Antal altum i början???

#1 - 9 juli 2006 12:07
Jag har skaffat ett större akvarium och vill ha altumskalarer där, hur många ska jag skaffa??? Och vad ska jag ha för mal som passar???
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 juli 2006 12:12
Vad menar du med större akvarium? Måtten efterlyses.
#3 - 9 juli 2006 12:16
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Finns i denna tråden nånstans:[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90725
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 juli 2006 12:29
Varför flera trådar med samma fråga?
#5 - 9 juli 2006 17:48
[quote=Kjell Fohrman]Varför flera trådar med samma fråga?[/quote][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Måtten [/COLOR][COLOR=darkorchid]finns angivna men inte frågan specifikt. [/COLOR][/FONT]
#6 - 9 juli 2006 19:35
215x80x75 är måtten....
Bilagor:
#7 - 9 juli 2006 20:54
JAg skulle haft 10-12 st.....minst beroende på vad för andra fiskar :)
Skit i kardinaltetra bara det blir dyr mat åt altumen bara!!
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 9 juli 2006 21:01
Tycker att 10-12 är lite väl mycket. 8 tror jag vore lagom
#9 - 9 juli 2006 21:03
8 är nog bra, blir nog inga mindre fiskar, någon mal men jag vet inte vilken. Hur blir det när dom bildar par? dom som inte bildar par blir dom väldans olyckliga då?
#10 - 9 juli 2006 22:55
Räknar jag rätt så har du mer än 1200liter. Att ha åtta altum där i känns väldigt luftigt. Jag skulle köpa 12-14 st om det bara ska vara altum i burken.
#11 - 10 juli 2006 06:51
hur blir det när dom bildat par och någon stackare blir ensam? Blir det mobbing då?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 10 juli 2006 07:13
[quote=anna7607]hur blir det när dom bildat par och någon stackare blir ensam? Blir det mobbing då?[/quote]
Är akvariet så pass stort borde det inte vara något problem. Jag hade dock valt att komplettera med lite andra fiskar (vilket också minskar aggresionerna ) och inte bara några malar också.
#13 - 10 juli 2006 07:21
klart jag ska ha mer fisk =) inte några mindre bara, men jag tänkte börja med en sort i taget. Bör jag ha torv i botten, under sanden för att få ett lägre ph?
#14 - 10 juli 2006 07:58
om det är "skalarer XL" är det altum då eller något annat?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 10 juli 2006 08:03
[quote=anna7607]om det är "skalarer XL" är det altum då eller något annat?[/quote]
Vet inte vad du menar men om du det är i en prislista du kollat så är det vanliga scalarer i XL (extra stor) storlek
#16 - 10 juli 2006 08:15
Det är välldigt stor skillnad på Altum och vanlig scalare.

Jag flikar in en följd fråga..

Bildar Altum scalarer par då dom knappast är odlingsbara i akvarium?
Jag menar kommer dom så långt som par bildning då?
#17 - 10 juli 2006 08:22
alexander.... det undrar jag med =). Kan jag ha mina yoyobotior 2st och bengal botior i samma kar? Fick bengalerna av en kass butik, skulle fått 2 till yoyo =( såg på beskrivningen att den är svår =(. Sambon va ner och köpte dom, han tittar inte så noga =)

Kjell: Det är i en annons med bild ... tog upp en stor bild men det är ingen altum såg jag nu, bara stor skalar, altum har väll lite annan "nos"
#18 - 10 juli 2006 10:51
Kan meddela att jag har 2 "par" altum som simmar ihop 2 och 2 alltid och vid varje vattenbyte och ibland imellan dom oxå så knaprar dom och putsar på olika ställen i karet.
Ena stunden på ett anubiasblad andrastunden ett svärdplanteblad eller som ena paret som alltid håller på att putsa i ena silikonskarven i akvariet.
Nog ska dom gå att odla men det är fan inte lätt att få dom till att leka :)
#19 - 10 juli 2006 12:48
då blir det parbildning alltså....mycket att tänka på, jag har beställt saker till nya akvariet så vi ska hämta det nästa helg, ska bli kul, värre med att göra rent de =( men, men, de va ju billigt iaf =). Vad har man för torv i botten, spelar de någon roll? och hur tjockt med torv och hur tjock sand?
#20 - 10 juli 2006 13:37
Torv i botten är ett jäkla gissel. Det kan bildas aneroba miljöer där så att det bildas svavelväte, sk sumpgas. Sumpgasen är giftig för fiskarna. Om man skall ha massor av växter kommer de att hålla bottnen syresatt, då kan torv i botten vara bra. Harf du inte tänkt dig fullplanterat akvarium gör du nog bäst i att ha torven i strumpa i filtret eller i karet.
MVH
Magnus
#21 - 10 juli 2006 15:29
jag har ingen aning om hur mycket växter man ska ha, jag älskar ju växter oxh mina har ju en förmåga att växa en hel del, men om det krävs massor med växter och fisken inte trivs så låter jag nog bli torven... Hur är det med biltemas blästersand? En kille som har ciklidbutik häristan sa att jag absolut INTE ska ha den....
#22 - 10 juli 2006 17:32
Har också hört det i en akvarieaffär här, men det är klart att de tycker att du inte ska ha blästersand. Den är ju mycket billigare än deras. ;):D Det är många som kör med blästersanden och är nöjda med den, så du borde inte få några problem med den. (Hur den fungerar med torv i botten har jag ingen aning om...)
#23 - 10 juli 2006 18:35
Angående frågan om vilka malar du ska ha till dina AltumScalarer, så kan jag tipsa om Pansarmalar och Ancistrus. Själv har jag 5 st AltumScalarer i mitt 375-literskar nu. De är ca 1 år, och är sedan könsmognad uppdelade i två grupper, ett avelspar och en grupp på 3 st, men det är bara under lekperioderna (då de också är aggressiva), annars samsas de alla 5 :)
Ett bra val! Väldigt fina firrar!

MVH: Scalara

375-liter
AltumScalarer
Praktbotier
Fläckiga Pansarmalar
Leopardpansarmal
Rödmunstetror
Ancistrus
#24 - 10 juli 2006 19:28
[quote=Scalara]Angående frågan om vilka malar du ska ha till dina AltumScalarer, så kan jag tipsa om Pansarmalar och Ancistrus. Själv har jag 5 st AltumScalarer i mitt 375-literskar nu. De är ca 1 år, och är sedan könsmognad uppdelade i två grupper, ett avelspar och en grupp på 3 st, men det är bara under lekperioderna (då de också är aggressiva), annars samsas de alla 5 :)
Ett bra val! Väldigt fina firrar!

375-liter
AltumScalarer
Praktbotier
Fläckiga Pansarmalar
Leopardpansarmal
Rödmunstetror
Ancistrus[/quote]

Ett avelspar Altum skriver du.....hmm....har dom lekt någon gång då ?
Jag är intresserad av att köpa avkomma isåfall men jag undrar om du verkligen har riktiga altumskalarer då ;)
#25 - 10 juli 2006 19:36
[quote=drd]men jag undrar om du verkligen har riktiga altumskalarer då ;)[/quote][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ja de kan ju vara fler än du som har altum? Eller hur va det nu? Var det altum? eller inte???;) :p :D[/COLOR][/FONT]
#26 - 10 juli 2006 19:51
Lillan.....app app app :)

Men om hon nu har ett avelspar Altum så......e det bara att grattulera nog fler än jag som är intresserade av smått från dom då ;)
#27 - 10 juli 2006 20:53
ja.. jag vill oxå ha ju... Vete tusan vart jag ska få tag i några, lär väll säkert få åka en bit men det gör inget =). Ska hämta akvariet på lördag, sen börjar det roliga, ta loss allt trä som sitter som lister runt, göra ny bänk, göra rent...oj oj framför allt få hem det och in....jisses =)
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 10 juli 2006 20:59
[quote=drd]Ett avelspar Altum skriver du.....hmm....har dom lekt någon gång då ?
Jag är intresserad av att köpa avkomma isåfall men jag undrar om du verkligen har riktiga altumskalarer då ;)[/quote]
Vad jag vet så är det bara Sven Fornbäck som en gång har lyckats odla altum i Sverige så det är inte speciellt vanliga om man säger så;)

Jag deletar inte inlägget även om det är en annons eftersom chansen inte lär vara så stor för lyckade lekar så det är lite av att köpa skinnet innan björnen är skjuten:D
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 10 juli 2006 21:00
[quote=anna7607]ja.. jag vill oxå ha ju... Vete tusan vart jag ska få tag i några, lär väll säkert få åka en bit men det gör inget =).[/quote]
De förekommer trots allt rätt regelbundet vildfångade i handeln och de brukar gå på några hundralappar stycket.
#30 - 10 juli 2006 21:05
jag kanske kan beställa så dom tar hem åt mig när det finns. Kan jag ha mina botior (yoyo och bengaL) i samma kar?
#31 - 10 juli 2006 21:42
[quote=drd]Lillan.....app app app :)[/quote][FONT=Comic Sans MS][SIZE=1][COLOR=gray]opp opp opp.... sorry kunde bara inte missa den passningen... ;) No offense [:o][/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Personligen så hade jag inte stoppat ned framfusiga och busiga botior med så "majestätiska" (kan jag verkligen skriva så???[:o] ) som altumskalarer. De gillar ju stilla svartvatten medans botior vill ha lite mer blås och fräs på vattnet, eller jag menar lite mer strömt. Det kommer säkert funka jättebra men för mig hade det inte varit ett alternativ...[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tänkte på en sak när du skriver att du vill ha mycket växter. Akvariet är ju ganska djupt så det kommer krävas mycket ljus för att det skall nå ner till botten och växterna skall trivas. Hur mycket armaturer är det med? Reflektorer? Å vad kul med ett sånt stort akvarium.... Önskar jag hade plats för det....:( Undrar hur många diskus och altum jag hade haft i då :rolleyes:? Eller om jag hade haft i nån större elakare fisk?? Nä, stopp och belägg nu p åmig... Inte tänka tanken mera....[:o][/COLOR][/FONT]
#32 - 10 juli 2006 21:54
inga almaturer alls =)

det ska oxå byggas, blir nog 4 rör skulle jag tro om inte sex, det är sambons bygg projekt. Akvariumet ser för bedrövligt ut nu, det har stått ute länge så alla trädetaljer är helt förstörda, sten och grus ligger kvar i...åh det går inte att beskriva ens så illa e de =) men det va billigt iaf....

Mina busbotior får bo kvar i det andra akvariet (lilla) om dom inte får flytta till mellan akvariet, bengalbotiorna ska tydligen vara svåra står det i artbeskrivningen...fick ju fel från affären när sambon va där... JÄTTE bra djurbutik...*ironisk*
#33 - 11 juli 2006 07:12
Hej och Godmorgon!
Oj, vilken aktivitet det blev här då :)
Jo, det är riktiga Altum Scalarer jag har. De är "barnbarn" till vildfångade i alla fall. Jag är inte Goldmedlem (är rätt ny här), och kan då inte lägga in något foto eller? Men ett friskt avelspar har jag. Funderar på att odla nästa omgång de lägger. De är igång nu med ca 2-3 veckors mellanrum. Senaste äggläggning var för några dagar sedan, men då åt tyvärr mina Praktbotier upp äggen :( Men finns det intresserade så kan vi väl orddna något!

#34 - 11 juli 2006 07:54
Du kan ju lägga in foton någon annanstans och lägga in en länk här. Men om du har ett fungerande avelspar så är det en rätt stor nyhet, då det är väldigt få i världen som lyckats odla på altumskalarer. Det finns dock många som tror de har Altumskalarer då de köpt t.ex. Perualtum. Perualtum är dock ingen altumskalar utan en variant av vanlig skalar. Är det säkert att det inte är såna du har? Är det riktiga så är det bara att gratulera då du troligtvis är nummer två i Sverige... :)
#35 - 11 juli 2006 07:56
Jo jag kan lika gärna skriva lite mer. Jag och min pojkvän har köpt våra Altum Peruensis Scalarer av en kompis, som köpte dem vildfångade ifrån Peru. Han fick jobba lite för att få yngel. Men vi har inte ansträngt oss något, fick ett avelspar, direkt de blev könsmogna (9e månaden). Nu är de 13 månader och kungen och drottningen lägger ägg ca varannan, var tredje vecka. Det blev en omgång yngel i April-06 också. men pga ointresse för odling så har vi inte brytt oss. Dumt känner jag nu. Men nästa gång de lägger ska vi vara med! Har ordnat odlingsakvarium, m.m...kollat upp utfodring av yngel osv...
Så jag kan väl meddela vad som sker :) Vill någon ha foton på våra Altum nu så kan jag maila dem.
Det blir definitivt AltumScalarer till salu i varje fall, längre fram, förutsatt att allt går vägen!

#36 - 11 juli 2006 07:58
Okej, bra du skrev det. Då behöver jag inte anstränga mig något mer. Det är Perualtum (Peruensis) jag har. Så nu vet alla andra det också :)

Sånt händer! Men men...blir väl odling av min sort i alla fall! :)

#37 - 11 juli 2006 08:04
Ja, det är ju fina fiskar i alla fall. :) Har själv 5 st vf Perualtum.
#38 - 11 juli 2006 08:12
Jo, de e fina. Jag har väl inte brytt mig så mkt, vad som är Altum och inte. Fastnade bara för dessa :) Men mina är bara korsade med Altum, dvs Altum Altum Peruensis. Var under vägen har en vanlig Scalare blandads in om dessa är vildfångade i Peru? De är alltså vildfångade, sålda till min kompis, som sedan fått ett avelspar (av de vilda), och dessa yngel har jag köpt.
Fattar inte riktigt. Det finns inte så överdrivet mkt info om dessa Altum Peruensis heller. Har kollat. Uhhh...många frågor! :)

Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 11 juli 2006 08:17
Peru altum är överhuvudtaget inte altum utan an variant av den vanliga skalaren. Det finns 0% altumblod i den s.k. Perualtumen
#40 - 11 juli 2006 08:21
jag vill få tag på riktiga altum då dom är enormt majestätiska, ynglar dom av sig om dom är viltfångade?

Fast jag har ju fiskar i andra akvariumena som ynglar av sig hela tiden, så min ena botia är lycklig nu när jag inte tar rätt på ynglena =) så han ser ut som han svalt en kula =)

Zoopets mal vad är det för sort? Tänkte om en sån kan passa om dom går att få tag i.
#41 - 11 juli 2006 08:21
Jamen då är det perualtum jag har eller? Min polare sa att de hette Altum Peruensis. Men de är inte gula med några svarta fläckar. De är i silver med svarta ränder, och en spetsig mun. Sen är de fångade i Peru, men Amazonas rinner väl igenom där också? Ahhh...snurrigt! :)

Jaja, tack för svar!

#42 - 11 juli 2006 08:24
kolla på artbeskrivningarna här på zoopet så kan du jämföra med bilderna =)
Jag längtar tills jag får igång mitt akvarium, Inte att göra rent det, det kommer inte bli så kul.

Kan man ha discus i samma kar?
#43 - 11 juli 2006 08:29
Jo man kan väl ha diskus i samma, men finns det inte risk att de käkar på Scalarernas fenor? Det behövs väl mer plats i karet när de sedan växer till sig allihop också :)

Jag har redan kollat artbeskrivningar här, men tack för tipset! Ska nog kolla lite mer. Blir dock inte klokare på vad det är jag har för en typ av Scalar. Mina är mer lika Altumscalarer än de där "fuskis-sorterna". Herregud. Mkt nu!

Lycka till med rengöring av akvariet, inte kul, men värt det efteråt.

Scalara
#44 - 11 juli 2006 08:32
ja, helt klar de ligger på runt 1000l så plats finns det nog, om det går, såg att min favvo butik hade massa diskus inne, bland annat en sort som drd har (såg på zoonen) röd med ränder AS FIN
#45 - 11 juli 2006 08:36
Som jag förstått det så finns inga altumskalarer alls i Peru, så redan där så förstår man att det inte är altum. Perualtum är alltså en vanlig skalar (eller eventuellt en egen art) som handeln valt att kalla för detta, då den ska påminna lite grann om riktig altum och antagligen för att kunna ta ut lite extra betalt för dessa. ;)
#46 - 11 juli 2006 08:46
va taskigt... SÅ när jag ska köpa gäller det alltså att kolla ordentligt vad man får...
#47 - 11 juli 2006 09:18
ftp://u81404160@ftp.telia.com/

Här har jag en länk till foton på lite av mina firrar, + de nu så omtalade Scalarerna, så kan ni kolla själva. Fungerar det att kolla såhär? Kan ni kopiera och kolla via denna länk? Jag har tyvärr ingen hemsida, men det borde ju fungera det här eller?

#48 - 11 juli 2006 09:22
Återigen. Mina Scalarer är inte köpta i affär. De är hämtade i Peru och sålda direkt vid hemkomst till min kompis. Jag såg att min länk fungerade bra...så det är bara att kolla på mina firrar nu :)

#49 - 11 juli 2006 09:26
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Diskus och skalarer funkar jättebra ihop, de har samma krav på vatten och miljö. Tror knappast att diskusarna skulle knapra skalarfenor..... Hur kan du ha fått för dig det Scalara?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vanliga skalarer, även perualtum, blir också riktigt majestätiska så jag hade inte stirrat mig blind på just altumskalarer. Vill man ha dem till att leka så är det ju uppenbarligen lättare med vanliga skalarer. Får skalarerna bara växa upp med ordentligt stora akvarier så blir även de stora och fina med långa, och höga, fina fenor.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Eftersom jag nu har diskus själv så vill jag inte påstå att det är den lättaste fisken om man inte är lite påläst och akvarievan. Jag tyckte själv att detta skulle bli en baggis men jag tar tillbaka det, jag har haft mina bakslag och gjort mina tabbar men jag tror att jag kanske eventuellt har fått till det så de trivs nu.... *peppar, peppar*. I ett så stort akvarium så skulle jag inte haft annat än vuxna diskus. Skall man köpa p åsig smådiskusar som skall få växa upp är det bättre att de får göra detta i ett mindre akvarium där man kan mata dem ofta och byta vatten tätare. I ett stort kubikskar är det lätt att de blir hyperstressade, gömmer sig och inte hittar maten.[/COLOR][/FONT]
#50 - 11 juli 2006 09:27
[quote=Scalara]ftp://u81404160@ftp.telia.com/

Här har jag en länk till foton på lite av mina firrar, + de nu så omtalade Scalarerna, så kan ni kolla själva. Fungerar det att kolla såhär? Kan ni kopiera och kolla via denna länk? Jag har tyvärr ingen hemsida, men det borde ju fungera det här eller?

MVH: Scalara[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nja du, den länken kan inte jag öppna i alla fall [:o].[/COLOR][/FONT]
#51 - 11 juli 2006 09:29
Nja jag spekulerade lite bara...om du kollar mitt inlägg så ser du att jag skrev detta med att diskusar knaprar på scalarers fenor som en fråga. Sorry! Sa inte att jag var någon expert ellerhur? :)

Scalara
#52 - 11 juli 2006 09:30
Går inte att komma in via länken. Men du kan skapa en Zoon och lägga in bilder där:
http://www.zoonen.com/perzoonen/

Eller kanske lägga in bilden här (tror den brukar vara populär):
http://www.imageshack.us/
#53 - 11 juli 2006 09:31
Jag får kolla upp det där med min länk. Får göra mig en hemsida tror jag. kanske lika bra att bli Goldmedlem annars...
Hå och hej!

#54 - 11 juli 2006 09:34
Tack för tipsen "mmm"! Jo, Zoonen är ju populärt att använda. Får höra med min pojkvän, är inte så haj på sådant där. Men det ska väl lösa sig.

Scalara
#55 - 11 juli 2006 09:40
[quote=Scalara]Nja jag spekulerade lite bara...om du kollar mitt inlägg så ser du att jag skrev detta med att diskusar knaprar på scalarers fenor som en fråga. Sorry! Sa inte att jag var någon expert ellerhur? :)

Scalara[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]upp upp, det va inte meningen att låta bitsk.... sorry [:o] jag har väl inte heller sagt att jag är expert hoppas jag [:I][/COLOR][/FONT]
#56 - 11 juli 2006 09:51
Nej men du verkar bra mycket duktigare än mig :) Har tillsammans med min pojkvän haft akvarium nu i ca 2 år, och det började med guldfiskar i ett 100-liters (vilka senare fick flytta ut i damm). Det är det senaste året vi avancerat till ett 375-liters, och ett 250-liters med allt från Malawiciklider, till Corydoras, Tetror, Praktbotier, Scalarer, Ancistrus...men man lär sig ju hela tiden. :) Ellerhur? Det var också väldigt nyttigt att börja snurra runt här, mina knappa kunskaper har utökats radikalt på drygt en månad ;)

#57 - 11 juli 2006 10:17
Har du inget lösen till den där ftp servern som man kan logga in med då ?

Jag har slängt upp ett par nytagna altumbilder på mina nu oxå ;)
Kolla senaste medlemsbilderna drd
#58 - 11 juli 2006 10:44
[quote=Scalara]Nej men du verkar bra mycket duktigare än mig :) Har tillsammans med min pojkvän haft akvarium nu i ca 2 år, och det började med guldfiskar i ett 100-liters (vilka senare fick flytta ut i damm). Det är det senaste året vi avancerat till ett 375-liters, och ett 250-liters med allt från Malawiciklider, till Corydoras, Tetror, Praktbotier, Scalarer, Ancistrus...men man lär sig ju hela tiden. :) Ellerhur? Det var också väldigt nyttigt att börja snurra runt här, mina knappa kunskaper har utökats radikalt på drygt en månad ;)

MVH: Scalara[/quote]
[:-75] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nä, fy... det tycker jag verkligen inte att jag är......Ännu mera förlåt om jag r för uppsudsig.... Försöker i alla fall va liiiite ödmjuk i några enstaka inlägg.... [:-75] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]drd: ah, va fina de är. Hade varit kul om du fick igång dem att leka för jag är så himla nyfiken på att veta hur du gjorde...[/COLOR][/FONT]
#59 - 11 juli 2006 11:19
hur stora ska dom vara när dom är vuxna? dom här jag tittade på va ca 10cm... annars köper jag ett vuxet par...lite dyrare men det kanske lönar sig i längden =)
#60 - 11 juli 2006 11:40
Vuxna altum är minst 20 cm höga, med fenorna inräknat då och kanske närmare 25 cm för att säkert vara könsmogna.
#61 - 11 juli 2006 12:15
Hej igen. Jo det finns ett lösen till servern...får återkomma. men det är väl inte så intressant längre. Mina Scalarer var ju inga Altum...har fått en hel del inlägg om det. De är bara typ 11-12 cm nu, könsmogna, så att några Altum är det inte. Jag får inte tag i min polare heller, han är bortrest.
Sen har jag som sagt bara hållt på med akvarium och firrar i några år. Det är mkt att lära sig, är väl inte förrän nu jag börjat intressera mig mer för olika unika arter osv... men jag måste säga att hjärtat hoppade ett extra slag när det blev sådan diskussion om mina Scalarer :)

Ha en bra dag!

#62 - 11 juli 2006 12:16
Förresten Lenmar, så uppstudsig var du ju inte heller ;)
Har varit med om betydligt värre härinne, och jag har bara hunnit med att vara med ett tag!

Scalara
#63 - 11 juli 2006 12:29
[quote=Scalara]Hej igen. Jo det finns ett lösen till servern...får återkomma. men det är väl inte så intressant längre. Mina Scalarer var ju inga Altum...[/quote]
Det är väl alltid intressant att se bilder på fina fiskar! ;):p

[quote=Scalara]men jag måste säga att hjärtat hoppade ett extra slag när det blev sådan diskussion om mina Scalarer :)[/quote]
Hoppas du har lyckats lugnat ner dig nu... [:o]
#64 - 11 juli 2006 12:32
Jotack! Nu ere lugnt! :)
Apropå bilder så ere klart att det kommer! Ska fixa det.

Scalara
#65 - 11 juli 2006 16:28
[quote=drd]Vuxna altum är minst 20 cm höga, med fenorna inräknat då och kanske närmare 25 cm för att säkert vara könsmogna.[/quote]

lite otydlig va jag där [:o] mena discus för att det inte ska vara för svårt som lenmar sa :D
#66 - 11 juli 2006 16:30
ja, bilder vill vi se scalara, hur andras firrar ser ut är alltid intressant =)
Jag blir bara avis =)

Annons