problemet med röda mygglarver annars.
#6 - 27 april 2009 12:50
Micke_A skrev:
Födmodligen är det vuxen fryst artemia (inte nykläckt), och det går bra. Vad kultiverade röda mygglarver innebär är jag osäker på, men kanske är de odlade under mer hygieniska förhållanden, vilket, om jag har förstått rätt, brukar vara problemet med röda mygglarver annars.

Okej, ja dom gillar artemia..! och de är ganska stora "bitar" ..
Men kultiverade röda mygg var att dom var odlade under bättre förhållanden och att det är mer näring i dem.
Vad jag fick höra! :)
Bilagor:
#7 - 27 april 2009 13:52
Whisky skrev:
Okej, ja dom gillar artemia..! och de är ganska stora "bitar" ..

Men kultiverade röda mygg var att dom var odlade under bättre förhållanden och att det är mer näring i dem.

Vad jag fick höra! :)

Jag ger mina odlade diskusar ett foder som heter Supervital 2000 Diskusfutter. Det är baserat på oxhjärta så man får ge med förstånd annars skitar man snart ned vattnet med risk för nitirit som följd. Diskusarna växer enormt och visar fantastiska färger när de får det fodret + D50 flingor och granulat.

De vilda får Supervital och röda mygglarver och ibland vita mygglarver, försöker få dem att ta flingor och granulat men tji...

Glöm inte tvätta fingrarna efter att du har hanterat mygglarver!!
#8 - 27 april 2009 13:58
Ouscazz skrev:
Jag ger mina odlade diskusar ett foder som heter Supervital 2000 Diskusfutter. Det är baserat på oxhjärta så man får ge med förstånd annars skitar man snart ned vattnet med risk för nitirit som följd. Diskusarna växer enormt och visar fantastiska färger när de får det fodret + D50 flingor och granulat.

De vilda får Supervital och röda mygglarver och ibland vita mygglarver, försöker få dem att ta flingor och granulat men tji...

Glöm inte tvätta fingrarna efter att du har hanterat mygglarver!!

Försöker till och med använda plasthandskar, iallafall vid röda myggen, fått för mig att man är mest känslig emot dem.. ? :p
#9 - 27 april 2009 14:37
Glömde nämna att variationen på din fodergiva nog är i minsta laget..

Försök vänja dem vid flingor och granulat som komplement till mygglarver och då gärna Tropical D50 som är ett helfoder med hög proteinhalt. Oxhjärta ger jag mest som godis eftersom det smutsar ned vattnet så förbaskat.

Kan vara besvärligt att vänja diskus vid fling/granulatfoder, fem av mina sju odlade äter det medan de andra två vägrar.
#10 - 27 april 2009 19:26
Ouscazz skrev:
Glömde nämna att variationen på din fodergiva nog är i minsta laget..

Försök vänja dem vid flingor och granulat som komplement till mygglarver och då gärna Tropical D50 som är ett helfoder med hög proteinhalt. Oxhjärta ger jag mest som godis eftersom det smutsar ned vattnet så förbaskat.

Kan vara besvärligt att vänja diskus vid fling/granulatfoder, fem av mina sju odlade äter det medan de andra två vägrar.

Okej tack för att ni hjälper mig, har läst i minst ett år om Diskus men när det väl är i gång så blir man lite osäker hehe..
Okej, ja oxhjärta vet jag inte om jag är så sugen på att ge, låter lite äckligt och sen vill jag inte skita ner i onödan, men kanske något dom kan få ändå ibland bara!
Vad är det i Tropical D50? Går det att köpa i en vanlig djuraffär eller ska jag till Akvarielagret?
Sen Granulat ska jag köpa direkt imorgon! Även det andra också om jag hittar!
Diskusarna är fortfarande lite smårädda när man går förbi, ändrar färg till mörk och gömmer sig, men om man stannar till så kommer dom fort fram, vill inte stressa dom så mycket nu precis efter flytten, men när kan jag börja slamsuga försiktigt?
Har ganska bra arbetarfiskar på botten, men ser att det redan börjar bli lite skitit på botten.
:)
#11 - 28 april 2009 20:16
Ska bara uppdatera med att idag åt alla 4 Diskus ur handen när jag höll i lite mat, och dom kommer nu fram till rutan och tigger istället för att gömma sig!
Ska börja dammsuga botten lite lugnt imorgon! :)
#12 - 29 april 2009 07:17
Om du vill och orkar kan du ge dig ut i naturen med en håv i ena handen och en påse iandra och fånga lite levande mygglarver. Det är den absoluta favoritmaten hemma hos mig.
Mygglarverna lever i små dammar eller vattenhål i skogar mm. Bara det finns vatten en längre tid och det är lite sunkit så brukar det finnas massor, speciellt nu när det har vart varmt ett tag :d
#13 - 1 maj 2009 20:13
PlatyYngel skrev:
Om du vill och orkar kan du ge dig ut i naturen med en håv i ena handen och en påse iandra och fånga lite levande mygglarver. Det är den absoluta favoritmaten hemma hos mig.

Mygglarverna lever i små dammar eller vattenhål i skogar mm. Bara det finns vatten en längre tid och det är lite sunkit så brukar det finnas massor, speciellt nu när det har vart varmt ett tag :d

Okej! De låter lite små äckligt, men är det inte farligt eller riskfyllt på något sätt? Vill inte utsätta mina vackra guldplattor för någonting! :)
Om inte, så absolut, om det är något som uppskattas så!

Annons