Äntligen! 600L Sydamerika!

#1 - 9 juli 2011 16:48
Efter att ha suttit och inspirerats ett bra tag nu över alla andras spännande projekttrådar ska jag äntligen starta min egen! Har lite frågor och hoppas på att få in massa tips och erfarenheter av er andra här på forumet:)

Kan börja med lite grundfakta.

Karet: 165x60x60 Åleds aluram
Ljus: 4 st T8 58w Philips aquarelle
Bottenmaterial: Julas blästersand (med kattsand/lera under?)
Filtrering: ytterfilter Eheim 2075 (Ska utökas)

Eventuellt:
Philips ozoniser?
Trycksatt co2?

Det kommer lite bilder så fort mitt goldmedlemskap gått igenom men kom gärna med förslag och funderingar redan nu:)
//Simon
#2 - 10 juli 2011 08:25
Ska bli kul att följa..

Vad hade du tänkt för fiskar??
#3 - 10 juli 2011 08:32
Så du kom äntligen till skott nu;), köpte du ett nytt kar eller begagnat?
#4 - 10 juli 2011 09:30
GOONI skrev:
Ska bli kul att följa..

Vad hade du tänkt för fiskar??

Jag hoppas att det ska bli trevligt, jag har en liten önskelista med fiskar som ser ut såhär:

8 Scalarer
30 Rödmunstetror
20 corydoras sterbai
10 corydoras adolfoi
10 Corydoras green lasers
Schackbrädesciklider
Apistogramma borelli
Apistogramma Trifasciata
Apistogramnma Hongsloi

Tanken är att byta ut scalarerna mot discusar sen när jag kommit igång ordentligt. Antalen är inte helt 100 heller, har hört att många av apistogramma arterna helst ska hållas med flera honor till en hane. Kanske är någon här inne som håller någon av arterna jag är sugen på som kan berätta mer?
Kommer nog få plocka bort någon av dvärgcikliderna med känns lite mycket med 4 kanske. Frågan är bara vilken:confused:
#5 - 10 juli 2011 10:08
ansjo skrev:
Så du kom äntligen till skott nu;), köpte du ett nytt kar eller begagnat?

Ja nu äntligen är det dags, det blev ett begagnat hittade ett här i stan som var 4 år gammalt så var bara att slå till:)
#6 - 10 juli 2011 10:31
Nu är jag en i gänget av goldmedlemmarna här, känns bra!
Finns väl ingen anledning att vänta utan jag slänger upp lite bilder direkt.

Först är det en helkarsbild från när jag precis hämtat hem det och sen en på bakgrunden som det är tänkt att vi ska montera. Avslutar med en bild på en fjäril som jag hade velat veta könet på, någon som kan avgöra det här?

Det blev en något påskyndad start på det här hade egentligen tänkt spara det tills semestern börjar om en vecka. Ska ta lite bilder och skriva mer om det sen.
#7 - 10 juli 2011 21:14
Nu ska jag berätta lite om min fantastiska lördag. Planen var att börja med karet i lugn och ro och spendera dagen med att montera amazonasbakgrunden. Började med att gå upp för att äta frukost och när jag ska gå ut på balkongen blir jag ovanligt blöt om mina sockar. Kan ju tillägga att mitt gamla kar står vid balkongdörren. Får lite lagom panik när jag ser att det skapats ett litet litet vattendrag från karet som håller på att sprida sig i köket.

Efter tömning av underskåp kunde jag iallafall konstatera att det "bara" var silikonet som läckte. Jag visste att det sjöng på sista versen då det är äldre än mig och när vi fick det hade det stått tomt ett bra tag, hade bara hoppats att det skulle sjunga några veckor till. Jaja det var inte mycket att välja på utan upp på vinden och plocka ner ett 70l kar att flytta över till, är inte så dumt att vara en samlare ibland.
Nu är allting frid och fröjd, tetrorna samsas med corydoras i 70l och scalarerna har fått flytta in i min kub. Får tacka Ansjo för att jag fick köpa den, var väldigt bra att ha:) Kan tillägga att scalarerna färgade ut på ett helt annat sätt i kuben, ska se om jag kan få ett kort på det.

Efter detta stohej gav jag och min bror oss på att montera bakgrunden, vi rivstartade med att ta bort mittstaget för att se hur den passar. Hade blivit lovad i affären att den skulle vara minst 160 men troligtvis lite större (innermåttet på karet är 162), hursomhelst skulle den passa. Men när vi väl skulle börja märker vi att det känns onödigt luftigt på sidorna, fram med talmetern för att konstatera att min 160 bakgrund i verkligheten är 158. Blev en tur tillbaka till affären för att få med mig slimlinebitar till sidorna, som jag tillslut inte använde ändå. Dagen slutade med att jag inte fått gjort någonting förutom att sprida akvariesaker i hela lägenheten.

Kan inte tänka mig att någon orkat läsa igenom hela detta inlägget men var ju skönt att skriva av sig som lite terapi.
Lägger upp lite bilder som avslutning. Den första är ett lysande exempel på hur silikonet inte ska se ut i ett akvarium. Den andra är ena sidan på bakgrunden. Den sista är etiketten på en flaska jag hittade i skåpet under karet som läckte, ger väl en liten hint om hur gammalt det var:)
#8 - 10 juli 2011 21:28
Alltid kul att se nya uppstarter av kar, trist med läckan bara i det gammla.
#9 - 10 juli 2011 22:16
solis skrev:
Alltid kul att se nya uppstarter av kar, trist med läckan bara i det gammla.

Du är hjärtligt välkommen att följa med på resan! Såg i din signatur att du verkar ha några intressanta kar igång,kan tänka mig att det finns en och annan tråd om dom med. Får ta och kolla lite noggrannare på det någon gång när klockan inte är så mycket och jag inte ska upp och jobba:) trevligt med en halläning till i tråden också!
#10 - 10 juli 2011 22:34
Joho!! jag läste hela inlägget! Det ÄR skönt att skriva av sej;)
Flabbade gott åt flasketiketten:D
Har också ett akvarium som sjunger på sista versen:p
#11 - 11 juli 2011 10:43
karrokaja skrev:
Joho!! jag läste hela inlägget! Det ÄR skönt att skriva av sej;)

Flabbade gott åt flasketiketten:D

Har också ett akvarium som sjunger på sista versen:p

Det var starkt jobbat av dig! I terapisyfte är det nog nyttigt för mig med att veta att någon läst det med;)
Ja jag skrattade ganska gott när jag hittade flaskan, är nog inget jag ska använda idag.
Jag hoppas på att kunna uppdatera med lite mer positiva grejer sen:)
#12 - 11 juli 2011 15:23
vi längtar efter bilduppdatering :) detta låter intressant! Trist med läckan :/
#13 - 11 juli 2011 17:23
Klart man läser hela inlägget ;)
Ang silikonet, bara att bita i det sura äpplet och skrapa samt silikona om det om du vill använda karet tyvärr, jag åkte på liknande med packningen till mina avrinningsrör, slutade med att det blir ytavrinningsbox istället. :)
Lycka till med karet!

ps. Det är jättebra terapi att skriva av sig :d
#14 - 11 juli 2011 22:50
Det gamla karet vilar numera på sopstationen i Halmstad. Får väl vara ärlig och säg att mamma hade rätt när hon sa att det var förfärligt fult.
Igår monterades bakgrunden iallafall och jag har passat på att boka 2 apistogramma hongsloi hos Arnold i Åled, han vägrade sälja 2 honor och en hane till mig:confused: Är det någon här som har denna och hur många isåfall?

Tänkte ge mig på en bilduppdatering imon, men nu är det sängdags:)
#15 - 12 juli 2011 23:23
Nu har jag äntligen lyckats ladda upp lite bilder på resultatet. Är precis färdigt så ni får leva med att det ligger torv överallt.
Det jag funderade mest på innan jag köpte den var hur mycket plats den tar i karet så försökte få till lite bilder som visar det med. För övrigt gillar jag att jag fått med en plastpåse på andra bilden, lär inte få några extrajobb som fotograf iallafall.

Nu hade jag behövt hjälp med en grej, är väldigt sugen på ett trycksatt Co2 system med ph-controller. Men problemet är att jag inte kan någonting om det så det känns som en djungel. Har planer på att beställa hem ett nytt ytterfilter från aquaristic.net så det känns som att jag borde passa på att beställa co2 grejer samtidigt, men ska man ta ett av deras färdiga förslag på system eller plocka ihop ett själv? Kom gärna med förslag:)
#16 - 14 juli 2011 23:28
Det var inte meningen att det här skulle bli någon monolog där jag bara sitter och skriver för mig själv, ni andra är hjärtligt välkomna att skriva vad ni tycker och tänker:)

Nu har jag iallafall avslutat arbetsveckan och påbörjat semestern, och vad är då bättre än lite akvarieplanerande och en kall=)
Har bestämt mig för att utöka med ett 2075 till, lutade lite mot ett 2080 först men trivs väldigt bra med min 2075:a så får bli ett till.
Vad det gäller Co2 har jag inte kommit särskilt långt, tittade på detta systemet: http://www.aquaristic.net/TUNZE-CO2-Dosing-plant-Comline-Kit-79.html
Jag behöver ju inte riktigt allt för har lite planer på att använda det ena ytterfiltret för att lösa upp co2:n och flaskan känns lite liten, men är det bra annars?
#17 - 15 juli 2011 08:45
Problemet kan vara att lösa gasen i ett Proffessionalfilter på ett bra sätt eftersom den har korgar. Det blir lite större risk för att co2:n åker mellan dessa och inte delar upp sig, samt det bildas fickor som gasen stannar i. Hade jag varit du skulle jag nog kolla efter en Eheim 2217 som reaktor, jag har kört med de "gamla" Classic filtren som reaktor i flera år utan problem:).
En annan sak man får tänka på är att endast ha tex keramiska makaroner i "reaktorn", använder man filtermatta kläggar dessa igen på ett annat sätt och man får minskat flöde på vattnet som sedan i sin tur ska lösa gasen. Även pH:t kommer att dippa ganska duktigt i filtret så de goda bakterierna som annars håller hus där och bryter ner mulmen kommer att bli mer eller mindre obefintliga.
Nu låter det som en massa nackdelar, men det är det verkligen inte utan personligen tycker jag ett ytterfilter är den bästa reaktorn man kan ha:)!
#18 - 15 juli 2011 09:02
ansjo skrev:
Hade jag varit du skulle jag nog kolla efter en Eheim 2217 som reaktor, jag har kört med de "gamla" Classic filtren som reaktor i flera år utan problem:).

Ett 2217 kan man ju faktiskt få för en ganska överkomlig summa med. Frågan är om jag vågar utmana ödet och säga till min sambo att jag vill ha 3 ytterfilter ståendes i vardagsrummet:p
Är det något annat jag borde tänka på innan jag köper? Finns det något märke som har bra rykte?
#19 - 15 juli 2011 09:06
Smaken är som baken, och frågar du 10 akvarister får du 10 olika svar;).
Själv har jag bara Eheim, efter ett antal år som akvarist har det passerat lite olika filter och det är Eheim jag stannat vid. Köper jag ett nytt filter blir det ett Eheim, fast de ofta är lite dyrare än andra lösningar.
De lite äldre Proffessionalfiltren hade dålig plast i sina slängfästen, så dessa sprack efter en tid. Jag har haft 4 olika Proffessionalfilter och alla har sprucket på dessa. Nu har de bytt tillverkare så det ska inte vara några problem om man köper ett nytt, men har man ett gammalt får man nog hålla en liten koll...
#20 - 15 juli 2011 09:31
Jag är väldigt nöjd med mitt eheim med så det ska jag fortsätta med, never change a winning team;)
Jag tänkte mer på co2 system fanns ju lite olika att välja på där med. Finns det något som är bra som eheim inom co2?
#21 - 15 juli 2011 09:36
Det finns det, men det är inget som vare sig du eller jag vill lägga pengarna på:p! DÅ är det bättre och billigare att köpa hem grejer från tex Ebay eller Tyska internetsidor men att köpa själva flaskan i Sverige.
Personligen tycker jag inte att du ska köpa co2-flaskan i Tyskland, det blir så mycket smidigare att göra det i Sverige och sedan fylla den här hemma, och köp en i storleken 5-6 kg...
#22 - 15 juli 2011 09:46
Får bli ett sånt system om man blir ekonomiskt oberoende någon gång;)
Det är så jag planerat att göra, tänkte beställa ytterfiltret därifrån med när jag ändå är pågång.
Vad tror du om det systemet jag länkade till? om man beställer det utan flaska och reaktor?
http://www.aquaristic.net/TUNZE-CO2-Dosing-plant-Comline-Kit-79.html
#23 - 15 juli 2011 10:06
Rent ut sagt ett jävla pris....iofs med controller men du bör kunna komma lindrigare undan. Kolla runt lite efter regulator, magnetventil och bubbelräknare på ebay och köp controller och slangar från Aquaristic. Jag kan kolla runt lite med, när jag har lite mer tid;)...
#24 - 15 juli 2011 10:12
Det får man väl säg. men är det bara bra kan jag tänka mig att lägga lite extra istället för att ångra mig sen, vill gärna ha med phcontrollern för hade behövt få ner det lite:)
Det får du gärna göra, är aldrig fel med lite hjälp:)
Vem ska man prata med om SA dvärgciklider här, är det C90368 jag borde försöka locka in i tråden?
#25 - 15 juli 2011 10:20
Jag har inte sett till Maths på länge nu, men det är ingen dum början att försöka väcka honom till liv:p! Även Mats Bryzell är inte fel att få igång, trots att han håller på att måla om sitt hus. Någon dag regnar det säkert så han tittar in;).

Controllern är inte fel att köpa bra grejer, men även billigare controllers funkar bra och det är proben som oftast ger sig först. Regulator, magnetventiler och bubbelräknare är enkla grejer som inte behöver kosta skjortan bara för att det är kromade rördelar;).
#26 - 15 juli 2011 10:38
Jag får skicka ett PM med en inbjudan till dom;)
Jag var inne och kollade på Mats B:s schackbrädesciklider och dom hade ju gärna fått flytta in hos mig sen när jag är klar:p
Det var en bra lektion i co2, skulle du få tid att plocka ihop ett fint system sen hade det varit toppen:)
#27 - 15 juli 2011 10:48
Ser ut som ett lovande projekt detta! Co2system har jag ingen pejl på men dvärgar lite mer, vad funderar du på?
#28 - 15 juli 2011 10:51
Jag köpte ett par schackbräden av Arnold för ett par år sedan, han brukar ha släktingar till de som Mats har nu hemma:)...
#29 - 15 juli 2011 10:55
Kul att du hittat hit moving waves!
Det jag funderar mest på är hur många jag ska ha dels hur många olika sorter och hur många av varje?
har kollat ut några arter som jag tycker är intressanta.

Dicrossus maculatus
Apistogramma borelli
Apistogramma Trifasciata
Apistogramma hongsloi

Har du haft någon av dessa?
Hongsloierna är redan bokade så dom blir det iallafall:)
#30 - 15 juli 2011 11:00
ansjo skrev:
Jag köpte ett par schackbräden av Arnold för ett par år sedan, han brukar ha släktingar till de som Mats har nu hemma:)...

Han brukar ha en del fina dvärgar hemma så lär bli en liten inköpsrunda där när jag fått igång karet.
Han har någon röd avariant av dom också, fast senast jag var där hade han bara honor hemma.
Den heter "Dicrossus maculatus Santarem" på deras hemsida, den ser inte helt fel ut heller:)
#31 - 15 juli 2011 11:56
Schackbräden har jag inte haft men några apistogrammor och även andra dvärgciklider såsom dorsigera. Det är lite olika mellan arterna men om vi håller oss till apistogrammor så funkar det generellt bäst med en ensam hane och en eller flera honor. Min erfarenheten är att det är bättre att ha en eller tre honor, med två blir det lätt så att den svagare honan blir undanträngd. Du har ju rätt stor bottenyta så om du inreder med mycket revirskiljare som rötter, sten och växter ska två olika arter inte vara några bekymmer.

Av de tre du nämner vill jag varna lite för borellin som är väldigt vek så den kan få svårt att hävda sig med mycket sällskap och bör kanske helst gå i artkar eller med få snälla ciklider. De andra två är robustare.

Som sagt finns det andra dvärgar också, kurvciklid, dorsigera, nyckelhål, fjärilar osv. Kan vara en god ide att kombinera in en art som leker öppet tillsammans med apistogramma som leker i grotta, då krockar de mindre.
#32 - 15 juli 2011 13:45
Undrar om inte jag skippar borellin då, den får vänta till nästa kar i lägenheten;)
Han som äger akvarieaffären jag tänkte handla i vägrar sälja dom i annat än par så får väl börja med det iallafall, det är en väldigt bestämd man.
Har du någon annan dvärg du kan rekommendera som jag inte får missa?
#33 - 15 juli 2011 14:42
Nu har det blivit en hel sida snart utan en enda bild så tänkte göra något åt det med att lägga in några av dom framtida invånarna:)

Den första är på scalarerna som hyrt in sig i kuben, försökte fånga hur dom färgat ut men tycker inte riktigt jag lyckades.
Sen kommer det en l-mal i sitt krypin och sist är det en corydoras som lägger ägg. Kan inte tänka mig att det blev särskilt gammalt med tanke på scalaren jämte.
#34 - 15 juli 2011 18:50
Ser fint ut, lägg gärna upp en helkarsbild så man får sammanhanget.

Eftersom du frågar slår jag ett slag för laetacara-släktet, kurv, dorsiger, thayeri osv. Lugna fiskar med mycket beteende som passar utmärkt med apistogrammor och discus. Håller sig gärna lite högre upp i vattenkolumnen så det blir inte trångt längs botten där apistogrammorna mest håller sig.

Har själv två par och det är ständigt mycket interaktion inom och mellan paren. En hel del gnabb och hyss utan hårda strider så ingen risk för allvarligare skador än ett ev hack i fena. Mycket färgskiftningar och humör, dessutom extremt lättlekta (började med 6 firrar och fick 3 lekpar varav ett flyttat). Otroligt trevliga fiskar för ett sa-sällskapskar!
#35 - 15 juli 2011 18:54
Missade att skriva att det är dorsigeror jag har. De är rätt lika inom släktet, hade kurvor förut som tyvärr gick bort i ett massivt parasitangrepp. Så dorsigerorna ersatte när jag fick bukt med bekymret till slut, men de två är väldigt lika i beteende och vad jag sett av de andra arterna verkar de hålla samma stil.
#37 - 16 juli 2011 19:33
En elektrod kanske? ;)
Sugen man blir, tills man ser prislappen.
#38 - 16 juli 2011 21:14
En elektrod kanske? ;)

Sugen man blir, tills man ser prislappen.
Va fan, levererar de den utan elektrod numera, vad trött jag blir...då är detta ett bättre köp för en sådan har jag:p: http://cgi.ebay.com/Aqua-Digital-pH-201-Co2-Controller-Meter-Probe-H59-/330398682250?_trksid=p3286.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D3%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D1390635356449784430
#39 - 16 juli 2011 21:18
Galet billig på Ebay! dock så blir det många olika ställen att betala frakt från. Jag är så jäkla sugen på CO2 jag också men det blir nog inget.

Fler bilder på L-malen tack!
#40 - 16 juli 2011 21:18
Va faen, har de slutat sälja dessa med probe, så trött jag blir...då är detta ett bättre klöp, jag har exakt en sådan själv: http://cgi.ebay.com/Protable-PH-CONTROLLER-METER-REGULATOR-CO2-ELECTRODE-/120488348936?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c0daa4d08
#41 - 16 juli 2011 21:22
Nja, blir det det? Även om du får betala frakt blir det billigare än om du beställer ett paket...510 euro är nästan 5000:- plus frakt.
#42 - 16 juli 2011 21:30
ansjo skrev:
Nja, blir det det? Även om du får betala frakt blir det billigare än om du beställer ett paket...510 euro är nästan 5000:- plus frakt.

Det säger jag inget om! Bra pris och bra lösning men hög engångskostnad för en sådan som jag. ;)
Hoppas TS får tag på ett bra system. :)
#43 - 17 juli 2011 07:09
Men har man lite is i magen kan man komma över ett komplett begagnat system för ungefär hälften av summan, men då bör man observera när flaskan är provtryckt då det ska göras var 10:e år...
#44 - 17 juli 2011 11:12
Ser fint ut, lägg gärna upp en helkarsbild så man får sammanhanget.

Eftersom du frågar slår jag ett slag för laetacara-släktet, kurv, dorsiger, thayeri osv. Lugna fiskar med mycket beteende som passar utmärkt med apistogrammor och discus. Håller sig gärna lite högre upp i vattenkolumnen så det blir inte trångt längs botten där apistogrammorna mest håller sig.

Jag ska se om jag hittar någon bild på det gamla karet, kommer givetvis ta massa på det nya när det är fyllt:)

Det var ett bra tips, dom har jag inte ens varit inne och kollat på men såg att det fanns några artbeskrivningar här på zoopet så ska ta tag i det sen:)
Har du några bilder på dina?
#45 - 17 juli 2011 11:14
Galet billig på Ebay! dock så blir det många olika ställen att betala frakt från. Jag är så jäkla sugen på CO2 jag också men det blir nog inget.

Ska bli riktigt spännande att se effekten av Co2:n, om jag lyckas få ordning på det;)
Jag ska se om jag hittar några fler bilder på dom, annars får jag se till att ta några nya.
#46 - 17 juli 2011 11:18
ansjo skrev:

Det var snabbt jobbat, tack så mycket:)
Nu har jag bara ett problem till och det är att jag aldrig handlat på ebay men det är väl inte så svårt?
Borde jag vänta med att fylla karet tills jag får igång co2:n? Easycarbo har ju ganska gott rykte ,är det något jag kan smygstarta med?
#47 - 17 juli 2011 11:22
Det är inte så svårt att handla via ebay, skaffa ett konto där samt ett Paypal-konto som man betalar genom, sedan är det bara att börja shoppa loss:p! Men kolla runt lite, mina länkar är bara förslag och du kanske kan hitta både billigare och bättre föröslag:).
Jag skulle kört igång karet nu, ju fortare du får snurr på bakterierna desto bättre är det.
Att du inte kör igång co2:n nu spelar ingen roll, och även Easycarbon hade jag hoppat över....
#48 - 17 juli 2011 16:27
kullgren skrev:
Jag ska se om jag hittar någon bild på det gamla karet, kommer givetvis ta massa på det nya när det är fyllt:)

Det var ett bra tips, dom har jag inte ens varit inne och kollat på men såg att det fanns några artbeskrivningar här på zoopet så ska ta tag i det sen:)

Har du några bilder på dina?

Aha, jag fick för mig att bilderna du lade upp var från nya karet, får ge mig till tåls då. :)

Finns några bilder och de är även med i nån filmsnutt i min tråd om det karet, klicka på 375:an i min signatur. inlägg 110 har ett par bilder. Har dock kass kamera och håller mig till väldigt varmvit belysning så de skulle kanske "skimra" mer med annan teknik. Ska ta och uppdatera den tråden nån gång...

Tycker inte som Ansjo när det gäller Easycarbo, jag tycker du gott kan köra igång med det från start. Då får växterna direkt en boost och tillsammans med antialg-effekten det även verkar ha så är det kanon för ett nytt kar. Men visst kan det vara överdrivet om du vill hålla igen utgifterna.
#49 - 17 juli 2011 19:10
ansjo skrev:
Det är inte så svårt att handla via ebay, skaffa ett konto där samt ett Paypal-konto som man betalar genom, sedan är det bara att börja shoppa loss:p! Men kolla runt lite, mina länkar är bara förslag och du kanske kan hitta både billigare och bättre föröslag:).

Jag får göra ett försök, känner mig fortfarande tveksam på vad som är bra och dåligt så tror faktiskt jag följer ditt förslag.
Det är väl fördelen med att köpa ett färdigt system att man slipper tänka så mycket själv:p
Men om jag köper det du länkar till får jag allt jag behöver då? Förutom reaktor och tub:)
#50 - 17 juli 2011 19:18
Jepp. Prova att köpa bubbelräknaren först, så ser du hur det funkar på en grej som inte är så dyr. Jag köpte en sådan för ett par veckor sedan, och den låg i brevlådan på ca en vecka...:)
#51 - 17 juli 2011 19:25
ansjo skrev:
Jepp. Prova att köpa bubbelräknaren först, så ser du hur det funkar på en grej som inte är så dyr. Jag köpte en sådan för ett par veckor sedan, och den låg i brevlådan på ca en vecka...:)

Det var ju faktiskt ganska smart, och kan ju beställa grejerna från aquaristic.net med. Ska bli väldigt spännande att se om jag får ihop dethär:p
#52 - 17 juli 2011 19:27
Vänta lite med Aquaristic, där finns så mycket annat kul att beställa hem och frakten går ända upp till 19 kg.
Kolla in tex deras sortiment på stenar, Dragonstone och Mini Landschaft går inte av för hackor:D! Sedan har du EasyLife, Eheimpumpar och sådana grejer till halva priset mot Sverige, så ska du ändå beställa därifrån så kan du passa på:)!
#53 - 17 juli 2011 19:30
Aha, jag fick för mig att bilderna du lade upp var från nya karet, får ge mig till tåls då. :)

Finns några bilder och de är även med i nån filmsnutt i min tråd om det karet, klicka på 375:an i min signatur. inlägg 110 har ett par bilder. Har dock kass kamera och håller mig till väldigt varmvit belysning så de skulle kanske "skimra" mer med annan teknik. Ska ta och uppdatera den tråden nån gång...

Tycker inte som Ansjo när det gäller Easycarbo, jag tycker du gott kan köra igång med det från start. Då får växterna direkt en boost och tillsammans med antialg-effekten det även verkar ha så är det kanon för ett nytt kar. Men visst kan det vara överdrivet om du vill hålla igen utgifterna.

Du får ha lite tålamod till men lovar att det kommer bli gott om bilder sen när jag väl fyller det:)
Ska kolla igenom din tråd med, ska nog överleva om bilderna inte är fototävlingsbilder.
Om jag inte är helt fel på det så har jag en flaska easycarbo ståendes med grejerna jag fick med karet så den kan jag ju lika gärna hälla i till att börja med.
#54 - 17 juli 2011 19:34
ansjo skrev:
Vänta lite med Aquaristic, där finns så mycket annat kul att beställa hem och frakten går ända upp till 19 kg.

Kolla in tex deras sortiment på stenar, Dragonstone och Mini Landschaft går inte av för hackor:D! Sedan har du EasyLife, Eheimpumpar och sådana grejer till halva priset mot Sverige, så ska du ändå beställa därifrån så kan du passa på:)!

Dragonstone? har jag inte ens hört om, det måste kollas upp!
Jag har en liten lista med grejer jag behöver därifrån, bland annat 2 eheimfilter till. Har du provat deras eccofilter förresten?
Hade velat ha ett till ett 100L. Hade behövt reflektorer med, fast frågan är hur dom klarar frakt från tyskland. Lär väl bli att man bränner semesterkassan på grejer därifrån sen:)
#55 - 17 juli 2011 19:40
Jag har sådana stenar i mitt 275 liters räkkar, kolla in tråden så ser du hur de ser ut:)!
Nope, Ecco har jag inte testat, men tycker de ser lite billiga ut, men jag har säkert fel där...Jag har beställt 7-8 Dennerlekuber genom Aquaristic utan ett enda problem, så det hade jag inte varit rädd för:). De packar i lådor och sedan fyller med luftkuddar så även om dte är ömtåligt så har grejerna klarat sig.
#56 - 18 juli 2011 14:06
ansjo skrev:
Jag har sådana stenar i mitt 275 liters räkkar, kolla in tråden så ser du hur de ser ut:)!

Nope, Ecco har jag inte testat, men tycker de ser lite billiga ut, men jag har säkert fel där...Jag har beställt 7-8 Dennerlekuber genom Aquaristic utan ett enda problem, så det hade jag inte varit rädd för:). De packar i lådor och sedan fyller med luftkuddar så även om dte är ömtåligt så har grejerna klarat sig.

Dom var ju riktigt läckra, känns som att dom ligger ganska bra i färgen till bakgrunden med? Känns som att det kommer bli en ordentlig order från aquaristic sen:d
#57 - 18 juli 2011 14:15

L-malen var inte på sitt fotovänligaste humör igår så lyckades inte få någon bra bild, men jag ger inte upp blir nya försök ikväll och senare i veckan:)
Här är ett litet smakprov iallafall, och en bild på den betydligt med lättfotade fjärilen.
#58 - 18 juli 2011 18:14
Fjärilen är otroligt fin :) Synd att den varianten är så dyr...
#59 - 18 juli 2011 20:39
kullgren skrev:
Det får man väl säg. men är det bara bra kan jag tänka mig att lägga lite extra istället för att ångra mig sen, vill gärna ha med phcontrollern för hade behövt få ner det lite:)

Det får du gärna göra, är aldrig fel med lite hjälp:)

Vem ska man prata med om SA dvärgciklider här, är det C90368 jag borde försöka locka in i tråden?

Jag är med:)

Har bara skummat tråden, inte läst! Kom hem från en resa i dag och håller på att uppdatera mig, men börjar bli trött nu[:-89]
#60 - 19 juli 2011 08:28
Spongeduck skrev:
Fjärilen är otroligt fin :) Synd att den varianten är så dyr...

Visst är den:)
När man fotar med blixt blir den extra färgglad med:)
#61 - 19 juli 2011 08:36
c90368 skrev:
Jag är med:)

Har bara skummat tråden, inte läst! Kom hem från en resa i dag och håller på att uppdatera mig, men börjar bli trött nu[:-89]

Kul att du hittat hit C90!
Har läst en del av dina trådar och har en känsla av att du kan svara på många av mina frågor.
Men om du tar och återhämtar dig från resan först så tar vi det sen;)
#62 - 19 juli 2011 18:21
Nu är jag ett steg närmre uppfyllnad av karet, har lagt ut golvet det ska stå på:)
#63 - 21 juli 2011 19:52
Nu står karet på plats,nu är det bara det spännande jobbet med att loda in det som väntar:confused:
Började kolla på vad jag ska beställa på aquaristic med, och har bestämt mig för att göra en beställning nu med sakerna jag är helt säker på att jag ska ha och kolla upp co2:n lite till innan jag slår till.
Just nu ser orderlistan ut såhär:

Eheim 2075 + extra slangar
Dragonstone 8kg
Juwel Reflektorer 3st
Tropical welsi gran

Kom gärna med tips om saker jag inte får missa, har ju redan fått in ett om dragonstonen:)
Är det någon här som beställt hem växter från Tyskland? Lönar det sig och hur klarar dom resan?
#64 - 21 juli 2011 20:10
Jepp, jag fick hem några krukor för ett par veckor sedan, kanonkvalité! Men jag beställde från http://www.aquaristikshop.com/, växter har jag inte provat från Aquaristic...
#65 - 21 juli 2011 22:14
ansjo skrev:
Jepp, jag fick hem några krukor för ett par veckor sedan, kanonkvalité! Men jag beställde från http://www.aquaristikshop.com/, växter har jag inte provat från Aquaristic...

Då blir det en sida till att kolla in;)
Jag får väl ge det ett försök så kan jag berätta hur det går sen.
Är lite inne på att svika SA-temat när det gäller växterna men har inte riktigt bestämt mig.
Vad tror du om mängden sten förresten?
#66 - 22 juli 2011 10:47
Det blir troligen bara en eller max två stenar på den vikten, så jag hade nog fyllt upp sändningen till viktgränsen 19 kg :). Sedan kan du även be om vilken storlek du vill ha, jag gjorde det första gången och då fick jag mindre stenar, andra gången köpte jag ca 10 kg och då var de fördelade på två stora bumlingar:p...

Ska du ha SA på växterna finns det inte så mycket kul, då är det bättre att gå över gränsen och kontinenten;)!
#67 - 22 juli 2011 13:33
Mitt råd är att köpa billigaste snabbväxare du kan hitta inför uppstarten. Sen kan du börja komplettera eller byta växter till dyrare och svårare efter ett tag.

Att få kräsna växter att trivas i ett nystartat kar är inte alltid det lättaste, dessutom är det lättare att köpa "rätt" växter när man har fått igång karet och suttit framför det ett antal timmar.
#68 - 22 juli 2011 16:32
c90368 skrev:
Mitt råd är att köpa billigaste snabbväxare du kan hitta inför uppstarten. Sen kan du börja komplettera eller byta växter till dyrare och svårare efter ett tag.

Att få kräsna växter att trivas i ett nystartat kar är inte alltid det lättaste, dessutom är det lättare att köpa "rätt" växter när man har fått igång karet och suttit framför det ett antal timmar.

Det borde jag faktiskt göra, är lite inne på valliseneria. Har du någon favoritväxt att starta med?
#69 - 22 juli 2011 16:36
ansjo skrev:
Det blir troligen bara en eller max två stenar på den vikten, så jag hade nog fyllt upp sändningen till viktgränsen 19 kg :). Sedan kan du även be om vilken storlek du vill ha, jag gjorde det första gången och då fick jag mindre stenar, andra gången köpte jag ca 10 kg och då var de fördelade på två stora bumlingar:p...

Ska du ha SA på växterna finns det inte så mycket kul, då är det bättre att gå över gränsen och kontinenten;)!

Det är ju inte så dumt om man kan få välja lite, kan man kommentera ordern på något vis eller måste man maila dom?

Har inte bestämt 100 vilka växter det blir än men lutar åt jättevalliseneria i ena hörnet, sen gillar jag anubias av olika slag så någon sån blir det med och givetvis svärdplanta. Hade velat ha någon med riktigt stora bra med som tigerlotus, finns det något bra alternativ till den?
#70 - 22 juli 2011 18:51
kullgren skrev:
Det borde jag faktiskt göra, är lite inne på valliseneria. Har du någon favoritväxt att starta med?

Jag föreslår vanlig skruv valle, en eller två vanliga svärdsplantor och vanlig vattenormbunke att starta med.

Efter två - tre månader åker vattenormbunken ut och vallisnerian tuktas till ett hörn. Du har då även fått en uppfattning om hur svärdsplantorna växer, de kan bli grymt stora.

Sen är det bara komplettera med bottentäckare och lite andra intressanta växter.
#71 - 22 juli 2011 20:05
kullgren skrev:
Det är ju inte så dumt om man kan få välja lite, kan man kommentera ordern på något vis eller måste man maila dom?

Har inte bestämt 100 vilka växter det blir än men lutar åt jättevalliseneria i ena hörnet, sen gillar jag anubias av olika slag så någon sån blir det med och givetvis svärdplanta. Hade velat ha någon med riktigt stora bra med som tigerlotus, finns det något bra alternativ till den?
Jepp, du kan skicka en kommentar när du sänder ordern:).
#72 - 22 juli 2011 23:11
c90368 skrev:
Jag föreslår vanlig skruv valle, en eller två vanliga svärdsplantor och vanlig vattenormbunke att starta med.

Efter två - tre månader åker vattenormbunken ut och vallisnerian tuktas till ett hörn. Du har då även fått en uppfattning om hur svärdsplantorna växer, de kan bli grymt stora.

Sen är det bara komplettera med bottentäckare och lite andra intressanta växter.

Det får det bli då:)
Vad är det för co2 system du använder förresten?
#73 - 23 juli 2011 08:08
kullgren skrev:
Det får det bli då:)

Vad är det för co2 system du använder förresten?

Det är ett hopkok av olika grejer som inköptes för ca sex år sedan och som inte finns kvar på marknaden.

Men principen är 5 kg tub med magnetventil kopplad till en PH-controller.
#74 - 23 juli 2011 20:16
Satt och småsurfade lite på blocket, vad får ni för spontana tankar om det här?
http://www.blocket.se/stockholm/Helautomatisk_CO2_anlaggning_for_akvarium_34967699.htm?ca=20&w=3
#75 - 23 juli 2011 21:23
Där har du det mesta, men kolla när tuben är provtryck. Sedan kommer problemet att få ner det hit...
#76 - 23 juli 2011 22:51
Jag har verkligen ingen koll på priserna på CO2, men känns som att det där är prutbart :] *blocketskadad*
#77 - 24 juli 2011 07:31
Jag följer den här tråden med intresse, eftersom även jag går i co2-tankar:)
Anders, har du ingen bild på hur liksom hela systemet är monterat o klart. Var sjutton får man plats med alla prylar:confused:

/Inger
#78 - 24 juli 2011 07:40
Jag har för mig att det finns någon bild i min tråd med det stora räkkaret:). Det tar lite plats, men i skåpet under karet får jag plats med allt, även tuben som är den största enskilda grejen.
#79 - 24 juli 2011 10:28
gullefjun skrev:
Jag följer den här tråden med intresse, eftersom även jag går i co2-tankar:)

Anders, har du ingen bild på hur liksom hela systemet är monterat o klart. Var sjutton får man plats med alla prylar:confused:

/Inger

Kan ju börja med att säga att det var en riktigt fin visningsbild du har:)
Jag kommer få ställa allting jämte karet först men hoppas på att kunna bygga in det på något vis sen.
#80 - 24 juli 2011 10:31
ilon skrev:
Jag har verkligen ingen koll på priserna på CO2, men känns som att det där är prutbart :] *blocketskadad*

Det är nog inte alls omöjligt, det där med att folk ska flytta brukar ge lite prutmån.
Lite synd bara att det finns i Stockholm när jag bor i Halmstad, blir lite svårt att svänga förbi och kolla.
#81 - 24 juli 2011 19:59
ansjo skrev:
Där har du det mesta, men kolla när tuben är provtryck. Sedan kommer problemet att få ner det hit...

Ja den finns ju inte runt hörnet precis, men borde nog följa ditt råd och ha lite is i magen och se vad som dyker upp.
13kg:s flaska känns i största laget med.
#82 - 24 juli 2011 20:20
Idag har jag roat mig med att göra grottor av en cocosnöt som förhoppningsvis ska bli hem åt någon av apistogrammorna sen. Slänger med en bild på 2 st från det gamla karet med:)
#83 - 25 juli 2011 04:48
Fördelen är att man slipper fylla den så ofta:D...
#84 - 27 juli 2011 15:22
kullgren skrev:
Ja den finns ju inte runt hörnet precis, men borde nog följa ditt råd och ha lite is i magen och se vad som dyker upp.

13kg:s flaska känns i största laget med.

Varit ute på resa igen:D

Så jag är sen som vanligt, 13 kg tup är en femkilos. Det är fem kilo CO2 i den men tuben väger nog närmare 13 kg när den är fylld. Jag själv har två sådana så att det alltid står en fylld i beredskap, eftersom CO2 har en förmåga att ta slut vi fel tidpunkt alltid.
#85 - 27 juli 2011 20:09
c90368 skrev:
Varit ute på resa igen:D

Så jag är sen som vanligt, 13 kg tup är en femkilos. Det är fem kilo CO2 i den men tuben väger nog närmare 13 kg när den är fylld. Jag själv har två sådana så att det alltid står en fylld i beredskap, eftersom CO2 har en förmåga att ta slut vi fel tidpunkt alltid.

5 kilo låter mer bättre, tyckte den såg lite liten ut på bilderna för att vara på 13:p
Smart att ha en i reserv, kan vara bra att ha i åtanke i framtiden:)
Vad tycker du om mina apistogramma förslag förresten?
#86 - 27 juli 2011 22:00
kullgren skrev:
Jag hoppas att det ska bli trevligt, jag har en liten önskelista med fiskar som ser ut såhär:

8 Scalarer

30 Rödmunstetror

20 corydoras sterbai

10 corydoras adolfoi

10 Corydoras green lasers

Schackbrädesciklider

Apistogramma borelli

Apistogramma Trifasciata

Apistogramnma Hongsloi

Tanken är att byta ut scalarerna mot discusar sen när jag kommit igång ordentligt. Antalen är inte helt 100 heller, har hört att många av apistogramma arterna helst ska hållas med flera honor till en hane. Kanske är någon här inne som håller någon av arterna jag är sugen på som kan berätta mer?

Kommer nog få plocka bort någon av dvärgcikliderna med känns lite mycket med 4 kanske. Frågan är bara vilken:confused:

Just det, det var Ap som var frågan:p

Ap borellii går bort direkt, den är för vek för sällskapet. Ap borellii är den vekaste Ap jag känner till än så länge och bör hållas som ensam Ap.

Sen är frågan hur många du har tänk dig av de andra? Jag har själv funderingar på att konvertera mitt 500 liters till ett Ap kar. Jag skulle vilja ha två arter men rejält många av varje, typ fyra hanar och åtta honor. Sen ska botten vara helt fylld med små rötter som skapar ett oändligt system med grottor och skrymslen, förmodligen så kommer jag inte se skymten av någon fisk. Ditt val med Ap trifasciata och hongsloi skulle passa bra för ett sådant kar.

Vill du ha färre av varje art och tre arter istället skulle nog Ap barlowi kunna platsa som en tredje.

Sen skulle jag nog byta ut Schackbrädesciklider mot Bågciklider, i alla fall från start. Dicrossus släktet kräver extremt lågt pH för att rommen ska utvecklas och är generellt känsliga och ganska blyga av sig. Jag tror att de inte kommer att visa sig från sin bästa sida med tanke på sällskapet.

Jag antar att du redan vet att corydoras är grymma yngelrövare av Ap yngel, de fixar dem på natten när ynglen ligger och trycker på botten.

Åtta Scalarer är fyra för många när de har vuxit till sig och parat ut, men om du har tänkt att starta med åtta och plocka bort fyra senare så är det ok. Om du får tre lekande par så har du problem! Det kommer inte att bli en lugn stund i något hörn av karet.
#87 - 28 juli 2011 09:18
c90368 skrev:

Ap borellii går bort direkt, den är för vek för sällskapet. Ap borellii är den vekaste Ap jag känner till än så länge och bör hållas som ensam Ap.

Sen är frågan hur många du har tänk dig av de andra? Jag har själv funderingar på att konvertera mitt 500 liters till ett Ap kar. Jag skulle vilja ha två arter men rejält många av varje, typ fyra hanar och åtta honor. Sen ska botten vara helt fylld med små rötter som skapar ett oändligt system med grottor och skrymslen, förmodligen så kommer jag inte se skymten av någon fisk. Ditt val med Ap trifasciata och hongsloi skulle passa bra för ett sådant kar.

Vill du ha färre av varje art och tre arter istället skulle nog Ap barlowi kunna platsa som en tredje.

Sen skulle jag nog byta ut Schackbrädesciklider mot Bågciklider, i alla fall från start. Dicrossus släktet kräver extremt lågt pH för att rommen ska utvecklas och är generellt känsliga och ganska blyga av sig. Jag tror att de inte kommer att visa sig från sin bästa sida med tanke på sällskapet.

Jag antar att du redan vet att corydoras är grymma yngelrövare av Ap yngel, de fixar dem på natten när ynglen ligger och trycker på botten.

Åtta Scalarer är fyra för många när de har vuxit till sig och parat ut, men om du har tänkt att starta med åtta och plocka bort fyra senare så är det ok. Om du får tre lekande par så har du problem! Det kommer inte att bli en lugn stund i något hörn av karet.

Borellin är struken från det stora, däremot kan det bli ett senare projekt i ett lite mindre kar:D
Vad det gäller hur många av varje har jag inte riktigt bestämt mig. Det hade ju varit riktigt grymt att en liten koloni av 2 olika, om jag kan skapa en miljö där det inte blir fullt krig villsäga.
Det var förövrigt din trifasciata hane som fick mig att börja kolla på arten, riktigt imponerande:)

Scalarerna har precis börjat para ut sig. Har bara blivit ett par hittills så är ganska lugnt men är beredd att flytta på dom senare.

Hur ställer du dig i frågan om apistos tillsammans med diskus?
#88 - 28 juli 2011 11:35
kullgren skrev:

Hur ställer du dig i frågan om apistos tillsammans med diskus?

Jag och många med mig har provat, med lite varierat resultat. Problemet är värmen i akvariet, när temperaturen går upp mot 28 grader så verkar det som att Ap bränner ut sig snabbt och blir mer kortlivade än vanligt. Om man har upp mot trettio grader så tynar de bort ganska snabbt.

Det här är ju något man lär sig efter att ha testat flera gånger. För när man släpper ner Ap i ett Diskus kar så trivs de hur bra som helst och många på forumet har efter att ha haft Ap och Diskus tillsammans en månad påstått att det bara är skitsnack att det inte fungerar! Vilket det gör en månad eller tre, men inte under sex månader.
#89 - 28 juli 2011 12:24
c90368 skrev:
Jag och många med mig har provat, med lite varierat resultat. Problemet är värmen i akvariet, när temperaturen går upp mot 28 grader så verkar det som att Ap bränner ut sig snabbt och blir mer kortlivade än vanligt. Om man har upp mot trettio grader så tynar de bort ganska snabbt.

Jag har hört det med så blir lite tveksam. Vilka arter har du haft med diskus och märkte du någon skillnad mellan de olika arterna?
Är ju en väldigt vacker kombination i övrigt.
#90 - 28 juli 2011 13:30
c90368 skrev:

Ursäkta att jag kapar tråden men får man sticka in med en fråga...

Vad menar du med att borellii är vek? Är det att den är lite skygg i sällskap med mer framfusiga fiskar eller är den svår att få att överleva.

Anledningen till frågan är att jag har testat två par nu i ett kar tillsammans med enbart guppy och ottisar. Första paret dog efter 2 månader. I det andra paret dog den ena fisken efter 3 månader och den andra lever fortfarande (4 månader plus). Jag försöker hitta orsaker till att de inte klarar sig.

/Mats
#91 - 28 juli 2011 15:02
slade skrev:

Inga problem Mats, kul att du skriver här!

Jag tror han menar att den har svårt att hävda sig mot andra fiskar och att dom lätt blir bortjagade. Är säker på att C90 kan ge dig ett utförligare svar:)
#92 - 28 juli 2011 15:23
c90368 skrev:

Det här är ju något man lär sig efter att ha testat flera gånger. För när man släpper ner Ap i ett Diskus kar så trivs de hur bra som helst och många på forumet har efter att ha haft Ap och Diskus tillsammans en månad påstått att det bara är skitsnack att det inte fungerar! Vilket det gör en månad eller tre, men inte under sex månader.
Jag kan bara hålla med, jag har provat ett flertal olika arter utan framgång ihop med diskus. Mats Bryzell har med kört den kombinationen utan framsteg någon längre tid, så personligen hade jag hellre satsa någon annan kombination:).
#93 - 28 juli 2011 15:31
Idag var min bror inne och hjälpte mig att få i sand i karet så nu börjar det äntligen likna något!
Rötterna från mitt gamla kar såg väldigt små ut i det nya, har några till men får se om det räcker.
Tanken är att ha jättevallisneria bakom rötterna till höger,några dragonstones till vänster och någon storbladig växt (tigerlotus?) i mitten . Men är långt ifrån klar så lär hinna ändra mig många gånger:)
#94 - 28 juli 2011 15:39
ansjo skrev:
Jag kan bara hålla med, jag har provat ett flertal olika arter utan framgång ihop med diskus. Mats Bryzell har med kört den kombinationen utan framsteg någon längre tid, så personligen hade jag hellre satsa någon annan kombination:).

Då känns det som att jag inte ens behöver prova. Får bli en sak i taget:)
Har du något bra tips på andra spännande kombinationer?
#95 - 28 juli 2011 15:48
Nja, Schackbrädesciklid kanske? Har du diskus som är lite större i 28 graders vatten skulle dessa funka:).
#96 - 28 juli 2011 16:01
ansjo skrev:
Nja, Schackbrädesciklid kanske? Har du diskus som är lite större i 28 graders vatten skulle dessa funka:).

Jag har inte planerat något diskusinköp den närmsta tiden egentligen men man vet ju aldrig.
Ska på en liten roadtrip uppåt landet i helgen och tänkte titta inom Tony i Trollhättan så kanske blir inspirerad där:)
#97 - 28 juli 2011 16:02
Ta med dig plånboken om du ska hem till Tony;)!
#98 - 28 juli 2011 16:08
ansjo skrev:
Ta med dig plånboken om du ska hem till Tony;)!

Det ska jag absolut göra, kanske är tur att jag inte har vatten i karet än;)
Tänkte prova en ozoniser från honom, har aldrig haft det innan och är ju alltid spännande med lite nytt.
#99 - 28 juli 2011 16:13
Om jag hade varit i dina kläder hade jag faktiskt haft vatten i karet innan du åker dit, risken att du ångrar dig är annars ganska stor:p...
#100 - 28 juli 2011 17:32
kullgren skrev:
Jag har inte planerat något diskusinköp den närmsta tiden egentligen men man vet ju aldrig.

Ska på en liten roadtrip uppåt landet i helgen och tänkte titta inom Tony i Trollhättan så kanske blir inspirerad där:)

Hälsa Tony:)

/Inger
#101 - 28 juli 2011 17:37
gullefjun skrev:
Hälsa Tony:)

/Inger

Det ska jag absolut göra. Är det där du köpt diskusarna på bilden?:)
#102 - 28 juli 2011 17:39
ansjo skrev:
Om jag hade varit i dina kläder hade jag faktiskt haft vatten i karet innan du åker dit, risken att du ångrar dig är annars ganska stor:p...

Jag har också tänkt på det men ska ha gäster i helgen och sen åker vi på söndag så kommer ha fullt upp.
Men finns risk att det kommer komma ett ångestfyllt inlägg på tisdagkväll.
Men om man ska se det postivt så öppnar det ju för ett återbesök senare;)
#103 - 28 juli 2011 17:43
kullgren skrev:
Det ska jag absolut göra. Är det där du köpt diskusarna på bilden?:)

Japp!

/Inger
#104 - 28 juli 2011 21:20
slade skrev:

Vad menar du med att borellii är vek? Är det att den är lite skygg i sällskap med mer framfusiga fiskar eller är den svår att få att överleva.

Anledningen till frågan är att jag har testat två par nu i ett kar tillsammans med enbart guppy och ottisar. Första paret dog efter 2 månader. I det andra paret dog den ena fisken efter 3 månader och den andra lever fortfarande (4 månader plus). Jag försöker hitta orsaker till att de inte klarar sig.

/Mats

Nummer ett, den är vek och skygg i sällskap med andra mer framfusiga Ap.

Nummer två, de senaste Ap borellii jag har köpt har varit veka och svaga i sig själva, lite typ Fjärilsciklider. De bara tynar bort utan någon orsak. Dessutom är de flesta som finns till salu numera inte rena utan avelsformer, för det mesta "opal" om jag inte minns fel. Verkar vara korsade så att livslängen har förkortatts?
#105 - 28 juli 2011 21:38
kullgren skrev:
Jag har hört det med så blir lite tveksam. Vilka arter har du haft med diskus och märkte du någon skillnad mellan de olika arterna?

Är ju en väldigt vacker kombination i övrigt.

Har haft ett flertal Ap med Diskus, utan framgång.

Det som fungerar är Bågciklider och de större av släktet Dicrossus. Dicrossus filamentosus är dock inget att satsa på, de tycker inte om sällskap av större fiskar.

Jag har fortfarande kvar Bågciklider i mitt kar från de jag köpte våren 2009, jag vet inte vilken generation som simmar runt numera. Men en sak är klar, det finns ingen dvärgciklid som är så duktig på att dra upp yngel i ett akvarium med yngelrövare som de är.

Dicrossus maculatus trivs dock utmärk i det varma vattnet, men räkna inte med att eventuell rom utvecklas.

En film på mina Dicrossus maculatus i Diskus sällskap, de vaktar rom som inte syns på filmen.

#106 - 28 juli 2011 21:54
c90368 skrev:
Nummer ett, den är vek och skygg i sällskap med andra mer framfusiga Ap.

Nummer två, de senaste Ap borellii jag har köpt har varit veka och svaga i sig själva, lite typ Fjärilsciklider. De bara tynar bort utan någon orsak. Dessutom är de flesta som finns till salu numera inte rena utan avelsformer, för det mesta "opal" om jag inte minns fel. Verkar vara korsade så att livslängen har förkortatts?

Du anar inte vad glad jag blir över detta svar. Jag har haft lite ångest och funderat på om jag verkligen är kapabel att ha Apisto överhuvudtaget. De 2 par jag köpt är av typen "opal". Hade inte koll att det är hårt avlade former. Nu ska jag verkligen ta en funderare på att testa en annan sort i höst. Har sneglat på Hongsloi eller Baenschi.

I mitt stora kar har jag kört kakaduor utan problem. De har ynglat 2-3 gånger och 2-3 stycken har klarat sig till vuxen storlek varje gång trots att jag endast matat med flingor och frysfoder så de vet jag funkar. Nu är väl iofs kakaduor de enklaste att lyckas med.

Nu ska jag inte störa mer med mina problem i denna tråd...
#107 - 29 juli 2011 09:49
c90368 skrev:
Dicrossus maculatus trivs dock utmärk i det varma vattnet, men räkna inte med att eventuell rom utvecklas.

En film på mina Dicrossus maculatus i Diskus sällskap, de vaktar rom som inte syns på filmen.

Jag sneglade på dom förra gången jag var i Åled men han hade bara honor inne och visste inte när han skulle få hem hanarna.
Men dom hade jag absolut kunnat tänka mig sen. Det karet kändes ganska likt så som jag tänkt mitt sen i fiskval:)
Vilken sorts diskus är det du har?
#108 - 29 juli 2011 09:51
slade skrev:

Nu ska jag inte störa mer med mina problem i denna tråd...

Det är absolut ingen fara, kan vara skönt med lite ombyte och inte bara massa frågor från mig;)
Du är välkommen tillbaka:)
#109 - 29 juli 2011 10:43
kullgren skrev:

Vilken sorts diskus är det du har?

Jag har haft Diskus, numera går det Jordätare i det karet.

Det var Symphysodon aequifasciatus axelrodi (brown), eller med andra ord stendker Brown Santarem. Jag beställde vuxna fiskar direkt från Stendker.

#110 - 29 juli 2011 10:53
c90368 skrev:
Jag har haft Diskus, numera går det Jordätare i det karet.

Det var Symphysodon aequifasciatus axelrodi (brown), eller med andra ord stendker Brown Santarem. Jag beställde vuxna fiskar direkt från Stendker.

Dom var ju fantastiskt fina:)
Jag visste inte att man kunde beställa direkt från honom, trodde att man var tvungen att gå via någon handlare. Hur gjorde du det?
Sitter förresten och kollar in din youtubesida nu, väldigt inspirerande:)
#111 - 29 juli 2011 12:42
kullgren skrev:
Dom var ju fantastiskt fina:)

Jag visste inte att man kunde beställa direkt från honom, trodde att man var tvungen att gå via någon handlare. Hur gjorde du det?

Sitter förresten och kollar in din youtubesida nu, väldigt inspirerande:)

Jag handlade via min lokala handlare, det var upp gjort så att jag betalade halva priset som en handpenning vid beställningen och att jag hämtade fiskarna direkt så de slapp att packa upp dem till något av sina kar. Problemet är att man handlar fisken osedd, men jag hade tur och fick fina fiskar.

Ja, på min YT sida finns det en hel del att titta på, hoppas du hittar dina guldklimpar:)
#112 - 29 juli 2011 13:58
c90368 skrev:
Jag handlade via min lokala handlare, det var upp gjort så att jag betalade halva priset som en handpenning vid beställningen och att jag hämtade fiskarna direkt så de slapp att packa upp dem till något av sina kar. Problemet är att man handlar fisken osedd, men jag hade tur och fick fina fiskar.

Ja, på min YT sida finns det en hel del att titta på, hoppas du hittar dina guldklimpar:)

Okej då förstår jag, lite lurigt att inte få se fisken innan men gick ju bra för dig:)
Gillar att dom är mörkare än den santarem som finns på deras hemsida (antar att det är därför den heter santarem brown)
Jag hittade väldigt mycket fint, du har ju filmer på alla dvärgciklidarterna jag funderar på:)
#113 - 29 juli 2011 14:13
Som jag nämnt lite innan ska jag och min sambo bege oss uppåt landet på söndag.
Trippen går såhär Halmstad-Borås-Trollhättan-Uddevalla där vi övernattar och sen kör västkusten hem från Uddevalla via Göteborg.
Ett besök hos Tony är ju redan inbokad men finns det något mer i fiskväg vi borde försöka klämma in? Läste på stendkers hemsida att gubbero zoo i Göteborg beställer fisk från dom, kan det va nåt?
#114 - 3 augusti 2011 18:33
Då var man hemma i Halmstad igen och tänkte börja starkt med en ny bild på l-malen, hoppas inte du gett upp Visualdarkness:)
#115 - 3 augusti 2011 18:47
Det var ett mycket angenämt besök hos Tony och vilka fiskar han har, hoppas att några av dom simmar i mitt kar någon dag!
Blev inget fiskköp men fick med mig en ozoniser från philips och en flaska aqua kraut hem. Ska blir väldigt spännande att prova:)

Vi började även diskutera filter och kom in på att köra ett biologiskt filter bakom bakgrunden med filtermatta och biobollar. Ju mer jag tänker på det desto mer sugen blir jag, hade varit snyggt att slippa ytterfiltren. Jag fick med två eheim innerfilter till karet med,så kan jag inte bara använda själva pumpskallen från dom till att driva det? Spontana tankar och tips om detta?
#116 - 3 augusti 2011 22:26
kullgren skrev:
Då var man hemma i Halmstad igen och tänkte börja starkt med en ny bild på l-malen, hoppas inte du gett upp Visualdarkness:)

Man tackar for den läckra bilden. :)
#117 - 5 augusti 2011 12:34
Man tackar for den läckra bilden. :)

Inga problem, kul att du gillade den:)
#118 - 5 augusti 2011 12:42
Har kollat runt på lite på forumet och det var många bud på vad man ska ha för filtermaterial bakom bakgrunden.
Tänkte beställa hem materialet senare helgen så hoppas på snabb leverans så jag kan gå i lite vatten i karet.
Just nu tänkte jag lägga upp det som på bilden med både biobollar och filterkuber men funderar lite på enbart filterkuber med. Tänkte ha ett strilrör över hela filtret med som hållet det blött vid vattenbyte, är det överkurs kanske?
Och ja, bilden är ritad i paint:d
#119 - 5 augusti 2011 14:06
Luftpumpen är till för? Bara nyfiken. :p
#120 - 5 augusti 2011 14:20
Luftpumpen är till för? Bara nyfiken. :p

Läste någonstans att det är bra med extra syresättning för bakterierna så är därför. Är mycket möjligt att det är fel:)
#121 - 20 augusti 2011 13:18
Nu håller jag äntligen på att fylla karet, ska försöka lägga in lite bilder på det ikväll:)
#122 - 20 augusti 2011 13:41
kullgren skrev:
Läste någonstans att det är bra med extra syresättning för bakterierna så är därför. Är mycket möjligt att det är fel:)

En luftpump tar bort syre ur vattnet. Därför är det bättre att att köra utan =)
#123 - 20 augusti 2011 15:09
Vanish skrev:
En luftpump tar bort syre ur vattnet. Därför är det bättre att att köra utan =)

Okej då har jag en sak mindre att oroa mig för:)
#124 - 20 augusti 2011 19:15
Då var det dags för lite bilder på resultatet av dagens händelser, börjar med en helkarlsbild:)
#125 - 20 augusti 2011 19:29
kullgren skrev:
Då var det dags för lite bilder på resultatet av dagens händelser, börjar med en helkarlsbild:)

Fantastiskt snyggt! :)
#126 - 20 augusti 2011 19:41
Mer bilder:D
#127 - 20 augusti 2011 20:39
Vanish skrev:
Fantastiskt snyggt! :)

Tack så mycket:)
#128 - 23 augusti 2011 17:11
vrålsnyggt! :)
#129 - 23 augusti 2011 19:59
Jag får väl vara lite mot strömmen (som vanligt), ett snyggt akvarium i mina ögon är när ägaren har skapat något utifrån växter och/eller rötter som är personligt. En plast bakgrund som är inköpt för dyra pengar kan i sig vara snygg, men den skapar inte ett snyggt akvarium. Den skapar ett köpt utseende.

Men en snygg bakgrund bakom ett fint kombinerat växtrike, kan göra sig förbaskat bra!

Så jag väntar på att karet ska växa till sig innan jag gör vågen.
#130 - 26 augusti 2011 13:30
c90368 skrev:
Jag får väl vara lite mot strömmen (som vanligt), ett snyggt akvarium i mina ögon är när ägaren har skapat något utifrån växter och/eller rötter som är personligt. En plast bakgrund som är inköpt för dyra pengar kan i sig vara snygg, men den skapar inte ett snyggt akvarium. Den skapar ett köpt utseende.

Men en snygg bakgrund bakom ett fint kombinerat växtrike, kan göra sig förbaskat bra!

Så jag väntar på att karet ska växa till sig innan jag gör vågen.

Det funderade jag på mycket innan jag köpte den, men kom fram till att fördelarna med att kunna gömma all teknik bakom vägde över. Får hoppas jag har rätt:)

FÅr hoppas den passar sen när växterna kommer igång med, ska hämta en co2 utrustning i helgen så får se om jag får ihop den .
Uppskattar att du säger vad du tycker, alltid bra med input:)
#131 - 26 augusti 2011 13:56
O-Jonsson skrev:
vrålsnyggt! :)

Tackar tackar, hoppas att det ska bli bra:)
#132 - 26 augusti 2011 21:17
kullgren skrev:

Uppskattar att du säger vad du tycker, alltid bra med input:)

Jag tackar för din kommentar, många blir bara sura och vänder taggarna utåt!

Du har nog rätt inställning och kommer att få fram något riktigt extra, hoppas jag:D
#133 - 27 augusti 2011 17:23
c90368 skrev:
Jag tackar för din kommentar, många blir bara sura och vänder taggarna utåt!

Du har nog rätt inställning och kommer att få fram något riktigt extra, hoppas jag:D

Det är inga problem är aldrig fel med lite nya tankar, skulle du dessutom ändra dig sen vet jag ju att det är ärligt;)
Hoppas på att få fler tips under resans gång:)
#134 - 27 augusti 2011 17:25
Idag var jag uppe i Göreborg och plockade hem ett co2 system. Ska ju bli väldigt spännande att se om jag får ihop det. Elektroden var förvarad så att toppen låg i ett plasthölje med någon vätska i. Finns det något sätt att kolla om den fungerar som den ska eller är det bättre att köpa ny?
#135 - 27 augusti 2011 20:46
Jag ska hälsa från Lasse, jag träffade honom ikväll:). Ska du fylla på brandsläckaren finns det säkert ställen runt Halmstad, annars vet jag en som gör det här i Varbergstrakten:)!
Prova elektroden i karet, kalibrera den först så kan du jåmföra under ett par dagar med ett dropptest. Skiljer det inte nämnvärt kan du säkert köra med den elektroden ett tag till...
#136 - 28 augusti 2011 14:26
ansjo skrev:
Jag ska hälsa från Lasse, jag träffade honom ikväll:). Ska du fylla på brandsläckaren finns det säkert ställen runt Halmstad, annars vet jag en som gör det här i Varbergstrakten:)!

Prova elektroden i karet, kalibrera den först så kan du jåmföra under ett par dagar med ett dropptest. Skiljer det inte nämnvärt kan du säkert köra med den elektroden ett tag till...

Nämen vad trevligt, hälsa tillbaka:) Hade gärna pratat längre med honom, kändes som att han hade en del erfarenhet.
Jag slängde iväg ett mail till halmstad brandservice så får se om dom är sugna på att fylla den.
Då ska jag ta och försöka få i den i karet ikväll:)
#137 - 28 augusti 2011 17:04
Har precis börjat pilla med ph controllern. Tänke börja med att kalibrera den men kom inte så långt för behöver distillerat vatten, tji fick jag:mad:
#138 - 29 augusti 2011 14:39
Nu är destillerat vatten införskaffat, ska bli spännande:)
220 kr för att fylla en 6kg co2 flaska, är det ett överkomligt pris?
#139 - 29 augusti 2011 14:58
har ett co2 kit, men har inte börjat fippla med det något ännu. Men vad har man destilerat vatten till?
#140 - 29 augusti 2011 15:02
Destillerat vatten? Låter överdrivet, räcker det inte med vattenberedningsmedel? Eller har du nåt special special i karet?
#141 - 29 augusti 2011 15:09
MrLogic skrev:
Destillerat vatten? Låter överdrivet, räcker det inte med vattenberedningsmedel? Eller har du nåt special special i karet?

Jag ska inte fylla hela karet med det:)
Ska skölja co2 elektroden i det, är första gången jag gör detta så vågar inte göra annat än följa instruktionsboken.
#142 - 29 augusti 2011 15:12
kullgren skrev:

Det var ett bra pris som du inte kan pruta på:)!
#143 - 29 augusti 2011 15:16
stigson skrev:
har ett co2 kit, men har inte börjat fippla med det något ännu. Men vad har man destilerat vatten till?

Det är till att skölja elektroden. Fritt översatt står det såhär i instruktionsboken.
"Första gången du ska använda elektroden (eller efter att ha förvarat den en längre tid). Ta bort skyddshöljet och ställ den i rent (destillerat) vatten i 10 minuter."

Jag är ute på rätt djupt vatten själv så jag är nog inte rätt person att ge råd om just detta.

Men om du fått med en instruktionsbok står det säkert i den. Har du tur har du kanske tillochmed en med svensk text:p
#144 - 29 augusti 2011 15:19
ansjo skrev:
Det var ett bra pris som du inte kan pruta på:)!

har dom bara tid för mig så blir det fyllning av flaskan redan i veckan:)
Nu ska jag bara lyckas få ihop resten med;)

Hur läser jag av provtryckningsstämpeln på flaskan förresten?
Står 08/02 och sen under står det 18.
Är det menat som att det ska läsas som en rad, alltså år 08 månad 02 och dag 18?
#145 - 29 augusti 2011 15:36
kullgren skrev:

Sundsvallspris 5kg = 300 kr:mad:

/Inger
#146 - 29 augusti 2011 16:01
gullefjun skrev:

/Inger

Du får ta och flytta ner till västkusten;)
#147 - 29 augusti 2011 16:33
kullgren skrev:
Du får ta och flytta ner till västkusten;)

Nja, fast ni har det ju beviljat - verkar finnas det mesta neröver - i alla fall om man håller på med den här hobbyn. Här finns inte ens ekblad, som jag vill ha i apistokaret:p.

//Inger
#148 - 29 augusti 2011 17:25
gullefjun skrev:
Nja, fast ni har det ju beviljat - verkar finnas det mesta neröver - i alla fall om man håller på med den här hobbyn. Här finns inte ens ekblad, som jag vill ha i apistokaret:p.

//Inger

Det var ju inte bra, du får ta en liten tripp neråt och plocka en säck eller två så du klarar dig sen:D
#149 - 29 augusti 2011 19:22
gullefjun skrev:

/Inger
Det är samma som här...

gullefjun skrev:

//Inger
Inte något större problem, vänta tills frosten kommer så ska nog det kunna ordnas;)!
#150 - 30 augusti 2011 06:35
ansjo skrev:
Det är samma som här...

Inte något större problem, vänta tills frosten kommer så ska nog det kunna ordnas;)!

:):):)

//Inger
#151 - 30 augusti 2011 06:54
Ser lovande ut! Jag har nästan ett likadant kar som du har med bakgrund, CO2 m.m. Ska bli kul att följa denna tråd. :)
#152 - 30 augusti 2011 13:40
tommy_g skrev:
Ser lovande ut! Jag har nästan ett likadant kar som du har med bakgrund, CO2 m.m. Ska bli kul att följa denna tråd. :)

Jag har varit inne och inspirerats av din tråd:)
Det är mitt första stora projekt så hoppas det ska gå bra, är lärorikt.
har du något bra tips på vad jag ska tänka på?
#153 - 30 augusti 2011 13:46
Nu tror jag att jag lyckats kalibrera ph controllern, så ska jämföra med dropptestet nu några dagar. Ser inte helt fel ut änsålänge iallafall. Är det någon som har ett tips på en bra placering av den i karet? Kan jag sätta den bakom bakrunden?
#154 - 30 augusti 2011 14:06
Jag har inte läst hela din tråd, men hur länge har du haft igång karet? Köp inte för "fina" växter i början. Använd något snabbväxande; t.e.x. vattenpest, hornsärv, H. polysperma osv. Skapa en stor buske som sträcker sig till ytan: bra vapen mot alger. Man säger ofta att man ska konkurrera ut algerna med växter, detta funkar inte alltid och i de flesta akvarium är det naturligt att man går igenom olika alg-faser. Då gäller det att vara kall och inte göra något förhastat. Jag har haft algblomningar av allt möjligt, bl.a. cyano som käkat upp pengarna. Det blir svajjiga PH-värden med koldioxid och karet ter sig nyckfullt den första tiden. Det tog ett halvår innan karet balanserade sig ordentligt för min del, därför tycker jag det är bra med att vänta med de "riktiga" växterna.

En sak som jag borde ha testat mer i början är att sätta i lite olika arter av växter. Mest för att testa och lära känna växttakt, hur man trimmar o så, en växt som funkar i Kalles kar - kanske inte funkar i Pelles kar. Därför tror jag det är bra att testa lite olika i början. T.e.x. köpte jag en liten planta Rotala rotundifolia, den har nu spridit sig rejält. Ibland kan det räcka med en liten stängel av en växt, denna kan sprida sig till hela karet om man så vill. Allt växer så mycket snabbare med koldioxid. Jag testade cuba, den klarade sig inte i mitt kar - men däremot nålgräs.

ang. PH-controllen; placera den där det är hyfsad cirkulation.
#155 - 30 augusti 2011 17:11
tommy_g skrev:
Jag har inte läst hela din tråd, men hur länge har du haft igång karet? Köp inte för "fina" växter i början. Använd något snabbväxande; t.e.x. vattenpest, hornsärv, H. polysperma osv. Skapa en stor buske som sträcker sig till ytan: bra vapen mot alger. Man säger ofta att man ska konkurrera ut algerna med växter, detta funkar inte alltid och i de flesta akvarium är det naturligt att man går igenom olika alg-faser. Då gäller det att vara kall och inte göra något förhastat. Jag har haft algblomningar av allt möjligt, bl.a. cyano som käkat upp pengarna. Det blir svajjiga PH-värden med koldioxid och karet ter sig nyckfullt den första tiden. Det tog ett halvår innan karet balanserade sig ordentligt för min del, därför tycker jag det är bra med att vänta med de "riktiga" växterna.

En sak som jag borde ha testat mer i början är att sätta i lite olika arter av växter. Mest för att testa och lära känna växttakt, hur man trimmar o så, en växt som funkar i Kalles kar - kanske inte funkar i Pelles kar. Därför tror jag det är bra att testa lite olika i början. T.e.x. köpte jag en liten planta Rotala rotundifolia, den har nu spridit sig rejält. Ibland kan det räcka med en liten stängel av en växt, denna kan sprida sig till hela karet om man så vill. Allt växer så mycket snabbare med koldioxid. Jag testade cuba, den klarade sig inte i mitt kar - men däremot nålgräs.

ang. PH-controllen; placera den där det är hyfsad cirkulation.

Det är bara inne på sin 3:e vecka änsålänge så är ganska ungt. Just nu har jag i jättevallisneria som är tänkt att den ska få sprida sig oredentligt till en början. Några vanliga svärdplantor och en liten liten röd tigerlotus som nu ser ut att kanske vara 2. Sen sitter där några anubias på rötterna med. Ska bli spännande att prova lite andra växter sen, blir kanske lagom att unna sig det i julklapp;)

Läste i instruktionsboken att den skulle sitta hyffsat mörkt med, lite svår kombination just nu. Får helt enkelt klura lite till.
#156 - 30 augusti 2011 17:31
Nu har det gått alldeles förlång tid utan bilder. Den första är på redmoor roten. Den andra är på rester från en svädplanta som var riktigt sliten när jag satte i den men som faktiskt fått några nya blad i nu. Får se om den fortsätter repa sig sen:)

Har förövrigt varit och fyllt co2 tuben idag så nu är det bara ett KH test som ska införskaffas innan jag har allt för installation. Måste rekommendera halmstad brandservice med. Dom var riktigt trevliga (trots att jag kom in 15 min innan stängning) och snabbt gick det med, kanske just för att jag kom en kvart innan stängning:)
#157 - 30 augusti 2011 19:28
tommy_g skrev:
Jag har inte läst hela din tråd, men hur länge har du haft igång karet? Köp inte för "fina" växter i början. Använd något snabbväxande; t.e.x. vattenpest, hornsärv, H. polysperma osv. Skapa en stor buske som sträcker sig till ytan: osv...

.

Instämmer i allt tommy_g skriver, läste i dag att någon gett upp PMDD efter ett halvår!

Det är ju då karet börjar bli inkört och det roliga börjar:)
#158 - 30 augusti 2011 19:30
c90368 skrev:
Instämmer i allt tommy_g skriver, läste i dag att någon gett upp PMDD efter ett halvår!

Det är ju då karet börjar bli inkört och det roliga börjar:)
Om det har hunnit bli det;)...
#159 - 30 augusti 2011 19:34
ansjo skrev:
Om det har hunnit bli det;)...

Ja hrmm vi förstår, vissa kar blir nog aldrig inkörda. Men det här karet lär nog vara det efter sex månader.
#160 - 31 augusti 2011 13:57
c90368 skrev:
Ja hrmm vi förstår, vissa kar blir nog aldrig inkörda. Men det här karet lär nog vara det efter sex månader.

Jag hoppas att du har rätt, hade varit kul att få till ett såntdär kar man dreglade över när jag började med akvaristik:)
#161 - 31 augusti 2011 14:05
Det kommer nog inte att bli några problem:)!
#162 - 31 augusti 2011 16:25
Finns det någon ciklid du inte har eller har haft C90 Maths? Satt precis och kollade lite olika trådar om jordätare, och där dök det upp en film på ett av dina kar med orange head tapajos:)
Vad tycker du om dom?
#163 - 31 augusti 2011 17:12
kullgren skrev:
Finns det någon ciklid du inte har eller har haft C90 Maths? Satt precis och kollade lite olika trådar om jordätare, och där dök det upp en film på ett av dina kar med orange head tapajos:)

Vad tycker du om dom?

Ja det finns många som jag inte har haft, är mycket för dvärgar och Jordätarna får nog räknas som ett stickspår.

Ska svara på din fråga i min tråd, för den kräver lite funderande för att det ska bli rätt och den tiden har jag inte nu.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134567

P
S: Titta på min YT sida, länk nedan, då får du en ganska bra bild av det som simmat i mina kar genom åren.
#164 - 3 september 2011 08:14
c90368 skrev:
Ja det finns många som jag inte har haft, är mycket för dvärgar och Jordätarna får nog räknas som ett stickspår.

Ska svara på din fråga i min tråd, för den kräver lite funderande för att det ska bli rätt och den tiden har jag inte nu.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134567

P
S: Titta på min YT sida, länk nedan, då får du en ganska bra bild av det som simmat i mina kar genom åren.

Kollade igenom tråden lite snabbt, tänkte spara lite till ikväll med;) Riktigt läckra fiskar, men tror dom hade vänt uppochner på varenda växt i karet just nu
#165 - 3 september 2011 08:19
Nu har jag äntligen kopplat in co2 systemet:) Hade ett KH på 4 är det lite för lågt?
Fick med en bubbelräknare med av den här modellen http://www.cichlid-forum.com/reviews/product_thumbs/211.jpg och jag fattar inte hur jag ska få vattnet att stanna i den, så om någon har en sån hemma får ni gärna slänga in en förklaring:)

Hade ett ph på 7.5 innan och vill sänka det till ca 6.7, gör man det lite i taget eller är det bara att ställa in värdet man vill ha?
#166 - 4 september 2011 13:19
Nu är det fisk i karet! Några kerritetror har simmat där 2 veckor och nu fick sterbaierna flytta in.
Riktigt charmig liten pansarmal det där:)
Försökte ta en vettig bild men dom var lite för snabba för mig så jag får återkomma med det senare.
#167 - 11 september 2011 17:37
Ytterligare en liten snabb uppdatering. Nu har även scalarerna flyttat in, skönt att se dom sträcka ut i lite mer vatten:)
Har börjat komma lite bruna alger, antar att det är kiselalger. Har någon nåt tips om dom eller ska man bara sitta lugnt i båten?
#168 - 11 september 2011 19:06
Jag köpte ett par kinesiska algätare som åt bort allt på något dygn! Men eftersom du har SA kar så kanske det är bättre att bara öka antalet ljustimmar eller så kan du ju köpa ett par kinesiska algätare som du flyttar sen när algerna är borta, :)

Annars kan du bara vänta så brukar de försvinna av sig själva!
#169 - 11 september 2011 19:07
kan det hjälpa med fler ljustimmar?
#170 - 11 september 2011 19:49
Härligt med lite svar, började känna mig lite ensam;)

Karet är ju ganska ungt så förhoppningsvis försvinner dom av sig själva sen.
Jag har bara tänt 6 timmar/dag änsålänge så det är inte alls omöjligt att det är förlite ljustimmar, kanske borde öka till 8 el 10 timmar istället?
Slänger med en bild på algerna med så ni vet vad jag pratar om.

Om vi ska ta lite goda nyheter med så har tigerlotusen tagit sig väldigt fint, blev ju lagom förvånad när jag bara fick en svart klump. Men nu har det kommit några fina små blad:)
#171 - 11 september 2011 19:59
kommer nog bli snygg när den växer till sig :) ja det kan bli lite ensamt i visa projekttrådar, mitt e nog lite ointressant :p kör asien :)
#172 - 11 september 2011 20:04
hult87 skrev:
kommer nog bli snygg när den växer till sig :) ja det kan bli lite ensamt i visa projekttrådar, mitt e nog lite ointressant :p kör asien :)

Ja det blir lätt det ibland, är precis påväg härifrån men ska ta o kika i din tråd nästa gång jag är inne:)
Vad tror du om antalet ljustimmar?
#173 - 14 september 2011 17:39
Sitter och kollar när 2 av scalarerna putsar på ett stort anubiasblad, så dom verkat ha bott in sig bra:)
#174 - 14 september 2011 17:42
Ancistrus älskar kiselalger - i alla fall mina två:p

//Inger
#175 - 14 september 2011 18:05
gullefjun skrev:
Ancistrus älskar kiselalger - i alla fall mina två:p

//Inger

Jag har läst det med. hade egentligen tänkt mig fler L-malar, men kanske borde låta en ancistrus bo in karet lite:)
#176 - 14 september 2011 21:39
kan nog höja till 8tim iaf och se om det funkar, kanske skaffe ett par ancistrus och skaffa någon snabbväxande växt som kan konkurera ut algerna :)
#177 - 15 september 2011 13:53
hult87 skrev:
kan nog höja till 8tim iaf och se om det funkar, kanske skaffe ett par ancistrus och skaffa någon snabbväxande växt som kan konkurera ut algerna :)

Höjde till 8 timmar tidigare i veckan. Köpte även hem lite limnophila och fick med mig en annan snabbväxande som jag inte vet vad den heter. Får väl se vad resultatet blir:) Såhär i efterhand borde jag köpt in fler snabbväxande så fort jag såg att vallisnerian var kass, men är lätt att vara efterklok.[SIZE=3][COLOR=#1111cc] [/COLOR][/SIZE]
#178 - 15 september 2011 17:06
vallisneria kan behöva ett bra tag att rota sig, en jag hade försvann alla blad på men efter någon månad började den växa och sticka ut sticklingar :)
#179 - 16 september 2011 13:34
hult87 skrev:
vallisneria kan behöva ett bra tag att rota sig, en jag hade försvann alla blad på men efter någon månad började den växa och sticka ut sticklingar :)

Då ska jag ha lite tålamod där med:) Börjar faktisk komma en del blad på den nu med.
#180 - 16 september 2011 15:37
bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder :)
#181 - 16 september 2011 21:08
hult87 skrev:

Håller med.
#182 - 17 september 2011 15:19
Dags för bilduppdatering! Börjar med lite uppdatering för hur det går för växterna:)
#183 - 17 september 2011 19:40
Här kommer lite bilder på scalarerna med. Dom har bott in sig riktigt fint den gångna veckan:)
#184 - 17 september 2011 20:14
Kul med små skalarer, lite synd att de växer så fort och tappar tonnårens charm.

Men det tycker inte du, just nu;)
#185 - 17 september 2011 22:43
fina färger på dina skalarer :)
#186 - 18 september 2011 09:04
c90368 skrev:
Kul med små skalarer, lite synd att de växer så fort och tappar tonnårens charm.

Men det tycker inte du, just nu;)

Just nu är dom väldigt trevliga:) rommen försvann över natten men är första leken för det här paret så kommer nog fler chanser.
Ändras deras beteende mycket när dom växer upp?
#187 - 18 september 2011 09:06
hult87 skrev:
fina färger på dina skalarer :)

Tack så mycket, de blir mer och mer orangea ju äldre dom blir så ska bli spännande att se hur dom ser ut som vuxna:)
#188 - 18 september 2011 09:07
kullgren skrev:
Just nu är dom väldigt trevliga:) rommen försvann över natten men är första leken för det här paret så kommer nog fler chanser.

Ändras deras beteende mycket när dom växer upp?

De kan bli grymt elaka mot varandra.
#189 - 18 september 2011 13:21
c90368 skrev:
De kan bli grymt elaka mot varandra.

Då ska jag passa på att kolla lite extra på dom nu medan dom fortfarande är hyffsat snälla:)
#190 - 18 september 2011 17:37
Är det någon som vet var jag kan få tag på fler L-316? Gärna här på västkusten. Trodde åleds skulle ha men icke.
#191 - 18 september 2011 19:21
Lite nya bilder från idag, en smygande fjäril och en l-mal:)
#192 - 7 oktober 2011 12:40
Jag börjar med det positiva, växterna växer på rätt bra, särskilt tigerlotusen som nu har några riktigt stora blad på ytan. Dessutom verkar fiskarna trivas ypperligt, har haft flera lekar på scalarerna.

Ska vi då fortsätta med det mindre positiva har jag gjort bort mig under uppstarten och byggt mig en algbomb som jag nu får brottas med.

Jag får erkänna att växter inte är min starka sida (uppenbart) så lär behöva lite hjälp.

Min första miss är att ha för lite snabbväxande växter direkt vid uppstart och det håller på att åtgärdas.
Dessutom misstänker jag att jag använt för mycket PMDD, har tillsatt 60ML vid vattenbyte varje vecka samt för hög fiskbelastning för tidigt.

Det jag har gjort än sålänge är att flytta över mitt ytterfilter från ett annat redan uppstartat kar för att få lite schyssta bakterier.
Hittills har jag bytt ca 25% varje vecka, borde jag minska på mängden PMDD jag tillsätter? Har ju trots allt en del fisk.
Alla tips är välkomna, har en känsla av att detta kommer bli lärorikt men tålamodsprövande.
#193 - 15 oktober 2011 19:13
Igår var det dags för scalarerna att lägga ägg igen, dom blev ungefär lika gamla som förra gången men känns ju som att dom trivs iallafall. Tydligen har kerritetrorna lekt med för det simmar runt yngel bakom bakgrunden. Hade inte tänk skaffa fler utan satsa på att bara ha ett större stim rödmunnar istället, men vi är visst inte helt överrens om det.

Irriterar mig fortfarande att jag inte gjorde rätt från början med växterna och algerna. Men får se det som en utmaning:)
#194 - 15 oktober 2011 21:01
kullgren skrev:
Igår var det dags för scalarerna att lägga ägg igen, dom blev ungefär lika gamla som förra gången men känns ju som att dom trivs iallafall. Tydligen har kerritetrorna lekt med för det simmar runt yngel bakom bakgrunden. Hade inte tänk skaffa fler utan satsa på att bara ha ett större stim rödmunnar istället, men vi är visst inte helt överrens om det.

Irriterar mig fortfarande att jag inte gjorde rätt från början med växterna och algerna. Men får se det som en utmaning:)

Hur många par har du nu?
#195 - 16 oktober 2011 07:17
c90368 skrev:
Hur många par har du nu?

Jag har bara ett par i detta, fick 5 honor och bara en hanne om inte jag ser helt fel. Så trots att det är 6 st är det förhållandevis lugnt i karet.
Har ett annat par som går själva i en 50 kub som jag vill ska leka men dom vägrar. Ganska typiskt:)
#196 - 13 november 2011 20:34
Nu börjar äntligen algerna ge med sig lite, Hygrophila polysperman har gjort det den skulle och totalt tagit över nästan hela karet. Togerlotusen har även fyllt nästan hela ytan med flytblad och även en och annan blomma. Men hoppas på att kunna börja rensa undan sakta men säkert och göra plats för lite andra spännande växter. Scalarerna leker vidare som vanligt, nu har dom tillochmed några sprattlare:)
#197 - 13 november 2011 22:41
Trevligt att höra, hoppas att ynglen klarar sig:)!
#198 - 14 november 2011 06:27
Så roligt att Scalarerna leker!:) Hoppas du får många yngel!!!:D
#199 - 14 november 2011 09:09
Ja det hade ju varit riktigt spännande, hade varit kul att se dom svärma runt föräldrarna. Fast har en känsla av att tetrorna kommer göra saken kort om dom får chansen. Änsålänge ligger dom kvar på sitt blad iallafall:)
#200 - 14 november 2011 09:22
Härligt att se dina Scalarer i lek hela tiden. De kommer att ha massor av fina svärmar - det är bara en tidsfråga!
Jag såg att du hade ett par i en 50-kub. Är det ett etablerat par?
Annars kan du ju plocka över det par som leker nu, när de har kommit igång lite, till kuben.
Jag gjorde det med ett av de par som konstant lekte i ett större kar och där tetrorna hela tiden käka de upp ynglen för dom (detta var för några år sedan).
Att se Scalarer med yngel är verkligen fina grejer!
Lycka till med dina scalarer!
:)

" target="_blank">

" target="_blank">
#201 - 14 november 2011 09:40
Himla fina fiskar...scalarer också:)

//Inger
#202 - 15 november 2011 12:10
Härligt att se dina Scalarer i lek hela tiden. De kommer att ha massor av fina svärmar - det är bara en tidsfråga!

Jag såg att du hade ett par i en 50-kub. Är det ett etablerat par?

Lycka till med dina scalarer!

:)

Faktum är att hanen i detta paret är precis inflyttad från kuben. Det är en marmor scalare så han gick där med en hona av samma sort innan. Dom lekte 3 gånger i sällskapskaret men sen passade det inte, tyvärr dog honan för 2 veckor sen. Men nu när han flyttat tillbaka har han hittat sig en fin hona av dom gråa jag har.

Så just nu har jag ett blandat par med en marmor och en grå, det är dom som har sprattlare. Sen har jag ett grått par där hanen äter upp rommen hela tiden, dom håller för övrigt på att lägga ägg i andra änden av karet precis nu medans jag skriver. Är helt fantastiskt att få följa beteendet dom har vid lek:)

Vilket sammanträffande att du in dom filmerna, är just dom som inspirerade mig till att skaffa kuben:)
Hoppas jag själv kan lägga ut filmer i den kalibern någon gång.
#203 - 15 november 2011 12:33
Min första miss är att ha för lite snabbväxande växter direkt vid uppstart och det håller på att åtgärdas.

Dessutom misstänker jag att jag använt för mycket PMDD, har tillsatt 60ML vid vattenbyte varje vecka samt för hög fiskbelastning för tidigt.

Använd det du redan har i karet. T.e.x. hornsärv och såg jag Hygrophila polysperma? Knipsa av skott för jämnan och plantera dessa bredvid moderplantan. Då kommer det två nya skott från där du knipsade samtidigt som skotten du nyss planterade rotar sig och skjuter i höjden. På detta sätt får du en snabb tillväxt och växterna blir fylligare och "buskigare".
#204 - 15 november 2011 12:43
kullgren skrev:
Faktum är att hanen i detta paret är precis inflyttad från kuben. Det är en marmor scalare så han gick där med en hona av samma sort innan. Dom lekte 3 gånger i sällskapskaret men sen passade det inte, tyvärr dog honan för 2 veckor sen. Men nu när han flyttat tillbaka har han hittat sig en fin hona av dom gråa jag har.

Så just nu har jag ett blandat par med en marmor och en grå, det är dom som har sprattlare. Sen har jag ett grått par där hanen äter upp rommen hela tiden, dom håller för övrigt på att lägga ägg i andra änden av karet precis nu medans jag skriver. Är helt fantastiskt att få följa beteendet dom har vid lek:)

Vilket sammanträffande att du in dom filmerna, är just dom som inspirerade mig till att skaffa kuben:)

Hoppas jag själv kan lägga ut filmer i den kalibern någon gång.

Det är klart att du kommer att göra - Kub, scalarer, lek, yngel - filma och lägg upp!:)
Skall bli spännande att få se dina scalarer in action längre fram!:)
#205 - 15 november 2011 23:28
tommy_g skrev:
Använd det du redan har i karet. T.e.x. hornsärv och såg jag Hygrophila polysperma? Knipsa av skott för jämnan och plantera dessa bredvid moderplantan. Då kommer det två nya skott från där du knipsade samtidigt som skotten du nyss planterade rotar sig och skjuter i höjden. På detta sätt får du en snabb tillväxt och växterna blir fylligare och "buskigare".

Tillväxten på polysperman har fullkomligt exploderat, från att ha 6-7 sticklingar till att täcka nästan en 4:e del av karet. Men den gör sitt jobb och algerna ger sig sakta men säkert. Tänke låta den bre ut sig ett tag till och sen försöka få in lite andra arter så småningom. Har du några tips på hur jag gör det bäst?
#206 - 15 november 2011 23:32
Det är klart att du kommer att göra - Kub, scalarer, lek, yngel - filma och lägg upp!:)

Skall bli spännande att få se dina scalarer in action längre fram!:)

Nu när jag kom hem från jobbet hade faktiskt det gråa paret kvar sina ägg efter att ljuset släckts, är första gången hanen inte ätit upp dom, så är ett stort framsteg. Kanske blir ett ordentligt par av dom med:)

Om jag får till en lekfilm så står du med på VIP-listan till visningen;)
#207 - 15 november 2011 23:34
Nu är sprattlarna flyttade till redmoore roten, och börjar faktiskt se ut mer som yngel och inte bara ägg med svansar. Hoppas på att få se dom svärma runt föräldrarna senare i veckan:)
#208 - 16 november 2011 09:05
Tillväxten på polysperman har fullkomligt exploderat, från att ha 6-7 sticklingar till att täcka nästan en 4:e del av karet. Men den gör sitt jobb och algerna ger sig sakta men säkert. Tänke låta den bre ut sig ett tag till och sen försöka få in lite andra arter så småningom. Har du några tips på hur jag gör det bäst?

Byt ut och släng ett parti H.p. i taget och ersätt med nya växter, planera förgrunds- och bakgrundsväxter så att höga växter inte skuggar de kortare - alternativt välj växter som är ljusskygga till dessa platser som Anubias, javaormbunke eller liknande. Spara en stor buske H.p. som sträcker sig till ytan nånstans i karet. Det behövs. Jag gjorde inte det och det ångrar jag.

Se bara till att inte göra för drastiska förändringar, utan ta lite i taget. Var beredd på diverse alginvasioner om du bökar för mycket i botten så ammoniumpikar uppstår.
#209 - 16 november 2011 11:54
tommy_g skrev:
Byt ut och släng ett parti H.p. i taget och ersätt med nya växter, planera förgrunds- och bakgrundsväxter så att höga växter inte skuggar de kortare - alternativt välj växter som är ljusskygga till dessa platser som Anubias, javaormbunke eller liknande. Spara en stor buske H.p. som sträcker sig till ytan nånstans i karet. Det behövs. Jag gjorde inte det och det ångrar jag.

Se bara till att inte göra för drastiska förändringar, utan ta lite i taget. Var beredd på diverse alginvasioner om du bökar för mycket i botten så ammoniumpikar uppstår.

Just nu har jag en gigantisk buske som täcker nästan hela ytan så får väl börja ansa lite på den. Sen så kommer jag nog skippa tigerlotusen om inte jag hade klippt bort dom hade den täckt hela ytan med gigantiska blad. Är ju trevligt om det blir lite ljus över till dom andra växterna med.
Det kanske står i din tråd men vad använder du för växtnäring?
#210 - 16 november 2011 12:07
I förmiddags försökte jag få ett vettigt kort på sprattlarna, men var inte helt lätt. Är ganska roligt att se hanen attackera glaset med så fort någon kommer nära, han verkar inte ha några som helst problem med storleksskillnaden mellan oss:)
#211 - 17 november 2011 08:43
Sen så kommer jag nog skippa tigerlotusen om inte jag hade klippt bort dom hade den täckt hela ytan med gigantiska blad. Är ju trevligt om det blir lite ljus över till dom andra växterna med.

Det kanske står i din tråd men vad använder du för växtnäring?

Jag använder PMDD, nu på senare tid har jag använt micro+ FE som är extra järntillsats, jag upplever en ökning av tofsalger med denna mikrogödning. Ang. lotusen så avråder jag starkt från denna om du tänker köra växtakvarium. Det är en riktigt ball växt men den skjuter nya skott och bladen blir enormt stora, den hade passat i ett kar med dämpad belysning. Jag håller själv på och krånglar med växter som inte behöver mycket ljus, kör diverse anubias och cryptocoryner - målet är att skapa ett växtakvarium som håller på sikt, utan för mycket ansning var och varannan dag.

Gratulerar till ynglen BTW!
#212 - 17 november 2011 23:45
tommy_g skrev:
Ang. lotusen så avråder jag starkt från denna om du tänker köra växtakvarium. Det är en riktigt ball växt men den skjuter nya skott och bladen blir enormt stora, den hade passat i ett kar med dämpad belysning.

Gratulerar till ynglen BTW!

Jag har märkt det, den började som en liten knöl men nu så täcker den snart hela ytan med gigantiska blad. Så den är den första som kommer få flytta ut nu. Får väl se vad jag kan hitta för spännande att ersätta den med. Har väldigt lite cryptocoryner så där borde jag ju kunna hitta något:)
#213 - 17 november 2011 23:59
Med risk för att bli tjatig kommer här några sprattlarbilder till. Nu hade det inte varit fel att ha ett riktigt macroobjektiv och ett stativ till kameran..
#214 - 18 november 2011 21:34
Skummar ett fåtal trådar numera[:o]

Här ar jag inget att tillägga, Tommy pratar även för mig:)
#215 - 21 november 2011 17:56
c90368 skrev:
Skummar ett fåtal trådar numera[:o]

Här ar jag inget att tillägga, Tommy pratar även för mig:)

Det är trevligt att du tar dig tid att titta in ibland iallafall, och skulle du bli skrivsugen är du alltid välkommen;)
#216 - 21 november 2011 18:05
Lite nya bilder:)
#217 - 21 november 2011 18:14
Världspremiär för mig med film! Håller inte samma klass som filmerna Mats bjöd på tidigare i tråden, men man måste ju börja någonstans:)

" target="_blank">
#218 - 21 november 2011 22:28
Härlig film. :D Alltid kul att se en yngelsvärm, och föräldrarnas hårda jobb med att försvara dom
#219 - 22 november 2011 07:46
kullgren skrev:
Världspremiär för mig med film! Håller inte samma klass som filmerna Mats bjöd på tidigare i tråden, men man måste ju börja någonstans:)

" target="_blank">

Kanonfilm! Jag tycker faktiskt den är bättre!:)
#220 - 22 november 2011 18:47
pereli skrev:
Härlig film. :D Alltid kul att se en yngelsvärm, och föräldrarnas hårda jobb med att försvara dom

Visst är det kul! Gillar hur tydligt det är att ynglen är totalt inställda på att simma medans föräldrarna försöker hålla kvar dom på pinnen.
Tyvärr är där inga yngel kvar, men mätta och glada rödmunstetror. Men kommer väl fler chanser:)
#221 - 22 november 2011 18:49

Vad kul att du gillar den, inte varje dag man får beröm av en förebild;)
#222 - 22 november 2011 18:58
Gjorde ett röj med växterna vid vattenbytet. Det resulterade i en 10L spann fylld med H.P och tigerlotusblad. Då var det ändå bara knappt en 4:e del jag tog bort. Ska bli spännande att se om den ökade ljusmängden påverkar algerna på något vis, de har jag varit på tillbakagång de senaste veckorna.

Men iallafall, nu har jag ju lyxproblemet att jag ska börja försöka få in lite nya växter och eftersom jag är helt grön på riktiga växtkar så är frågan med vad?:)

Cryptocoryner har ju varit uppe och någon sån sort blir det, har inte riktigt bestämt vilken än.
#223 - 22 november 2011 21:29
kullgren skrev:
Visst är det kul! Gillar hur tydligt det är att ynglen är totalt inställda på att simma medans föräldrarna försöker hålla kvar dom på pinnen.

Tyvärr är där inga yngel kvar, men mätta och glada rödmunstetror. Men kommer väl fler chanser:)

Ja, när Rödmunstetror anfaller i flock, är det inte lätt att freda sig :)
#224 - 23 november 2011 15:03

Gött Mats:D

Annons