antimögelbehandlat silicon- Hjälp!!!!

#1 - 6 juni 2006 15:53
Hej!
jag läst precis på detta forum om att man inte skall ha antimögelbehandlat silicon.

Jag har precis köpt ett nytt Juwel 190l och ville gardera mig mot läckor på dessa maskin tillverkade akvarier. Affären gav mig ett silicon som vid närmare kontroll innehöll antimögeltillsats.

Vad kan jag göra Hjälp!!!!!!!

(Har en 15 år gammal mal som absolut inte får dö!)
#2 - 6 juni 2006 16:13
[QUOTE=Mocima]Hej!
jag läst precis på detta forum om att man inte skall ha antimögelbehandlat silicon.

Jag har precis köpt ett nytt Juwel 190l och ville gardera mig mot läckor på dessa maskin tillverkade akvarier. Affären gav mig ett silicon som vid närmare kontroll innehöll antimögeltillsats.

Vad kan jag göra Hjälp!!!!!!!

(Har en 15 år gammal mal som absolut inte får dö!)[/QUOTE]
Inte använda silikonet.
#3 - 6 juni 2006 16:22
Redan kört

Siliconet sitter redan på plats i akvariet.

Kan man täcka över det med icke mögelbehandlat silicon??

//Monica
#4 - 6 juni 2006 16:24
Du måste ta bort det, ha ingen fisk i vattnet.
#5 - 6 juni 2006 16:31
Tack för att du svarade så snabbt. betyder det att akvariet är kört? (Siliconet heter silkasil-e och det är först på hemsidan man finner info om antimögel)
#6 - 6 juni 2006 16:32
Japp det är ända vägen ut...
#7 - 6 juni 2006 16:54
Jag kommer att köpa nytt redan imorgon tror ni att jag kan använda filtermatrialet som redan är inkört?/monika
#8 - 6 juni 2006 17:26
Vad e det du säger har du köpt ett nytt kar och du har försäkerhetsskull lagt på silikon redan????????

Sedan vilken idiot affär ger dig ett silikon med antimögel i?????????

Och om man nu är "osäker" på att ett NYTT kar skall läcka VARFÖR köpa det då?????

Jaja
#9 - 6 juni 2006 17:36
Hej!
Jag ville gadera mig hade läcka imitt förra, dessutom började fisken bli för stor för 100l
Affären var hornbach där jag även köpte mitt nya
Har nu ingen aning om var jag skall plasera min 30cm långa mal under denna nya övergång
jag ger snart upp
monika
#10 - 6 juni 2006 17:51
Om du läser en gång till på produktbadet så står det att det är det vita silikonen som är anti-mögelbehandlad. Är det de andra färgerna och den transparanta är den tydligen inte det.
http://www.sika.se/view/files/231/Sikasil-E+PB.PDF
#11 - 6 juni 2006 18:11
och inte heller det svarta innehåller antimögel då jag har det med räkor och fisk i.
#12 - 6 juni 2006 18:12
Vilken tur!!!

Jag använde den transparenta de är ju underbart iså fall
många tack för all hjälp!!!

//Monika
#13 - 6 juni 2006 19:46
Köpte samma silikon innan jag läste produktbladet, men efter jag läste det vågade jag inte använda silikonet till mitt kar.
Har nu skickat mail till Sika angående detta, kommer meddela svaret här, när jag får ett.

Annons