Äntligen Discus!

#1 - 18 september 2016 06:11
Fy f.... vad jag skrubbat akvarium detta dygn! Det skulle ta nån timme men jag har hålla på i evigheter. Man måste ha bra rygg som akvarist! Jag har skavt av skinn, halkat på en slang brutit varenda nagel och kommer uteslutas ur svenska kyrkan för de ramsor jag åstadkommit.
Men det kommer bli så vackert! Om några dagar kommer ny belysning, nya växter och en helt ny uppsättning småfisk. Efter det kommer mina Discus som jag längtat efter. Känner mig så upprymd och förväntansfull, ska bli så kul med detta nya projekt!
#2 - 18 september 2016 06:27
Halloj Juni!
Det har varit lite tunnsått med ordentliga SA- och Discus-projekt på senare tid, så det skall bli riktigt kul och spännande att följa ditt nya Discus-kar!

Hoppas du drar in många bilder och filmer på dessa fantastiska ciklider!
:)
#3 - 18 september 2016 07:45
Juni, jag känner så väl igen din längtan efter Discus :). Lycka till nu, och som Mats säger, fota mycket framöver [:)]. Hoppas att du får tag på riktigt fina exemplar.

//Inger
#4 - 18 september 2016 07:56
[QUOTE=Juni;n2360091]Fy f.... vad jag skrubbat akvarium detta dygn! Det skulle ta nån timme men jag har hålla på i evigheter. Man måste ha bra rygg som akvarist! Jag har skavt av skinn, halkat på en slang brutit varenda nagel och kommer uteslutas ur svenska kyrkan för de ramsor jag åstadkommit.
Men det kommer bli så vackert! Om några dagar kommer ny belysning, nya växter och en helt ny uppsättning småfisk. Efter det kommer mina Discus som jag längtat efter. Känner mig så upprymd och förväntansfull, ska bli så kul med detta nya projekt! [/QUOTE]

Vad blir det för Discus? :)
#5 - 18 september 2016 11:01
Jag har ju egentligen suktat efter Bluewings blå Discus, men nu har handlarn både blå och orange så nu är valet svårt! Jag ska kolla vad de heter. Vill inte spetsa in mig för mycket på individerna ifall de inte finns kvar när karet är inkört. Handlarn vill vänta en månad från att karet är klart tills att Discus kan flyttas över. Det låter långt? Filtermedia har jag kvar så där finns bakterier, har även kvar tre ancistrus som håller igång karet.
#6 - 18 september 2016 13:37
[QUOTE=Juni;n2360114]Jag har ju egentligen suktat efter Bluewings blå Discus, men nu har handlarn både blå och orange så nu är valet svårt! Jag ska kolla vad de heter. Vill inte spetsa in mig för mycket på individerna ifall de inte finns kvar när karet är inkört. Handlarn vill vänta en månad från att karet är klart tills att Discus kan flyttas över. Det låter långt? Filtermedia har jag kvar så där finns bakterier, har även kvar tre ancistrus som håller igång karet.[/QUOTE]

Det låter som en seriös handlare tycker jag, Discus är ju ganska känsliga, bra med väl inkört akvarium innan man sätter in dom. Så är dom stora eller små? Fina färger i alla fall, jag hade nog tagit några av varje :)
#7 - 18 september 2016 20:40
De är ganska små, runt 7 cm. Men som sagt inte spikat individer så det kan ändras! Är olika sorters Discus olika känsliga? Jag är ju van vid mina Malawi som har tålt allt från ny mat till taskig kemi i vattnet. De var perfekta som nybörjarfisk om de inte käkat upp varandra i nedstigande grad. Det ska bli så skönt med lite lugnare fiskar! Det kommer bilder när jag ordnat upp mitt gold medlemskap!
#8 - 18 september 2016 20:46
Tänkte också blanda färgerna men samtidigt var det mäktigt när de simmade tillsammans i samma färg, det intrycket försvinner om jag blandar. Vad tycker publiken? Blå, orange eller blandat? (Är lite osäker på om de blå blir lika kraftiga i färgerna som B.Ws,)
Handlarn tyckte jag skulle ha många pansarmalar men det var ju den tråkigaste fisk jag sett! Några roligare alternativ för den rollen?
#9 - 19 september 2016 05:49
[QUOTE=Juni;n2360159]De är ganska små, runt 7 cm. Men som sagt inte spikat individer så det kan ändras! Är olika sorters Discus olika känsliga? Jag är ju van vid mina Malawi som har tålt allt från ny mat till taskig kemi i vattnet. De var perfekta som nybörjarfisk om de inte käkat upp varandra i nedstigande grad. Det ska bli så skönt med lite lugnare fiskar! Det kommer bilder när jag ordnat upp mitt gold medlemskap! [/QUOTE]

Alla Discussorter är nog lika känsliga men det anses allmänt vara mycket lättare med fullvuxna Discus. När jag hade Discus så hade jag bara fullvuxna (drygt 15 cm i diameter) och hade inga problem med dom, å andra sidan så finns det dom som har små utan problem, det handlar nog mest bara om hur noga man är med skötseln tror jag :)

När det gäller färgerna så röstar jag som sagt på blandat :) Angående pansarmalarna så finns det en hel del olika varianter, bland annat fläckig pansarmal, Sterbai pansarmal och den helsvarta sorten av aeneus (Venezuela sp), om jag minns rätt så finns det också albinopansarmalar (vita med rödaktiga ögon). Sedan finns det någon slags laserpansarmal som är mera grön/guldskimrande :)
#10 - 19 september 2016 19:25
Väljer mellan Discus sorterna "röd melon" "blå diamant" och "red royal" Hur viktigt är det att det blir rätt antal hanar-honor? Kan man tydligt se kön?
#11 - 24 september 2016 16:32
Vad roligt Juni att din Diskusdröm närmar sig premiär. I den storleken är det bara att gissa på kön. Ta de som ser fina ut med rejäla pannor som ser mjukt rundade ut där det finns plats för några ögon ovanför ögat och pannan ovanför i rak linje uppåt. Hur stort akvarium är det?
Köper du en grupp så får du ändå samma intressanta drama som jag med hierarki och parbildning så småningom.
Min grupp som du sett en del på film såg exakt lika ut hela gruppen när jag köpte dom.
#12 - 6 oktober 2016 16:13
Hej Blåvinge! Vad kul att se dig igen! Det ska bli helt underbart att starta upp discus projektet. Som läget är nu är det malar och annan småfisk som ska styra upp bakterierna. Snart blir det discus inköp. Handlarn har riktigt fina exemplar och det är svårt att bestämma sig. Det lutar åt red melon men det sista ordet är inte sagt där! Tyvärr är jag helt skitkass på att fota och dokumentera men jag ska ta mig i kragen.
#13 - 6 oktober 2016 16:36
Vad roligt att läsa om dina funderingar! Discus är underbart vackra fiskar, dock inte ngt för en "periodare" som jag. Men nu är det höst och mer tid finns för karen. Och nog måste du fota dina underverk när de kommer på plats! Njuter av andras vackra fiskar gör jag gärna
#14 - 8 oktober 2016 19:59
[QUOTE=Rufus;n2360942]Vad roligt att läsa om dina funderingar! Discus är underbart vackra fiskar, dock inte ngt för en "periodare" som jag. Men nu är det höst och mer tid finns för karen. Och nog måste du fota dina underverk när de kommer på plats! Njuter av andras vackra fiskar gör jag gärna [/QUOTE]

Jag är lite orolig för just periodandet! Min handlar insisterar på att Discus är en lätt fisk om man sköter parametrarna och inte slarvar med grundskötseln. Jag är borta i perioder och är lite skraj för hur detta ska gå?! Såhär kommer det se ut tills jag blir pensionär så vill jag ha Discus får jag bara satsa. Det var ju dock inte den billigaste firren att satsa på jäklar vad det rullar pengar nu!!
#15 - 9 oktober 2016 05:15
Det låter spännande Juni. Känner igen det där pirret. Lättskötta, ja det kanske man kan säga när allt fungerar för dom. Det jag lärde mig med min grupp är att framförallt vattenkvalité är a och o gällande Diskus. Så mycket filtrering och inte för mycket fisk i karet. Ju mer fisk, desto högre belastning på vattnet och i sin tur fiskens immunförsvar. Så här efteråt skulle jag haft fler filter, färre fisk, färre kemikalier och mer varierad föda från start. Sedan var jag ju som du ibland borta från mina diskusar. Löste det sedan med en bra fiskmatare som var laddad med två olika foder som matade försiktigt dvs. inte så stora fodergivor. Sedan kompletterade jag med annan mat när jag var hemma. Det ska bli spännande att följa.
#16 - 11 oktober 2016 20:16
Ja vill och kan man så ska man testa tycker jag, goda råd får du dessutom, kör på!
#17 - 11 oktober 2016 20:58
Nu har det uppstått huvudbry. Som känt har jag stort förtroende för min akvariehandlare som hjälper mig mycket. Han hävdar att han har 26 gr i sina diskuskar. Att jag ska ha 28 gr men absolut inte högre, då kommer inga växter klara sig. När jag läser i böcker, nätet, länkar här mm så står det 28 men gärna uppåt 34 gr?! Om det är för kallt blir fisken känsligare för sjukdomar? Man ska enligt konstens regler lyssna på de som känner och kan djuren man köper men jag vill inte köpa fiskar och sedan går det illa. Vad ska jag tänka och tro om detta?
#18 - 12 oktober 2016 05:00
[QUOTE=Juni;n2361228]Nu har det uppstått huvudbry. Som känt har jag stort förtroende för min akvariehandlare som hjälper mig mycket. Han hävdar att han har 26 gr i sina diskuskar. Att jag ska ha 28 gr men absolut inte högre, då kommer inga växter klara sig. När jag läser i böcker, nätet, länkar här mm så står det 28 men gärna uppåt 34 gr?! Om det är för kallt blir fisken känsligare för sjukdomar? Man ska enligt konstens regler lyssna på de som känner och kan djuren man köper men jag vill inte köpa fiskar och sedan går det illa. Vad ska jag tänka och tro om detta? [/QUOTE]

26 grader lät lite åt Discus, jag hade 29 grader åt mina, över 30 grader tror jag mest handlar om tillfälliga värmekurer. I växtväg hade jag mest svärdsplantor, anubias och vallisneria och dom växterna verkade inte ha några problem med 29 grader, dom tog däremot mycket stryk av saltbehandlingar.
#19 - 12 oktober 2016 06:20
Tycker (som ofta) som KJE. Du har ju sett mitt kar Juni och det var konstant mellan 28-30 och hade mycket växter. Det beror mera på vilka växter du har. Javaormbunke, Cryptocoryne, Jättevallisneria, Anubias trivs utmärkt uppåt 30 men inte så mycket över det. Pratade med en erfaren akvarist och ägare som hållit diskus i 27 grader de senaste 20 åren utan problem. Ute i naturen så pendlar ju temperaturen mer än i våra kar. Både högre och lägre. Men 26 lät lite. Sedan som alltid så beror det väl hur exakt termometern visar. Många termometrar man köper visar +- 2 grader fel. Då kan 26 på termometern var 28 i praktiken.
När det gäller Diskus så kommer du att märka att det är en djungel och du kommer att behöva bestämma dig för en linje som du sedan håller dvs. att du konsekvent följer din plan. 26 grader är ett mycket ovanligt råd. 28-30 är nog den vanligaste tempen som brukar rekommenderas. Men "alla" med Diskus har lite egna idéer om vad som är bäst. Men lita på din magkänsla.
#20 - 12 oktober 2016 09:48
[QUOTE=Bluewing;n2361237]Tycker (som ofta) som KJE. Du har ju sett mitt kar Juni och det var konstant mellan 28-30 och hade mycket växter. Det beror mera på vilka växter du har. Javaormbunke, Cryptocoryne, Jättevallisneria, Anubias trivs utmärkt uppåt 30 men inte så mycket över det. Pratade med en erfaren akvarist och ägare som hållit diskus i 27 grader de senaste 20 åren utan problem. Ute i naturen så pendlar ju temperaturen mer än i våra kar. Både högre och lägre. Men 26 lät lite. Sedan som alltid så beror det väl hur exakt termometern visar. Många termometrar man köper visar +- 2 grader fel. Då kan 26 på termometern var 28 i praktiken.
När det gäller Diskus så kommer du att märka att det är en djungel och du kommer att behöva bestämma dig för en linje som du sedan håller dvs. att du konsekvent följer din plan. 26 grader är ett mycket ovanligt råd. 28-30 är nog den vanligaste tempen som brukar rekommenderas. Men "alla" med Diskus har lite egna idéer om vad som är bäst. Men lita på din magkänsla.[/QUOTE]

Jag får tacka för komplimangen :)
#21 - 12 oktober 2016 12:30
Ja det var just det där med magkänsla, sunt förnuft och konsekvensanalys. Jag har inte tillräcklig erfarenhet av hobbyn för att ha någon riktig magkänsla, det är därför jag kollar med er magkänsla
#22 - 12 oktober 2016 14:35
Nu vet du ju hur vi ser på det, Juni. Vår magkänsla är som du har tänkt förut. Din handlare kanske är jätteduktig på Diskus, men har en annan magkänsla gällande temperatur bara.
#23 - 12 oktober 2016 14:35
[QUOTE=KJE;n2361244]

Jag får tacka för komplimangen :)[/QUOTE]
Varsågod!
#24 - 17 oktober 2016 07:37
Jag har diskus i 30 grader med javaormbunke med corydorss och malar funkar utmärkt

​​
#25 - 21 oktober 2016 16:02
Jag körde på 29 grader men då dog alla mina smyckestetror. Har sänkt till 28 och nu verkar de trivas.
#26 - 21 oktober 2016 16:13
[QUOTE=Juni;n2361790]Jag körde på 29 grader men då dog alla mina smyckestetror. Har sänkt till 28 och nu verkar de trivas.[/QUOTE]

Vad trist :(
#27 - 23 oktober 2016 07:01
Ja det var lite konstigt vid inkoppningen, när Discus kom i, dog 15 smyckestetra. Det kan inte varit en slump alla andra i karet mår väl. Mina diskus är fantastiska och de äter glupskt. Jag vaktar dem som spädbarn!!
#28 - 23 oktober 2016 08:56
[QUOTE=Juni;n2361835]Ja det var lite konstigt vid inkoppningen, när Discus kom i, dog 15 smyckestetra. Det kan inte varit en slump alla andra i karet mår väl. Mina diskus är fantastiska och de äter glupskt. Jag vaktar dem som spädbarn!![/QUOTE]

Kul att Diskus mår bra i alla fall, får man se några bilder? :)

Annons