Äntligen!

#1 - 3 maj 2011 19:24
Äntligen är volvon hemma igen, det är helt galet underbart med det vanliga bakgrundsskramlandet och att slippa cykla i ur och skur. Fattig blev jag men det var det värt.
[ATTACH]44577[/ATTACH]
Äntligen är solpanelerna på plats och verkar funka.
[ATTACH]44576[/ATTACH][
Äntligen är bergvärmen inkopplad och verkar funka.Nu är det bara en sista detalj på vedpannan kvar så är allt klart.
[ATTACH]44578[/ATTACH]

Äntligen har axelotlarna hittat ett nytt hem och som det verkar ett riktigt kanonbra hem.

När alla pusselbitar börjar falla på plats så känns allt lite lättare, det var bara den där skitsnön som kom idag som förstörde stämningen lite.
Ha det underbart
/B
#2 - 4 maj 2011 08:15
Tröttnat på el-notan ser jag, roligt o se folk som satsar på lite förnyelsebar energi!
Ni har inte tänkt på solceller för varmvattenberedaren, vad jag förstått så är det de som skall ge mest per insatt krona?
#3 - 4 maj 2011 08:57
Solpanelerna värmer i första hand ackumulator tankarna för varmvatten, när dom är fulla så trycker den ner överskottet i berghålet. Så sommmartid borde det räcka med solpanelerna då man inte värmer huset något, på höst så kickar bergvärmen in och på vargavintern så lägger vi till veden. Vi får hoppas att det funkar i slutänden.
/b
#4 - 4 maj 2011 16:18
Jag har lite svårt att förstå att det egentligen är lönt med solpaneler här i Sverige. De producerar ju energi som mest när det egentligen inte behövs i Sverige - dvs sommartid. Jag förstår att det är en jättegod idé i de länder där massor av energi går åt till air con. Bäst vore väl om man kunde växla in energin från solpanelen till något som går att använda vintertid. Men jag misstänker att den energi som pressas ner i berghålet har diffunderat iväg sex månader senare.
#5 - 4 maj 2011 19:15
halloj Erik, du har säkert rätt. Även jag har svårt att se den ekonomiska vinningen i allt vi har gjort nu. Kanske vid en försäljning av huset men att tjäna in denna investering går nog inte. Huruvida borrhålet behåller värmen eller ej vet jag inte. Min make har en tendens att när han gör saker gör han det rejält. Vi får se huruvida vi behöver tända vedpannan nästa vinter eller ej, för någon elpatron som skall kicka in och ge det lilla extra är inte intressant. Tror att det är det vanligaste klagomålet över just bergvärmen, att den inte räcker till då det blir riktigt kallt och elpatronen blir dyr att köra på. Så fortsättning följer.

/B
#6 - 8 maj 2011 08:12
Bara vindsnurran som saknas ju :).

På fritids på jobbet är de i fullfärd med att bygga ett. Tanken är att de ska lyckas få en lampa att lysa...
#7 - 8 maj 2011 19:12
Jo, vi har allt varit lite sugna på ett litet vindkraftverk men har tyvärr inte marken för det. En granngård här brevid har ett eget som nog varit i gång i tjugoår nu. Med det driver han elen till det mesta på gården när vinden blåser.
Vi nöjer oss med solpanelerna som steg ett, helgen har varit en gynnsam solpanels helg.
/B
#8 - 11 maj 2011 13:43
[QUOTE=erikthur;bt33502]Jag har lite svårt att förstå att det egentligen är lönt med solpaneler här i Sverige. De producerar ju energi som mest när det egentligen inte behövs i Sverige - dvs sommartid. Jag förstår att det är en jättegod idé i de länder där massor av energi går åt till air con. Bäst vore väl om man kunde växla in energin från solpanelen till något som går att använda vintertid. Men jag misstänker att den energi som pressas ner i berghålet har diffunderat iväg sex månader senare.[/QUOTE]

solvärme vore rätt bra här så man slapp elda eller köra elpatron om man vill tvätta sig i varmt vatten emellanåt under sommaren.

Annons