Tjena Likan!
Här hamnade jag, 00:39 och det tyder väl på att forumet aldrig sover..
Vet du vad? Det gör inte kvävecykeln heller [;)]
........
Börjar du hälla i till exempel PMDD så kommer du se en fin ökning i näringsnivåerna, det är alltid kul att pilla lite.
Nu ska jag sova, godnatt [:)]
Då säger jag godmorgon då ;)
Tack för den fina :)
Jag ska ju börja med PMDD så fort jag "får", dock är jag inte helt hundra på när jag får. Tycker att folk säger lite olika där. En del säger efter en månad, andra säger andra veckan. Ska det göras i samband med vattenbyte så blir det om ca 1,5 vecka. Tänkte låta karet gå 3 veckor innan första vattenbytet, då jag har tolkat det som att många gör så.
Låter det vettigt eller ska jag tänka om?
Visst var det du som sa att Svärdplante-släktet gillade att få även näring underifrån? Och inte bara från vattnet s.a.s.? Jag har funderat på om jag ska peta ner några kulor. Jag har ju faktiskt övervägande sådana växter och vill ju gärna att de ska trivas så bra som möjligt :)
Då kan jag passa på med en till fråga, om du nu är duktig på dem och kikar in här igen och svarar vill säga ;)
I andra karet har jag en som gjort skott, 2 st, som jag inte tagit än. Skotten har vuxit på sig i några månader nu och alla blad på dem är jättefina! Moderplantan däremot, gult/brunt blad efter gult/brunt blad. Dock har jag inte börjat med PMDD i det karet än, siktar på det vid nästa vattenbyte. Kanske ska jag pilla ner en kula under den också? Eller börja med PMDD och se var det tar sig? Den andra svärdsplantan i det karet ser lika tråkig ut den.
Frågan då, jo, är det så att skotten håller sig så fina just för att deras rötter är uppe i vattnet = tar upp näring där + att de kanske får näring från moderplantan?
(I gruset i det karet finns det nog inte mycket näring.)
De påminner faktiskt lite om ampelliljor tycker jag, lite samma skott-system. Förutom att de inte tar upp näring i luften :p
Jag är bara nyfiken på hur processen går till :) Växter är kul. Jag har väl runt 50 krukor här hemma med allt möjligt i och har självklart alltid gillat att titta på akvarier med mycket växter i. Ska bara lära mig hur de ska tas om hand på bästa sätt också :)
Vilken bra förklaring Mathias :D
Sedan Likan, har jag tittat igenom dina akvariebilder och vad jag kan se så ser det ut som om du planterat flera växter lite "djupt". De flesta växter trivs bäst om gruskanten går precis i skiftet mellan rötter och planta. Om själva bladstjälkarna (eller vad det nu heter) sitter i eller under gruset kan det lätt bli så att de ruttnar nertill. I mitt akvarium är det så på flera växter att du kan se lite av rötterna nertill.
Om det är så kan du försiktigt dra lite uppåt i plantan så att du får upp den nedre delen.
Egentligen ska man ju inte störa rotningen av växter för mycket men tror du kommer att tjäna på en "grundare" plantering.;)
När jag själv planterar klipper jag av rötterna till ca 5 cm, breder ut dem i en cirkel i en grop jag gjort och föser över gruset över rötterna. Hamnar den för djupt drar jag bara lite i den uppåt.
Jag gör precis som du med rötterna :)
Just nu är det väldigt mörkt i karet men jag ska kika lite. Jag brukar tänka på det när jag planterar men när jag tänker efter tänkte jag på väldigt mycket annat när jag planterade, så du kan mycket väl ha rätt.
Nu har jag kikat med ficklampan och absolut har du rätt, många sitter nog lite för djupt. Några verkade jag fått till bra iaf, haha :) Så jag förstår precis hur du menar.
Jag ska ju faktiskt iväg idag och fixa lite Hornsärv och kanske lite Piasta också eller vad den hette, så jag kommer ändå rota (hehe, boring) runt lite i karet, kan dra lite smått i de redan planterade också. Det handlar ju bara om en liten fjuttbit så rötterna borde väl inte bli alltför olyckliga :)
____
Ne, nu ska jag faktiskt iväg innan alltför många bilister har vaknat.
Återkommer med fisk och växter. Tjoho!