Jag hoppas att det ska bli trevligt, jag har en liten önskelista med fiskar som ser ut såhär:
8 Scalarer
30 Rödmunstetror
20 corydoras sterbai
10 corydoras adolfoi
10 Corydoras green lasers
Schackbrädesciklider
Apistogramma borelli
Apistogramma Trifasciata
Apistogramnma Hongsloi
Tanken är att byta ut scalarerna mot discusar sen när jag kommit igång ordentligt. Antalen är inte helt 100 heller, har hört att många av apistogramma arterna helst ska hållas med flera honor till en hane. Kanske är någon här inne som håller någon av arterna jag är sugen på som kan berätta mer?
Kommer nog få plocka bort någon av dvärgcikliderna med känns lite mycket med 4 kanske. Frågan är bara vilken:confused:
Just det, det var Ap som var frågan:p
Ap borellii går bort direkt, den är för vek för sällskapet. Ap borellii är den vekaste Ap jag känner till än så länge och bör hållas som ensam Ap.
Sen är frågan hur många du har tänk dig av de andra? Jag har själv funderingar på att konvertera mitt 500 liters till ett Ap kar. Jag skulle vilja ha två arter men rejält många av varje, typ fyra hanar och åtta honor. Sen ska botten vara helt fylld med små rötter som skapar ett oändligt system med grottor och skrymslen, förmodligen så kommer jag inte se skymten av någon fisk. Ditt val med Ap trifasciata och hongsloi skulle passa bra för ett sådant kar.
Vill du ha färre av varje art och tre arter istället skulle nog Ap barlowi kunna platsa som en tredje.
Sen skulle jag nog byta ut Schackbrädesciklider mot Bågciklider, i alla fall från start. Dicrossus släktet kräver extremt lågt pH för att rommen ska utvecklas och är generellt känsliga och ganska blyga av sig. Jag tror att de inte kommer att visa sig från sin bästa sida med tanke på sällskapet.
Jag antar att du redan vet att corydoras är grymma yngelrövare av Ap yngel, de fixar dem på natten när ynglen ligger och trycker på botten.
Åtta Scalarer är fyra för många när de har vuxit till sig och parat ut, men om du har tänkt att starta med åtta och plocka bort fyra senare så är det ok. Om du får tre lekande par så har du problem! Det kommer inte att bli en lugn stund i något hörn av karet.