Antalet fisk i 54l

#1 - 21 april 2016 18:01
Funderar på vad dessa kunniga forumanvändare anser funkar i ett 54l-akvarium vad gäller antalet fisk.

Har 5 guppy och 10 neontetror.
Planerar att skaffa ett par fjärilsciklider, eller 1 hane och 2 honor.

Gissar att det är proppfullt sen? Eller funkar det med ett par till av nåt eller nån mer guppy tex?

/Jens
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 april 2016 18:32
Ja sen är det proppfullt
#3 - 21 april 2016 22:25
Allting är ju relativt, jag har ca 30-40 guppys i varierande storlek i ett 54l kar. Det verkar vara ett "självreglerande" antal. När de blir färre än så klarar sig lite yngel tills de är uppe i samma antal igen.

Men ett fjärilsciklidpar har helt andra krav på utrymme så jag håller med Kjell om att det är stopp där.
#4 - 24 april 2016 18:29
Ang guppys
Jag har ett 100l akvarium och detta är mitt första egna jag har 1 mal och 5 guppys jag vet dock inte hur mång guppys jag kan ha i mitt akvarium (behöver svar)
Jag har 2 hanar och 3 honor en av dom är redan "gravid" men då undrar jag hur många ungar guppys brukar få förstår att det är olika men jag kan ej så mycket hehe
Jag såg på youtube att guppys fick 50 st yngel per hona!? Kmr det gå i mitt 100l
Vore glad om någon kunde svara på alla mina frågor
#5 - 27 april 2016 05:03
[QUOTE=Gurkguppy;n2354834]Ang guppys
Jag har ett 100l akvarium och detta är mitt första egna jag har 1 mal och 5 guppys jag vet dock inte hur mång guppys jag kan ha i mitt akvarium (behöver svar)
Jag har 2 hanar och 3 honor en av dom är redan "gravid" men då undrar jag hur många ungar guppys brukar få förstår att det är olika men jag kan ej så mycket hehe
Jag såg på youtube att guppys fick 50 st yngel per hona!? Kmr det gå i mitt 100l
Vore glad om någon kunde svara på alla mina frågor[/QUOTE]

Har man enbart Guppies och de tillhör de som inte tuggar sina yngel (som mina en gång i tiden inte gjorde) så kommer det förmodligen att:

1) Efter ett tag bli toköverfyllt

2) Det kommer normalt isf behövas en starkare filtrerring och tätare VB

3) Efter ett tag kommer det förmodligen att stabilisera sig på en viss mängd, dvs gå ner lite, men som är för mycket iaf.

#6 - 27 april 2016 05:33
Ett tips: För egen del skulle jag satsat på artgruppen Killis i det karet. Läser du om dom och ser utseendet som ofta är rent bedövande vackert, ofta färggrannt så tror jag du kan bli intresserad.
#7 - 27 april 2016 20:57
Verkar intressant killis. Kan inte minnas jag sett i butik. Är de ovanliga?
#8 - 28 april 2016 05:13
Ovanliga i vanliga akvarieaffärer kanske. Men flera av dom är tacksamma att odla och det finns några fantastiska specialaffärer som har gott om dessa juveler. Det beror på var du bor. Var bor du?
Läs mer här:

[video]https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=50[/video]

Sent from my iPhone using Tapatalk
#9 - 28 april 2016 09:26
Sthlm
#10 - 28 april 2016 09:40
Då bor du på rätt ställe gällande Killis. Gå till Södermalms Akvarieaffär: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
Där hittar du både kunskap om Killis och flera skönheter i butiken.
Fördelen med dessa arter är ju att med många av dem är 54 liter perfekt.
#11 - 28 april 2016 15:03
#12 - 28 april 2016 15:14
Jag tror du skrivit in en emoji eller liknande Jensklas enbart. Då blir det ett blankt inlägg. Antingen får du skriva dom som du gjorde förr om det är mobil eller platta ;-)
Eller annars om du skriver via datorn, använda de smileys som finns uppe till höger när du skriver in ditt svar :D
#13 - 28 april 2016 20:34
Hehe, japp. Märkte det. Skulle bli tummen upp.

Annons