antal ljus timmar

#1 - 13 september 2007 09:53
Hur viktigt ar det?

att man har vissa timmar, har en känsla jag har för många runt 12-14 timmar / dygn

akvariet står mot innervägg och har inget direkt soljus, solen går upp i de fönster som finns men lyser sällan direkt på akvariet.
Endast några få minuter om sommaren, ja inte ens en timma.

/eva
#2 - 13 september 2007 10:13
Min rekomendation är runt 8-12 timmar.
Eller kanske ha belysningen släckt några timmar om dagen när det är som ljusast i rummet och sen tända den igen när det skymmer.

Mina akvarier går på timer och har ställt in den på klockan 8 tändning och 20 släckning, mina akvarier står inte på något ställe där soljuset kommer åt.

Har ett akvarium som tänds kl.7 och släcks kl 22...
#3 - 13 september 2007 10:23
vad gör jag mot fiskarna när jag har det tänt så länge?
ger jag dom hormonrubbningar , eller förstör jag bara det man vill behålla som naturligast?
#4 - 13 september 2007 11:23
Nja...de får ju en mättnad från ditt dags ljus så det sänder spektra som vi inte uppfattar...men försök att minska tiden ner till 10-12 timmar tänt/dygn.
De blir inte sjuka men de lär bli lätt påverkade av mera ljus...kontra värme...
Ju varmare(inte för varmt) och mera ljus det finns per dag desto mer aktiva är de och de äter mera...och yngel växer fortare.
Du kan ju köra på dina 12-14timmar/dygn och kanske ha några flyt växter.
Finns en del tropiska arter av näckros.
#5 - 13 september 2007 14:17
flytväxter skall jag ha.men de är svåra att finna i butikerna(zoo).
Men solen lyser ju mer än 12 timmar , då tänkte jag fiskanr ville ha det ljust.
Nu har jag 18w 6500k daylight rör 2 st men det skall bytas till typ aquarelle eller aquastar.
Det blir väldigt mörkt när jag har släckt lyse då det är endast fönster åt öster och en ganska mörk lägenhet i övrigt.

men jag får testa mig fram gissar jag på vad fiskarna verkar gilla det e ju dom som bor där =)

/eva
#6 - 13 september 2007 14:32
glömde säga att lysrören inte skapar så mycket värme doppvärmarn fick jag däremot ställa på 28gr för att hålla 25.. men nu håller det 25 ganska konstant
på morgonen och kvällen efter en dag med lysrör så stiger det ialf inte

/eva
#7 - 13 september 2007 16:44
viss isolering ger nog rampen om den e heltäckande! min blir hyffsad varm med 4x120cm drosslarna/reaktorna blir skållheta
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 13 september 2007 17:05
För fiskarnas skull kan du gärna ha tänt 14 timmar - däremot kan det bli lite algproblem om man har tänt för länge
#9 - 14 september 2007 06:45
Hur mycket ska man följa rytmen i vårt dagsljus? Har tänt mellan 10-22, men det blir ju fortfarande ljust i rummet tidigare på morgonen. Vill ändå ha tänt åtminstone till 22 eftersom det är på kvällen jag har mest tid att njuta av det.
#10 - 14 september 2007 07:48
Jag tänker ju på fiskarna mest men jag är ju inte införstådd med hur mycket alger jag skapar med lyset än.

Det har bara vart igång i ca 3 veckor, alger ser jag inte mycket av.
All botten material är en sålänge untan gröna och bruna alger, även stenarna och roten.
Kanske har jag någon form av skäggalg på växterna, dom ser lite skäggiga ut ialf *gräset* ...

jag får testa mig fram se vad som gäller i mitt kar

/eva

Annons