Äntligen Axolotl!

#1 - 6 augusti 2006 15:07
Äntligen har jag fått tag i en axolotl efter krångel med djuraffärerna i stan mm.
Har hittat en i gbg som jag ska åka och hämta någon gång i nästa vecka.
har ett 152 liters som den ska få bo i, men så var det ju det där med inredning... vad kan jag ha för bottenmaterial? vill ju inte att den ska äta stenar och bli dålig :(.. men vart kan man då få tag i sand? på djuraffrerna här omkring har dom bara sten i "fel" storlek. kanske jag kan ha större stenar oxkså? men vart hittar man det då? :p
vad vill den ha mer i akvariet? nåt gömställe och pump ock lite stenar? ge mig förslag! :D
#2 - 6 augusti 2006 15:32
kanske du kan hitta nåt här i denna tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=75927

:D

och här finns det en del info, dock på engelska
http://www.axolotl.org/housing.htm
#3 - 6 augusti 2006 17:23
Tack så mycket :D
#4 - 15 augusti 2006 19:10
[quote=Hualilai]Äntligen har jag fått tag i en axolotl efter krångel med djuraffärerna i stan mm.
Har hittat en i gbg som jag ska åka och hämta någon gång i nästa vecka.
har ett 152 liters som den ska få bo i, men så var det ju det där med inredning... vad kan jag ha för bottenmaterial? vill ju inte att den ska äta stenar och bli dålig :(.. men vart kan man då få tag i sand? på djuraffrerna här omkring har dom bara sten i "fel" storlek. kanske jag kan ha större stenar oxkså? men vart hittar man det då? :p
vad vill den ha mer i akvariet? nåt gömställe och pump ock lite stenar? ge mig förslag! :D[/quote]
Vad roligt att du äntligen har fått tag på en axolotl!:)
Jag köpte blästersand på biltema vad jag har hört så ska det vara OK!Finns i säckar och är billigt.Vill bara påpeka att den här varma sommaren som har varit har nästan tagit död på en av mina axoloter.Det har varit välgit svårt att hålla en jämn och stabil temperatur i akvariet.Har kört med frysta petflaskor som jag har bytt flera ggr. per dag!!Att ha råd med en akvariekylare hade varit toppen men de är vääääldigt dyra!Så att ha axoloter i en vanlig varm lägenhet utan några kalla utrymmen är svårt väldigt svårt.:confused: Idealet vore att ha ett hus och ha akvariet i källaren eller husets svalaste plats för i lägenhet är ingen hit!!:( Hoppas att du hittar ett bra sätt att hålla temperaturen nere till under 20grader.
#5 - 17 augusti 2006 17:09
[quote=Nybörjarakvaristerna]Vad roligt att du äntligen har fått tag på en axolotl!:)
Jag köpte blästersand på biltema vad jag har hört så ska det vara OK!Finns i säckar och är billigt.Vill bara påpeka att den här varma sommaren som har varit har nästan tagit död på en av mina axoloter.Det har varit välgit svårt att hålla en jämn och stabil temperatur i akvariet.Har kört med frysta petflaskor som jag har bytt flera ggr. per dag!!Att ha råd med en akvariekylare hade varit toppen men de är vääääldigt dyra!Så att ha axoloter i en vanlig varm lägenhet utan några kalla utrymmen är svårt väldigt svårt.:confused: Idealet vore att ha ett hus och ha akvariet i källaren eller husets svalaste plats för i lägenhet är ingen hit!!:( Hoppas att du hittar ett bra sätt att hålla temperaturen nere till under 20grader.[/quote]

Hej och tack, hon är helt underbar! (Tror att det är en hon) :D
Jag hittade jättefin 0,5 mm sand på djuraffären så det har jag i hennes akvarium :)
Jag ahr också märkt att temperaturen går upp och ner... men är på 20-22 grader för det mesta.. Det med frysta petflaskor låter bra det ska jag prova! har annars funderat på att typ lägga isbitar i vattnet men det verkar bättre med flaskor :p Jag ska köpa en kompis till henne också, är lite ensamt för henne att vara själv =/ hur många har du? spelar det någon roll om man köper en hane eller hona? :)
#6 - 19 augusti 2006 18:42
[quote=Hualilai]Hej och tack, hon är helt underbar! (Tror att det är en hon) :D
Jag hittade jättefin 0,5 mm sand på djuraffären så det har jag i hennes akvarium :)
Jag ahr också märkt att temperaturen går upp och ner... men är på 20-22 grader för det mesta.. Det med frysta petflaskor låter bra det ska jag prova! har annars funderat på att typ lägga isbitar i vattnet men det verkar bättre med flaskor :p Jag ska köpa en kompis till henne också, är lite ensamt för henne att vara själv =/ hur många har du? spelar det någon roll om man köper en hane eller hona? :)[/quote]
Att lägga i isbitar i vattnet är nog ingen bra ide´.Vattnet får absolut inte vara enbart kranvatten det måste till vattenberedningsmedel för att ta bort alla tung metallerna i vattnet.Petflaskor funkar bra om man är noga att byta ofta, annars går det bra att ha en bordsfläkt bredvid akvariet.Jag har slälv tre axoloter men det lutar nog åt att min lekustiska hona snart dör:( tyvärr värmen och något annat som jag tyvärr inte vet vad det är gör att hon sakta tynar bort....har inte ätit på en månad nu och hennes axolotl "kompis" har tuggat sönder två av hennes ben innan jag hann flytta henne till ett annat akvarium.Så jag kan säga att de axoloter jag har är inte i behov att ha kompisar.Nu står jag här med tre axoloter i tre akvarium och ingen kan vara tillsammans med någon annan!!!:confused: Axoloter kan vara väldigt aggressiva på varandra och de drar sig inte för att bita av ben osv. av varandra om man har otur!!!Vissa har tur och kan ha flera axoloter tillsammans men har man otur så blir det som jag har det just nu!!För börjar de hugga och bita på varandra är det bara att separera dem för annars kommer det att sluta illa för någon av dem tyvärr!!Hoppas aatt jag inte har skrämt upp dig nu, men jag ville bara informera dig om vad som kan hända.Vad har din axolotl för färg??Vore kul att se bild på den!!!Lycka till!!!:D
#7 - 19 augusti 2006 20:06
De ser ju ut som små aliens ju :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Axolotl
#8 - 21 augusti 2006 13:55
Undrar om man kan ha en sköldpadda med den. I och för sig så tror jag sköldpaddan tror gälarna är maskar, samt att den verkar ganska långsam så sköldpaddan hinner fånga den olikt andra småfiskar som simmar 3 gånger snabbare. Men man kan ju inte ha små fisk med den här heller, men borde inte malar gå? Lite större malar som inte kan sugas in. De biter inte precis gälar men så kan de ju suga på honom....
#9 - 22 augusti 2006 09:14
[quote=Nybörjarakvaristerna]Att lägga i isbitar i vattnet är nog ingen bra ide´.Vattnet får absolut inte vara enbart kranvatten det måste till vattenberedningsmedel för att ta bort alla tung metallerna i vattnet.Petflaskor funkar bra om man är noga att byta ofta, annars går det bra att ha en bordsfläkt bredvid akvariet.Jag har slälv tre axoloter men det lutar nog åt att min lekustiska hona snart dör:( tyvärr värmen och något annat som jag tyvärr inte vet vad det är gör att hon sakta tynar bort....har inte ätit på en månad nu och hennes axolotl "kompis" har tuggat sönder två av hennes ben innan jag hann flytta henne till ett annat akvarium.Så jag kan säga att de axoloter jag har är inte i behov att ha kompisar.Nu står jag här med tre axoloter i tre akvarium och ingen kan vara tillsammans med någon annan!!!:confused: Axoloter kan vara väldigt aggressiva på varandra och de drar sig inte för att bita av ben osv. av varandra om man har otur!!!Vissa har tur och kan ha flera axoloter tillsammans men har man otur så blir det som jag har det just nu!!För börjar de hugga och bita på varandra är det bara att separera dem för annars kommer det att sluta illa för någon av dem tyvärr!!Hoppas aatt jag inte har skrämt upp dig nu, men jag ville bara informera dig om vad som kan hända.Vad har din axolotl för färg??Vore kul att se bild på den!!!Lycka till!!!:D[/quote]

Oj tack för upplysningen! Verkar lite skrämmande att den kan bita av benen på den andre :confused: Hmm bordsfläkt verkar smart. jag har hennes akvarium stående vid balkongen så brukar ha dörren öppen nästa jämnt så den fläktar och kommer in kall luft! Ska idag åka och hämta en brun axolotl som jag har beställt, så får se hur det går med dom.. får väl fixa med annat akvarium eller dela av det jag har just nu. Den jag har är en lecustisk (osäker på hur det stavas) och hon är världens gulligaste. :D jag tror att det är en hona, men efter att ha sett bilder på hanar och honor är jag osäker.. jag kan visa en bild för dig, men sitter i skolan just nu så är lite svårt :p Tack för upplysningarna :D
#10 - 22 augusti 2006 09:15
[quote=Fiddan]De ser ju ut som små aliens ju :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Axolotl[/quote]

Hihi dom är ju så söta :D
#11 - 22 augusti 2006 09:18
[quote=teamr86]Undrar om man kan ha en sköldpadda med den. I och för sig så tror jag sköldpaddan tror gälarna är maskar, samt att den verkar ganska långsam så sköldpaddan hinner fånga den olikt andra småfiskar som simmar 3 gånger snabbare. Men man kan ju inte ha små fisk med den här heller, men borde inte malar gå? Lite större malar som inte kan sugas in. De biter inte precis gälar men så kan de ju suga på honom....[/quote]

Hmm jag är inte så bra på sköldpaddor och vet inte hur varmt dom ska ha.. men axolotln ska ju iaf ha väldigt kallt vatten. är därför osäker på malar också. har inte hittat någon mal än som kan leva i under 20 gradigt vatten =/ man får helt enkelt skaffa en guldfisk :p om du har något tips på mal så får du gärna berätta :D
#12 - 23 augusti 2006 16:44
Om nån är intresserad så fann jag en i Iguana Zoo vid tegnergatan (t-bana Rådmansgatan)
300 kr, ganska liten runt 15 cm skulle jag tro. Men såg inte den så bra, gömde sig bakom en massa dekoration.

Annons