Äntligen 170L

#1 - 25 mars 2008 17:48
Hej idag köpte jag ett begangnat 170L med pump,doppvärmare,termometer,extra luftbubbelpump,magnetskrapa,flingfoder,maltabletter,vrak,3 stockar,bakrundsbild och stenar det kosta 1700kr,Jag har tänkt att ha 3skalarer,2Kyss gurami,4Bilbuk,2malar,2 Ballong molly och någon stimm fisk går det braa????:)
#2 - 25 mars 2008 17:52
Alltid lika kul med nya akvarium. Vad befräffande fiskarna så kan jag inte svara men lycka till.
#3 - 25 mars 2008 18:47
kul att du fått ett nytt akvarium...angående kyssguramina, de behöver ett stort akvarium...de blir 35 cm långa
#4 - 25 mars 2008 18:56
macke_fisk skrev:
kul att du fått ett nytt akvarium...angående kyssguramina, de behöver ett stort akvarium...de blir 35 cm långa

Jag tänkte att jag skule ge bort dom när det blev för stora:)
#5 - 25 mars 2008 19:11
jo det bör du göra. samma sak med skalarerna eller?

Testa att söka på zoopets artbeskrivningar. (hittar inte ordet nu xD) Där kan du välja längs och svårhetsgrad mm. Mycket bra tycker jag:) Och bilbukar är ju stimfiskar så de skulle nog gilla att vara några fler;):) och du har vell täckglas?
#6 - 25 mars 2008 19:13
Aa jag har täckglas skalarerna ska jag köpa när dom är små så får dom växa och sen när dom blir för stora säljer jag dem
#7 - 25 mars 2008 19:15
skalarer ska ha ett akvarium som e minst 45cm högt, men helst mer. bilbukar e stimmfiskar och hoppas HÖGT och kan flyga flera meter. kyssgurami ska ha ett kar på 700l kanske och dom växter SNABBT. va hade du tänkt för malar? ett stimm tetror funkar fint
#8 - 25 mars 2008 19:18
Mitt är 43 cm högt och skalarer växer inte så snabbt men kyss gurami vill jag så gärna ha och en annan här på zoopet har två i sitt 180L hon säger att de inte växer så fort
#9 - 25 mars 2008 19:21
ja visst men den fisk jag skulle skippa e bilbuk
#10 - 25 mars 2008 19:24
ja visst men den fisk jag skulle skippa e bilbuk

ok:(
#11 - 25 mars 2008 19:26
tänk på att skalarer vill ha höga växter för att fenorna ska växa riktigt! ska du ha natur färgade skalarer eller?
Du måste ha helt tätt om du ska ha bilbukar de kommer hoppa ut om det är minsta lilla springa bara så du vet.:) men de är coola.;)

Axel
#12 - 25 mars 2008 19:28
axeisi skrev:
tänk på att skalarer vill ha höga växter för att fenorna ska växa riktigt! ska du ha natur färgade skalarer eller?

Du måste ha helt tätt om du ska ha bilbukar de kommer hoppa ut om det är minsta lilla springa bara så du vet.:) men de är coola.;)

Axel

Jag ska ha vit och svart fläkiga
#13 - 25 mars 2008 19:29
vadå höga växter? ja karet ska va högt men varför växterna? även om man har tätt täckglas så kan man inte ha ända upp med vatten. stor risk att bilbukarna blir skrämda och hoppas rakt i täckglaset och.... ja du vet
#14 - 25 mars 2008 19:43
Förlåt mig. hade läst fel det stog "I akvarium skall de hållas i höga akvarier så att deras fenor växer ut i all sin prakt. Akvariet skall ha en dämpad belysning (gärna med hjälp av en del flytväxter), innehålla flera rötter och en del långbladiga (t.ex. vissa Echinodorus) växter. Vattencirkulationen skall inte vara för kraftig."
hade för mig att det var ett "måste" :P Sorry för förvirrningen.

Och det med bildukarna stämmer ju! kan ju inte ha vatten så när täckglaset minnst 10-20 cm tycker jag. och då minnst, gärna högre:)
Axel
#15 - 25 mars 2008 19:46
Lones skrev:
Jag ska ha vit och svart fläkiga

Okej. om jag ska vara ärlig så tror jag att "natur" färgade är lättare att bli av med, eller vet nu någon som vill ha större skalarer?
#16 - 25 mars 2008 19:47
japp :D
#17 - 25 mars 2008 19:56
va bra då:)
Hittat någon tetra eller liknande du vill ha nu då?
#18 - 25 mars 2008 19:56
axeisi skrev:
va bra då:)

Hittat någon tetra eller liknande du vill ha nu då?

aa tack för all hjälp;)
#19 - 25 mars 2008 19:59
spännande. vilken blev det?
#20 - 26 mars 2008 05:50
vet inte vad den heter
#21 - 26 mars 2008 06:01
Det blir nog en Puntius denisonii
#22 - 26 mars 2008 08:47
Lones skrev:
Mitt är 43 cm högt och skalarer växer inte så snabbt men kyss gurami vill jag så gärna ha och en annan här på zoopet har två i sitt 180L hon säger att de inte växer så fort

är det möjligtvis mig du syftar på? för det låter så på beskriviningen :P men iaf så kan du naturligtvis ha dem, för de växer inte alls fort för mig iaf :P och min fästman har haft skalarer i ett mindre akvarium förut och de hade det bra trots att de blev stora så jag tror nog inte du behöver lämna bort dem. i övrigt med vad du ville ha i akvariet så låter det bra :)
#23 - 26 mars 2008 10:11
fiskarna kommer inte bli stor i ett litet kar! de måste ha utrymme att växa på, det betyder dock inte att man kan ha dom i små kar, de trivs ju MYCKET dättre om det kan röra på sig!
Själv tycker jag inte att man ska ha fiskar som man inte har plats för,
Skalarer ska ju minnst ha 275L och det tycker ja man borde se som ett minimum!
för att inte tala om kyssgurami som ska ha 700L. Såklart att man kan ha som små men man bör ändå lämna bort dom ganska fort.

Annars finns det ju massor med roliga fiskar som inte kräver stort utrymme.
Tex killis, snäcklekar mm! :):)

Axel
#24 - 26 mars 2008 10:11
Lones skrev:
Hej idag köpte jag ett begangnat 170L med pump,doppvärmare,termometer,extra luftbubbelpump,magnetskrapa,flingfoder,maltabletter,vrak,3 stockar,bakrundsbild och stenar det kosta 1700kr,Jag har tänkt att ha 3skalarer,2Kyss gurami,4Bilbuk,2malar,2 Ballong molly och någon stimm fisk går det braa????:)

Hej!

Bra saker att tänka på:

*Vet du om ditt akvarium är tätt? Fyll upp det med vatten och låt det stå i ett par dagar och kolla att det inte läcker. SEDAN kan du börja med inredning, stenar, växter och vad du nu vill ha. Läcker akvariet, får du höra av dig!:)

* Börja alltid med bara några få, ganska tåliga fiskar (läs på artbeskrivingarna här på Zoopet, så du inte tar en känslig fisksort. Då kan de dö). Tre-fyra stycken kan vara lagom i ditt akvarium. Låt dessa vara ensamma i akvariet i drygt en månad. Därefter kan du köpa mer fisk.

* Jag tycker personligen att det är snyggast i akvarier som inte blandar för många fisksorter. Det kan se plottrigt ut annars. Kanske du kan begränsa dig
till 4 olika sorter som du vet passar väl ihop?

* Som bakgrundsplansch blir det nästan snyggast med blå eller svart plansch.
Då ser man dina fiskar och växter bättre. Enklast att tejpa fast på utsidan och baksidan av akvariet. Då kan du enkelt byta senare om du vill.

Lycka till med ditt akvarium och berätta gärna hur det går!

Annons