Äntligen!

#1 - 15 september 2007 20:39
Jaha, nu är man fast i fiskvärlden igen då! Skaffade för några månader sen ett 110 liters efter att haft akvarieuppehåll i många år. Plötsligt var det roligare än nånsin att hålla på med fiskar. Har i smyg letat på blocket efter fler akvarier, men sambon har sagt att vi kan få låna ett av hans bror som yngelakvarie. (Inte så roligt med ett till mindre.) Så idag när jag knallar omkring på akvarielagret (för första gången) kommer jag på mig själv att tänka tillbaks på en annons jag sett om ett 375 liters. Plötsligt står jag i kassan med saker för 1000 lappen (trots att det jag åkte dit för inte fanns...). När jag kommer hem ringer jag på akvariet och nu står det tomt i TV-rummet. Hur gick det till? Sambon ville ju inte ens att vi skulle köpa ett stort just nu. ;)

Saken är den att det inte ingick pump. Så min fråga lyder: Har någon rekommendationer om pump till ett 375 liters? Och vilken doppvärmare blir bra till?

/Maria
#2 - 15 september 2007 20:43
grattis till akvariet:D.......jag tror nog många kommer att rekomendera ytterfilter, vilket ytterfilter du ska ha vågar jag itne svara på, men här på zoopet så finns det kunnigt folk som kan :D....men jag kan ge dig den här hemsidan www.pwss.se ...

där kan du kolla på lite filter+doppisar....

lycka till! :)
Maffia666
#3 - 15 september 2007 20:51
ampe skrev:
Jaha, nu är man fast i fiskvärlden igen då! Skaffade för några månader sen ett 110 liters efter att haft akvarieuppehåll i många år. Plötsligt var det roligare än nånsin att hålla på med fiskar. Har i smyg letat på blocket efter fler akvarier, men sambon har sagt att vi kan få låna ett av hans bror som yngelakvarie. (Inte så roligt med ett till mindre.) Så idag när jag knallar omkring på akvarielagret (för första gången) kommer jag på mig själv att tänka tillbaks på en annons jag sett om ett 375 liters. Plötsligt står jag i kassan med saker för 1000 lappen (trots att det jag åkte dit för inte fanns...). När jag kommer hem ringer jag på akvariet och nu står det tomt i TV-rummet. Hur gick det till? Sambon ville ju inte ens att vi skulle köpa ett stort just nu. ;)

Saken är den att det inte ingick pump. Så min fråga lyder: Har någon rekommendationer om pump till ett 375 liters? Och vilken doppvärmare blir bra till?

/Maria
Om du menar ett filter? Så kan jag rekommendera ett kanon bra ytterfilter som heter Tetra Tec 1200, ett paket som innehåller allt till filtret, slangar och allt filtermaterial till ett bra pris. Och det är lätt att sätta ihop/ta itu, bra kopplingar. Ja helt enkelt ett bra filter;). En bra doppvärmare till karet så kan jag rekommendera en Jäger 200 Wattare.
#4 - 15 september 2007 21:10
ampe skrev:

/Maria

hej

nåt Eheimfilter kanske?

mvh

Kristoffer
#5 - 16 september 2007 06:11
Am-top filter...de har snyggat till dem och är betydligt bättre än de gamla modellerna.
Köpte tre igår...AT3337 och två AT3336 och ett fluval 305
Bra länkar att ha:
http://www.akvarieshopen.com/
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php
http://www.ciklid.se
http://www.akvarieshop.se/?gclid=CKvQjJTHmo4CFRqWGgod0A32Zg
http://www.pwss.se/
#6 - 16 september 2007 06:26
Jag rekommenderar också tetra-tec ytterfilter. Am-top är också helt ok men lite meckigare att hålla på med och det följer inte med filtermaterial. Om du funderar på eheim så rekommenderar jag classic varianten eftersom dom fortfarande håller hyfsad kvalitet, men jag tycker inte att dom är värda pengarna.
Maffia666
#7 - 16 september 2007 07:39
firefox75 skrev:
Am-top filter...de har snyggat till dem och är betydligt bättre än de gamla modellerna.

Köpte tre igår...AT3337 och två AT3336 och ett fluval 305

Bra länkar att ha:

http://www.akvarieshopen.com/

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php

http://www.ciklid.se

http://www.akvarieshop.se/?gclid=CKvQjJTHmo4CFRqWGgod0A32Zg

http://www.pwss.se/
Ska bli spännande att få höra hur de nya AM-top filtren fungerar, du får höra av dig när du testkört dom ett tag;). Dom är ju onekligen billiga.
#8 - 16 september 2007 08:11
Jo....de funkar bra...har kört med två nya am-top i tre månader nu.
Maffia666
#9 - 16 september 2007 08:45
firefox75 skrev:
Jo....de funkar bra...har kört med två nya am-top i tre månader nu.
Jaha du hade nya modellen för innan. Okej då kan du rekommendera dessa då?
#10 - 16 september 2007 09:35
Jepps...knäpp tysta.
Har både den gamla och den nya modellen och jag tycker att den nya är faktiskt full av förbättreingar.
Bra insug...bra filtrering...
Kompletterar man med bra filtermaterial så kommer man billigt undan.
Blå filtermatta, lavastenar(köpta på bauhaus...sönder hamrade till mindre(de är för grillar men jag fick 5kg för 50kr)
Kolfiltermatta högst upp.
Har suverän rening och bra flås i filtren.
Har inte behövt rengöra någon gång hittills.

Mitt gamla am-top har stått i snart 5månader utan krångel...har inte ens märkt nämnvärd skillnad i flödet heller utan det står nog pall i minst 4månader till utan rengöring.
Kranarna på de nya am-top är suveräna och även fyllning av filterbehållaren har blivit bättre.
Nu slipper man alla krångel med att få igång det ordentligt.
Den gamla modellen så hade jag en tryckpump modell slamsugare för att slippa suga vatten.
#11 - 16 september 2007 09:43
Am-top är i omt o mycket ett billighetsmärke till eheim.
Påminner om professionell 2 och vanliga professionell.
Klart prisvärt är att köra två at3336 800liter var till ett 720liters för samma peng som Eheim Ytterfilter 2028 - Professional 2 man får närmare tre stycken am-top 3336or för samma summa som du köper eheim 2028 eller två at3336 motsvarande tetratec ex1200.
Jag kör med två stycken i mitt 720liters och har enbart kemisk i ena och vanlig filtering bio/mekanisk i andra.
Bra flås beroende på hur många hål/vart man sätter strilröret.
Maffia666
#12 - 16 september 2007 10:02
firefox75 skrev:
Jepps...knäpp tysta.

Har både den gamla och den nya modellen och jag tycker att den nya är faktiskt full av förbättreingar.

Bra insug...bra filtrering...

Kompletterar man med bra filtermaterial så kommer man billigt undan.

Blå filtermatta, lavastenar(köpta på bauhaus...sönder hamrade till mindre(de är för grillar men jag fick 5kg för 50kr)

Kolfiltermatta högst upp.

Har suverän rening och bra flås i filtren.

Har inte behövt rengöra någon gång hittills.

Mitt gamla am-top har stått i snart 5månader utan krångel...har inte ens märkt nämnvärd skillnad i flödet heller utan det står nog pall i minst 4månader till utan rengöring.

Kranarna på de nya am-top är suveräna och även fyllning av filterbehållaren har blivit bättre.

Nu slipper man alla krångel med att få igång det ordentligt.

Den gamla modellen så hade jag en tryckpump modell slamsugare för att slippa suga vatten.
Ja då får jag testa något utav dessa nästa gång jag köper ett ytterfilter. Kör du med lavastenarna istället för Biobollar och "makaroner? Hur har det funkat, har själv aldrig testat.
#13 - 16 september 2007 11:09
Tack för hjälpen! Det blev ett Tetra Tec 1200... Med en jägervärmare. Har stått och sköljt sand i flera timmar. Är lite småklibbig, men det är det helt klart värt! Snart ska vattnet i och filtret ska sättas ihop...
#14 - 16 september 2007 13:55
ampe skrev:
Tack för hjälpen! Det blev ett Tetra Tec 1200... Med en jägervärmare. Har stått och sköljt sand i flera timmar. Är lite småklibbig, men det är det helt klart värt! Snart ska vattnet i och filtret ska sättas ihop...

Lycka till :)
#15 - 16 september 2007 15:03
Japps jag kör med lavastenar.
Egentligen så kom ju lavarock som det heter till dammar...
Men de har super bra porer som alla nyttobakterier kan kolonisera.
Dessutom så är de ofantligt mycket billigare.
menar 50kr för 5kg....o det räcker ju till minst två filter.
Slå den 50lappen mot eheims substrat eller med andra material.
#16 - 16 september 2007 15:10
Jag har 2st Fluval 4+ (innerfilter) i mitt 375 liters akvarium (en på var sin sida). Dom är mycket lättskötta och jag gör kanske rent varannan månad...
Maffia666
#17 - 16 september 2007 17:25
ampe skrev:

Jag får oxå lycka till:)
Maffia666
#18 - 16 september 2007 17:26
firefox75 skrev:
Japps jag kör med lavastenar.

Egentligen så kom ju lavarock som det heter till dammar...

Men de har super bra porer som alla nyttobakterier kan kolonisera.

Dessutom så är de ofantligt mycket billigare.

menar 50kr för 5kg....o det räcker ju till minst två filter.

Slå den 50lappen mot eheims substrat eller med andra material.
Okej det ska jag minsan prova någon gång. Tack för tipset:p.
#19 - 17 september 2007 17:10
Grattis till akvariet, men vad sa sambon.??
#20 - 17 september 2007 17:37
Tenkare skrev:
Grattis till akvariet, men vad sa sambon.??

Tackar tackar! Jo då han är med på det! Sitter med mig och tittar på ett (nästan) tomt akvarie och fånler lite grann. Ok det är väl kanske mest jag som fånler. Men han är glad. Han är väl kanske inte fullt så intresserad som jag är med planering, inredning och fakta. Men han tar det med ro. Nu går han runt och pratar om att alla akvarier borde va stora osv osv. Men han har påpekat att: Nu räcker det väl ändå? (Då ler jag bara lite ljuvt och nickar, men tankarna är i full gång)

Första invånarna flyttade in idag. Mina 3 gamla siamesiska algätare och 6 nyinköpta odessabarber.

Annons