Antal % artemia resp. spirulina i ex artemiafling?

#1 - 27 december 2002 14:59
Hej!
Jag undrar hur mycket artemia det vanligen finns i "artemiaflingor" och spirulina i "spirulinatabletter"

Alltså ung. hur många procent.

Artemiaflingor resp. spriulinatabletter är ju ett ganska luddigt begrepp om man inte vet hur mycket råvara det finns i resp.

Någon som kan ge exempel?

MVH. Tomas J
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 december 2002 15:22
Hej,
Det är nog sällan det anges i % hur mycket man använder av resp. produkt (produktionshemligheter). Däremot är man enligt lag i vissa länder skyldig att i innehållsdeklarationen ange en turordningen över innehållet. Dvs det som det finns mest av anges först och det som finns minst av anges sist.
Framför mig har jag OSI Brine Shrimp Pellets och som första ingrediens anges här Shrimp meal, på 8:e plats Spirulina (totalt innehåller fodret ca 20 ingredienser).
Jag har också en burk med OSI Spirulina Wafers och här anges Spirulina på andra plats (också denna innehåller ca 20 ingredienser). Väl högt enligt min mening för av koncentrerad Spirulina kan man knappast använda mer än 1% av den totala mängden eftersom det skulle ge upphov till pigmentfläckar på fisken. Så sannolikt avses inte koncentrerad Spirulina.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons