Äntligen Bollmoraauktion

#1 - 10 februari 2010 21:20
Äntligen är våren här, eller rättare sagt dags för Bollmora akvarieklubbs stora vårauktion!

Lördagen den 6:e mars i Nyboda skola Tyresö
För ytterligare info se www.bollmoraakvarieklubb.org

Det går som vanligt utmärkt att förbeställa etiketter. Vi kommer att posta etiketterna till er som har mer än 48 poster att sälja. Men vi är även tacksamma om ni som vill sälja ett lägre antal poster vill förbeställa för att underlätta hanteringen på själva auktionsdagen. Etiketter som inte postas finns för avhämtning i samband med inlämnandet av gods mellan kl 10,00 och 11,45 i Nyboda skola.

Förbeställer gör ni genom att e-posta
[email]auktion@bollmoraakvarieklubb.org[/email]
Vi kommer att bekräfta alla förbokningar, dvs har du inte fått ett svar på din förbeställning så skicka en gång till.

Uppge ditt namn, telenr, adress, samt om du vill ha pengarna insatta på ditt konto efter auktionen.
Om du vill ha pengarna insatta så glöm inte att lämna korrekt kontonr, clearingnr samt vad det är för typ av konto/bank.
#2 - 17 februari 2010 12:56
Vad kul med auktion igen. Tänkte börja lägga upp vad jag kommer ha med mig till auktionen och hoppas att fler gör samma sak. Tycker det är en bra ide då man får en bättre överblick på vad som kommer att auktioneras ut.

Fiskar!

Girardinus metallicus
Xenotoca variata
Poecilia salvatoris
Slöjancistrus
Tigerlimia
Zebrabotia
vanlig ancistrus
Guldancistrus

Växter!
Riccia fluitans
Tigervallisineria
Sagittaria subulata
#3 - 20 februari 2010 11:25
Partyboy skrev:
Vad kul med auktion igen. Tänkte börja lägga upp vad jag kommer ha med mig till auktionen och hoppas att fler gör samma sak. Tycker det är en bra ide då man får en bättre överblick på vad som kommer att auktioneras ut.

Fiskar!

Girardinus metallicus

Xenotoca variata

Poecilia salvatoris

Slöjancistrus

Tigerlimia

Zebrabotia

vanlig ancistrus

Guldancistrus

Växter!

Riccia fluitans

Tigervallisineria

Sagittaria subulata

Spännande "Partyboy". Förbeställ dina ettiketter(via mailen) så kan du allt klart för inspektion när du kommer och lämnar in godset.
BAK kollar att allt är ordentligt packat för att undvika syrebrist och div.andra skador på inlämnat gods.
Vi kommer att ha syrgas + extra påsar på plats.
Välkommen
#4 - 20 februari 2010 13:39
Ja det kommer bli spännande lite tråkigt att det inte är fler som skriver vad de ska ha med sig så man får bättre koll. Etiketter är förbeställt väntar bara på att de ska komma med posten.
#5 - 21 februari 2010 13:06
Spännande "Partyboy". Förbeställ dina ettiketter(via mailen) så kan du allt klart för inspektion när du kommer och lämnar in godset.

BAK kollar att allt är ordentligt packat för att undvika syrebrist och div.andra skador på inlämnat gods.

Vi kommer att ha syrgas + extra påsar på plats.

Välkommen

Det vore trevligt om Bollmora akvarieklubb kunde lägga upp en lista med vad som är föranmäld och uppdatera den allteftersom. Om ni gör det så meddela det gärna här i tråden också :-)
#6 - 21 februari 2010 16:00
Det vore trevligt om Bollmora akvarieklubb kunde lägga upp en lista med vad som är föranmäld och uppdatera den allteftersom. Om ni gör det så meddela det gärna här i tråden också :-)

Dessvärre får vi inte reda på vad de olika säljarna kommer med. Förra gången hade vi över 1 900 poster. Vi är glada för alla som förbeställer ettiketter, eftersom det alltid blir kö vid inlämningen.
#7 - 24 februari 2010 07:51
När börjar auktionen och när öppnar "snabbköpet"? Jag hittar inga tider på hemsidan...? :confused:

Hälsningar
Jennifer
#8 - 24 februari 2010 13:35
Jag kommer ha med:

Guppy, Slöj, Endlers och Japan blå dubbelsvärd
Guldbarb
Kampfiskar
Palettciklider, lekpar

Malajsiska sandsnäckor

Micromask
Vinägermicro

Pistia
Riccia
Spikblad
Javaormbunke
Salvinia
#9 - 24 februari 2010 21:33
Det låter spännande... jag kommer att ha med:

Guppy Japan blå
Guppy California tiger (endler/guppykorsning)
Limia tridens
Limia perugiae
Black molly
Neolamprologus leleupi
Lamprologus ocellatus

Cryptocoryne undulata "broad leaves"
C. wendti "brown"
Hygrophila difformis
Ludwigia repens "rubin"
Ludwigia "super red"
#10 - 25 februari 2010 22:32
jenmad skrev:
När börjar auktionen och när öppnar "snabbköpet"? Jag hittar inga tider på hemsidan...? :confused:

Hälsningar

Jennifer

Auktionen börjar klockan 12.00
Snabbköpet c:a 11.30
Plats Nyboda skola - Pluggvägen - Tyresö
Mer finns att läsa på vår hemsida i forumet( www.bollmoraakvarieklubb.org ) som är öppet för alla. Under rubriken "Månadsmöten och aktiviteter"

Aldrig varit på en storauktion ??

Då ska du läsa detta!
En eller ett par gånger om året anordnar Bollmora Akvarieklubb en s.k. storauktion. Då inbjuds alla akvarieintresserade personer, vare sig man är medlem i en akvarieförening eller inte, att såväl sälja som köpa fiskar, växter, fiskmat, akvarier och annat som hör hobbyn till på en auktion.

Vill du sälja?
Den som vill sälja fiskar stoppar ner fiskarna i en syltburk eller liknande, som rymmer minst 1/2 liter.
Varje fisksort för sig. Inte för många fiskar i burken, kanske 5-6 stycken av en neontetras storlek.
Burken fylls till hälften med vatten från akvariet, inte mer. Det måste finnas plats för luft ovanför vattenytan. En plastpåse kan också gå bra, men den måste vara kraftig. Vanliga fryspåsar brukar inte hålla tätt. Fiskar med vassa fenor brukar kunna sticka hål på påsen, t.ex. malar.
Större fiskar kan man stoppa i en kakburk av plast. Tänk på att alltid lämna plats för luft.
Skriv också fiskens namn och ditt namn på burken.
Växter kan man försiktigt så att de inte bryts av stoppa ner i en plastpåse och pressa ut luften och klistra igen.
Man anmäler sig till en av klubbens funktionärer som kontrollerar inlämnade poster. De kollar att de är rätt packade och får en nummerlapp som klistras på godset. Man får även ett kvitto inlämnade poster. Har du många poster så förbeställ ettiketter på [email]auktion@bollmoraakvarieklubb.org[/email] så slipper du köa vid inlämningen. 24 poster eller mer så sänds ettiketterna hem till dig för att du ska kunna förbereda i tid.
Det finns ett antal bord uppställda med skyltar, som talar om vilka typer av fiskar som finns på de olika borden. Där läggs godset ut.
Sen är det bara att slå sig ner och vänta tills auktionen kommer igång. Vi börjar med fisken först.
Eller gå runt och titta vad andra har lämnat in till försäljning.
Klubben tar 25% i provision av försäljningsbeloppet, resten kvitterar du ut kontant när auktionen är avslutad.

Vill du köpa?
Du som istället vill handla något, skriver lämpligen upp det nummer som står på den eller de poster du är intresserad av och väntar tills de ropas ut.
Då kan du börja bjuda. 40:- är lägsta bud att starta på.
Har du tur kanske du får det du vill ha. Om du viftar med handen så att våra ”springare” ser dig så kommer dom med det du ropat in och du betalar direkt till honom eller henne.
Buden höjs med 10-kronor.

Snabbköpet.
En del poster kan man hitta i snabbköpet där säljaren har bestämt priset i förväg. Oftast är det lite billigare saker som kostar under 40:-, men där finns även dyrare föremål med ett fast pris, där säljaren anger vad han vill ha för sin vara. Försäljningen brukar gå snabbare där.

Servering
Vi brukar också ha en servering med kaffe och läsk, bullar, mackor och korv, eftersom auktionen brukar hålla på till fram emot kl 19 på kvällen.

Barnhörna.
Här finns ritpapper, spel mm som barnen kan roa sig med under tiden ni föräldrar är med på auktionen.

Välkommen in och titta – det är inget köptvång.
Kanske har du tur och hittar just det du vill ha till
en billig penning!
#11 - 26 februari 2010 02:39
Plats Nyboda skola - Pluggvägen - Tyresö

Alltså inte Bollmora föreningsgård som det står på hemsidan? :confused:

Hälsningar
Jennifer
#12 - 26 februari 2010 06:17
Ska bli spännande. Hoppas det finns lite häftiga malar man kan få med sig hem :-)
#13 - 26 februari 2010 22:03
jenmad skrev:
Alltså inte Bollmora föreningsgård som det står på hemsidan? :confused:

Hälsningar

Jennifer

Nej, Lasse har nog råkat kopiera in en gammal text, Nyboda skola är rätt adress!

*edit*
Nu finns även karta på hemsidan.
#14 - 2 mars 2010 18:31
Närmre 700 poster förhandsanmälda. Ska bli spännade att se vad som ska komma.
På lördag smäller det.
#15 - 4 mars 2010 21:43
Förhandsbokningen är nu stängd. Hörde att det även kommer in en del saltvattensfiskar. Kul.
Vi ses på lördag.
#16 - 5 mars 2010 21:05
Ska bli kul!!!
Hoppas man hittar/blir av med något:)
#17 - 5 mars 2010 21:31
Håller med sumpan, vi syns imorgon ;)
#18 - 5 mars 2010 22:05
Köpare och säljare ramlar in redan klockan 10,00 har jag hört
#19 - 6 mars 2010 00:17
Då blir det upp med tuppen för min del:p
#20 - 6 mars 2010 18:01
Jäkla vilka mysiga priser det var på fisken.
Var definitivt värt att bara få sova tre timmar efter nattens arbete för att vara med på auktionen.
LLL och jag åkte dit med 600:- å kom tillbaka hem med 420:- samt två L340 och ett 20tal crystal red.
#21 - 6 mars 2010 18:17
Bänke skrev:
Jäkla vilka mysiga priser det var på fisken.

Var definitivt värt att bara få sova tre timmar efter nattens arbete för att vara med på auktionen.

LLL och jag åkte dit med 600:- å kom tillbaka hem med 420:- samt två L340 och ett 20tal crystal red.

fyndat riktigt bra! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 6 mars 2010 18:57
Kul att auktionen blev så lyckad:d
#23 - 6 mars 2010 19:26
Jag var bara där i 20-30 min, och jag såg inte ens hälften av vad som fanns.
Jag missade häxmalar *snyft*
#24 - 6 mars 2010 19:31
Häxmalarna var bland de som fick igång med budgivning. Iaf under den tid som vi var där. Har för mig att de flesta gick för runt 200-någonting/paret.
#25 - 6 mars 2010 19:36
Det var en av de bästa auktioner jag varit på, för köparna!
Har hela kylväskan full, liksom plånboken.
Kittytetror
Kerrytetror
Smycketetror
Svarta neontetror
Metalltandkarp
Boraras sp "south thailand"
Blå limia
och en ny(för mig) Girardinus art
Allt för 300 spänn......
#26 - 7 mars 2010 09:41
Gjorde oxå verkliga fynd. En stor Synodontis Eupterus 70:-, en rätt stor Gibbi 70:-, ett par rosttilapior för 40:- och en läcker kula för 90:- sen så klart lite växter och snäckor.

Klart nöjd, det är sällan det är nått verkligen udda på auktionerna. Skoj när det finns nått som faller även mig i smaken :p
#27 - 7 mars 2010 20:57
Inte riktigt lika många poster som förra gången. Det stannade på 1400 poster denna gång. Men humöret var på topp under hela auktionen.
Snyggt jobbat alla som deltog i arbetet, och tack alla ni som kom och förhöjde stämningen. Nu vilar vi i Bollmora Akvarieklubb upp oss till höstauktionen.
#28 - 7 mars 2010 21:03
När kommer nästa auktion!?!? :D
#29 - 8 mars 2010 06:58
Jag längtar redan till nästa auktion :-)
#30 - 8 mars 2010 09:31
LLL skrev:
Jag längtar redan till nästa auktion :-)

Håller med!!
#31 - 8 mars 2010 12:33
Nubi skrev:
När kommer nästa auktion!?!? :D

Kommer till hösten.
2000 nya poster att fynda
Återkommer med datum. Kommer även att stå i Zoopets kalender.
#32 - 8 mars 2010 13:19
Kommer till hösten.

2000 nya poster att fynda

Återkommer med datum. Kommer även att stå i Zoopets kalender.

ooooh!!

Annons