ÄNTLIGEN ancistrus rom:D:D

#1 - 14 augusti 2006 15:46
hejsan alla

är så himla glad...äntligen efter lite mer än ett års väntan så har jag äntligen fått ancistrus rom, hoppas verkligen att det blir yngel....jag såg äggen idag när jag vände upp och ner på min stock och där låg min största hane med en klump ägg:D:D:D:D vad jag har förstått så är äggen 2 dar gamla^^ så snart blir det väl att jag får se mina yngel:)

MVH macke_fisk
#2 - 14 augusti 2006 17:05
kul:)
#3 - 14 augusti 2006 18:36
Håller tummarna för dig,vad har du mer för fiskar i det akvariet?
Håller själv på och odlar ansictrus där har jag två par går och sen bara en massa yngel från juvelciklder och zebra.Men dom är rätt kännsliga och behöver ha bra vatten....
#4 - 14 augusti 2006 19:46
[quote=santa]Håller tummarna för dig,vad har du mer för fiskar i det akvariet?
Håller själv på och odlar ansictrus där har jag två par går och sen bara en massa yngel från juvelciklder och zebra.Men dom är rätt kännsliga och behöver ha bra vatten....[/quote]

jag har mosaikgurami och en skalar hane 3 st platy och 4 st ancistrus plus en gibbi och och en väder ål:)
#5 - 17 augusti 2006 18:58
uppdaterar tråden lite.......när jag kom hem från skolan så såg jag till min glädje att mina ancistrus ägg har kläckts...dom är så söta dom små småttingar:):):)....nu undrar jag när jag kan ta ynglen från pappan?? om jag inte tar bort dom så blir dom garanterat uppätna...
MVH macke_fisk
#6 - 17 augusti 2006 22:42
Du kan ta ynglerna när som helst. När gulesäcken är förbrukad (ca en vecka) så simmar yngelerna ut och letar mat. Om du har tagit upp alla ynglerna så kan du ha bättre översyn hur mycket mat de får i sig och på sett minimera risken att de ska dö av svält.

Lycka till! Visst är det roligt....
#7 - 18 augusti 2006 16:00
ok tack så mycket för det svaret..och jup det är skit kul att äntligen fått ancistrus yngel :D:D..kan jag ha ynglena i en liten yngelbox i några dagar...går det??
#8 - 18 augusti 2006 17:58
Det går bra. Du kan ha yngelerna där tills det kritiska perioden är över. Tills de har fått färg och du ser att de äter bra.
#9 - 18 augusti 2006 20:45
det låter skitbra....tackar så hemskt mycket för all hjälp och jag ska försöka rädda alla yngel jag ser:D:D:D

mvh macke_fisk en glad akvarieist:)
#10 - 19 augusti 2006 11:07
Jag flyttade just roten med ägg och hanne till ett mindre kar, förhoppningsvis klarar dom den flytten. Tog vatten från det stora karet samt en liten innefilte som jag har haft gående extra i de samma (stora). Tempen är jag lite osäker på, 24-26 grader?
#11 - 19 augusti 2006 11:56
Den temperaturen blir nog bra..
#12 - 19 augusti 2006 14:55
:) isamband med flytten, hittade jag en av de små från förra kullen som fick följa med för att övrevaka tillkommande syskon :)
#13 - 21 augusti 2006 20:11
hehe kul att du hittade några gamla yngel från din förra kull som du kunde ha med dina nya yngel...jag har flyttat mina yngel till min yngel kar men jag gjorde fel när jag skulle flytta dom där var 20 yngel från början men jag fick bara tag på 3 st:(...men jag väntar bara tills nästa kull yngel och då skajag låta pappan sköta allt då^^

MVH macke_fisk

Annons