[quote=Strixxx]Nu har jag plöjt igenom hela tråden, otur Andreas med din discus :( , men men.. shit happens.
När du köper dina discus ska du granska dom skitnoga, nöj dig inte med nåt annat än det bästa, det är snudd på samma pris i alla fall.
Köp inte de 3 sista i ett kar utan vänta till ny sändning eller fler att välja på.
Personligen hade jag aldrig köpt en med missbildat öga för fullpris, utan sett den som "möjlig" hackkyckling, till starkt reducerat pris.
Samma gäller om du går fram till ett kar och alla gömmer sig, pass upp!
Om alla är mörka i karet samma där... pass upp. Om dom däremot kom mer fram och kollar dig nyfiket... ganska lugnt, om dom kommer fram både nyfiket och utan svarta streck (gäller nu inte alla sorter), med utspända fenor, pigga utan synliga defekter vare sig i fenor eller fjäll, välj där ut de DU vill ha, inte vad handlaren vill att du ska ta.
Om du inte vill ha råd så klart, men ovanstående punkter ska ju forfarande följas, då minimerar du förlusterna. Men det är ingen vetenskap, som jag sa, shit happens. ;)
Vad gäller matning är det nog mer personlig smak som gäller och att inte ge discus på tok för mycket, liten mage plus att det ska vara plats för simblåsan också.
Samt givetvis vattenvärde, tänker mest på nitrit.
Discus behöver, måste ha, ska ha, läs och välj vilken du vill, varierad kost för att motstå olika sjukdommar och bristsjukdommar.
Mina åt inte heller granuler i början, men tänk vad lite hunger kan göra, personligen matar jag i följande ordning: (och jag har just nu 4 st i 7cm, ikväll har jag 11 st i 6-8 cm, går givetvis mer foder då)
Morgon eller förmiddag vita mygglarver, som dom inte är jätteförtjusta i, MEN, som JAG läst, är lite av de nyttigaste mygglarver. Om jag har fel eller rätt bryr jag mig inte så mycket om.
Mellanmål får dom granuler som dom är helt tokiga i nu, både Sera´s röda och blå färggranuler, samt Tetra bits, varvar lite som jag känner och ger dom 2-4 gånger inom loppet av 1 till 1½ timme. (jag har andra fiskar som också äter upp dom)
Middag får dom röda mygglarver, 1 eller 2 tärningar, beror på hur fort de äter upp dom och hur intresserade de verkar när jag reser mig upp ur stolen.
Senare på kvällen får dom lite granuler igen, och avslutar med svarta mygglarver som dom är HELT TOKIGA i!! :)
Personligen har jag exakt 30 C i karet, när jag inte har 29 C :p
dH 2, kH 15 (ska sänka) Ph 7.3, samt mäsk för växter och TMG, tre stora rötter som fortfarande färgar.
Byter 40-65% ca en gång i veckan beroende på hur jag jobbar och hur mycket vattnet är färgat, 1 timmes kurragömma efter det, men sen vill dom ha mat :D
Jag tror att ju mer jag klemar (skånskt uttryck för skämmer bort) ju ömtåligare blir dom, jag gillar när dom har lite jävlar annamma och jagar bort andra fiskar och även varandra, lite skinn på näsan får dom ha.
Det naturliga urvalet bla bla bla.... ja du vet.
Men då får man inte ha för många, för har man det då ska man givetvis ta tag i det, och rädda de som inte ser ut all klara sig, samt försöka hålla ungefär samma storlek på dem från början.
Mina andas ungefär 110 munrörelser i minuten :D :D hahaha det låter nåt det, men jag såg att du var bekymrad och kollade för att du ska kunna jämföra.
Jag påstår ju att mina mår ypperligt just nu, men det är ju en personlig aspekt.
Jag hoppas detta kan hjälpa dig nåt, och vill även direkt påstå att jag på inga som helst vis är proffs på detta, men man kommer så långt med sunt förnuft och internet, utan delar med mig av mina erfarenheter om jag kan och nån vill lyssna. :)[/quote]
hej srixxx!!!
de där med ögonen tyckte ja va lite konstigt för ja kollade väldigt noga på dom innan ja köpte dom, och även kaj gjorde de, o hgan är ju väldigt duktig,, tror inte han skulle sälja defekta fiskar till mig..
sen med maten så vet ja inte va ja ska göra.. de enda dom äter är fryst artemia och räkmix.. granulat o vita mygg är dom inte intresserade av... ska köpa röda mygg till dom oxå tänkte ja.
sen skriver du att du har KH 15,,, ja har kh 2 bara,, de va ju extren skillnad.. ph värdet ligger högre än ditt.
då blev ja lite lugnare nu när du säger att dina andas 110 gånger i minuten ;)
de va väldigt många bra råd du kom med..
va tycker du ja ska göra med min "sjuka" discus?? ja är inte så duktig så ja vet exakt vad för sjukdom det är , så ja vill inte medicinera heller... dlir för dyrt o medicinera i ett 400l kar oxå.
den andra fick ja ju avliva för han flöt ju på ytan till slut,, misstänker att den ja har nu kommer göra de med... han beter sig på samma sätt typ.,, fast utan o ligga på sidan.
och ska ja köpa några discus till eller ska ja vänta med de???
tack för att du kommer med tips / Andreas