Antal fiskar

#1 - 30 december 2009 14:16
Kan man egentligen säga hur mycket fisk man kan ha i ett akvarium på ett visst antal liter?

Anledningen till att jag frågar är att jag har startat upp ett nytt 20-liters och frågade i butiken vilka fiskar som är lämpliga att ha i det. Till svar fick jag: tio neontetror, ett par malar och 5-6 platy, vilket jag tycker låter väldigt mycket.
#2 - 30 december 2009 14:18
Det tycker jag med;).
Ett 20 liters bör inte ha någon av de sorternas fisk överhuvudtaget utan max ett litet gäng små rasboror om du inte vill köra på räkor:).
#3 - 30 december 2009 14:25
Flyttade över fyra guppy-yngel och en liten ancistrus från vårt andra akvarium, vilket jag tycker räcker gott och väl.

När du säger det så, räkor ja! Tänkte ha det i det andra akvariet men blev avrådd då dom tydligen mest ses som mat av fiskarna. Men kanske skulle ha det där istället. Antal i så fall?:o)
#4 - 30 december 2009 14:29
När du låtit karet gå in sig någon månad med de fiskar du har där nu kan du flytta tillbaka dem och byta mot räkor. Skaffar du ett 10-tal räkor så löser de snart saken själv, och du får efter en tid ganska många om de trivs:).
#5 - 30 december 2009 14:36
Tack för svaren! Ska nog göra som du sa och vänta ett tag och sen byta gäster, men kanske är det lämpligt att ha en algätare där i i alla fall, för dom äter väl ändå inte levande räkor?

Hehe.. Akvariet står på köksbänken så det är ju passande att ha räkor i det... För svälttider menar jag!;o)
#6 - 30 december 2009 14:46
Jag ska själv starta upp ett 36L akvarium och ha räkor i. Vilken fisk passar ihop förutom guppys? ;)
#7 - 30 december 2009 14:52
Fredrik1 skrev:
Jag ska själv starta upp ett 36L akvarium och ha räkor i. Vilken fisk passar ihop förutom guppys? ;)

I mitt stora akvarium går det körsbärsräkor tillsammans med fengäddor och öronålar, men det kanske blir lite trångt i 36 liter :)
#8 - 30 december 2009 17:37
Olika sorters mindre Rasboror funkar för det mesta bra, och även Endlers funkar men det kanske försvinner en och annan räkling med;).

Annons