Antal fiskar i 63 L

#1 - 4 oktober 2006 09:08
Zoo affären säger 1cm fisk/liter
Jag har i mitt 63l
3 platy
3 musse pigg platy
3 silver molly
3 dalmatiner molly
2 slöjstjärtar
2 blå fjärilsciklider
2 ancistrus malar
Jag är väldigt mycket nybörjare på det här men zoo affären sa det var helt ok
vad tycker ni som hållt på ett tag
#2 - 4 oktober 2006 09:26
Jag har hört minst 2L / fisk...(såvida det inte är fisk modell "större")
Men rätta mig snälla - jag kan mycket väl ha fel...

Men jag kan säga på en gång att slöjstjärtarna & ancistrusarna eg. kräver MYCKET större akvarium..troligtvis cikliderna också (är inte hemma på dem).
Slöjstjärtar kan bli RIKTIGT stora!!
Det låter trångt i ditt akvarium...
#3 - 4 oktober 2006 09:47
Du har på tok för mycket fisk, det är som Healena säger.
Titta i artbeskrivningarna för respektive fisk så ser du ungefär hur mycket utrymme dom kräver.
#4 - 4 oktober 2006 10:19
Du har alldels för mycket fisk tyvärr.

LÄmna tillbaka samtliga mollys + slöjstjärtarna så blir det mer lagomt.
Ancsitrusarna kommer bli för stora för ditt akvarium men du kan ha de där medans de är små.
#5 - 4 oktober 2006 10:49
Förutom att du har alldeles för många fiskar så är ditt akvarium på tok för litet för följande arter:

Slöjstjärtar (behöver flera hundra liter), molly och ancistrusar. Det är många arter som inte trivs i ett 63 liters akvarium. Så innan du skaffar nya fiskar ska du alltid kolla i fall de kan bo i ditt akvarium. Här på zoopet finns det en hel del bra info under "Sötvattensfisk - artbeskrivningar". Lita inte på vad de säger i akvariebutiken. De vill ofta bara sälja.

Välj istället småväxta arter. Ett stim småtetror t ex skulle funka i ditt akvarium tillsammans med platyna och fjärilarna. Som algätare kan du ha ett gäng amanosräkor eller några andra småväxta algätande sötvattensräkor.
#6 - 4 oktober 2006 12:05
sapait skrev:
Zoo affären säger 1cm fisk/liter