Antal fiskar i 63 L

#1 - 4 oktober 2006 09:08
Zoo affären säger 1cm fisk/liter
Jag har i mitt 63l
3 platy
3 musse pigg platy
3 silver molly
3 dalmatiner molly
2 slöjstjärtar
2 blå fjärilsciklider
2 ancistrus malar
Jag är väldigt mycket nybörjare på det här men zoo affären sa det var helt ok
vad tycker ni som hållt på ett tag
#2 - 4 oktober 2006 09:26
Jag har hört minst 2L / fisk...(såvida det inte är fisk modell "större")
Men rätta mig snälla - jag kan mycket väl ha fel...

Men jag kan säga på en gång att slöjstjärtarna & ancistrusarna eg. kräver MYCKET större akvarium..troligtvis cikliderna också (är inte hemma på dem).
Slöjstjärtar kan bli RIKTIGT stora!!
Det låter trångt i ditt akvarium...
#3 - 4 oktober 2006 09:47
Du har på tok för mycket fisk, det är som Healena säger.
Titta i artbeskrivningarna för respektive fisk så ser du ungefär hur mycket utrymme dom kräver.
#4 - 4 oktober 2006 10:19
Du har alldels för mycket fisk tyvärr.

LÄmna tillbaka samtliga mollys + slöjstjärtarna så blir det mer lagomt.
Ancsitrusarna kommer bli för stora för ditt akvarium men du kan ha de där medans de är små.
#5 - 4 oktober 2006 10:49
Förutom att du har alldeles för många fiskar så är ditt akvarium på tok för litet för följande arter:

Slöjstjärtar (behöver flera hundra liter), molly och ancistrusar. Det är många arter som inte trivs i ett 63 liters akvarium. Så innan du skaffar nya fiskar ska du alltid kolla i fall de kan bo i ditt akvarium. Här på zoopet finns det en hel del bra info under "Sötvattensfisk - artbeskrivningar". Lita inte på vad de säger i akvariebutiken. De vill ofta bara sälja.

Välj istället småväxta arter. Ett stim småtetror t ex skulle funka i ditt akvarium tillsammans med platyna och fjärilarna. Som algätare kan du ha ett gäng amanosräkor eller några andra småväxta algätande sötvattensräkor.
#6 - 4 oktober 2006 12:05
sapait skrev:
Zoo affären säger 1cm fisk/liter

Man brukar kunna räkna på detta sätt, men sen finns det också en del andra saker som spelar in. T.ex. så kräver revirhävdande och/eller aggressiva större utrymme m.m. Det är alltså inte en regel man kan gå helt efter :). Sen så har man ju en "minsta-volym" som man bör ha fisken på, t.ex. så lär ju inte en 20 cm stor fisk trivas i ett 20 liters. Och där är det nog lite för litet för i alla fall ancistrus och slöjstjärt. [:o]

Som jag uppfattat det så räknar man på vuxen storlek på fisken och inte hur stor den är för tillfället, detta för att fisken ska ha utrymme att växa på och att den ju så småningom kommer att bli så stor. Tänker man byta upp sig i akvarievolym eller lämna bort en del fiskar när de blir större, så är det ju en annan sak ;). Om man då räknar på dina fiskar så blir det så här (fiskstorleken är tagen från fiskarkivet):

Platy 6 cm - 6 st = 36 liter
Molly 10 cm - 6 st = 60 liter
Slöjstjärtar 25 cm - 2 st = 50 liter
Fjärilsciklider 7 cm - 2 st = 14 liter
Ancistrus 13 cm - 2st = 26 liter
TOTALT = 186 liter

Så visst är det väldigt mycket fisk i det lilla karet. Ainons förslag låter bra tycker jag.
#7 - 4 oktober 2006 13:34
Ainon svarade perfekt, kunde inte ha sagt det bättre :D

Annons