Ansistrus tips

#1 - 5 maj 2004 00:46
Hej

Jag har 6 kar me 2honor + 1 hane i varje
ja får yngel hela tiden men av ca 70 yngel så klarar jag bara hålla 25 st i liv,, någon som vet vad ja ska göra för o behålla fler vid liv?? Tänkte ta hem 3st plast behålare från jobbet 1kubik st =1000 liter vet inte om dom klarar sig bättre i mer vatten volym?
#2 - 5 maj 2004 02:48
bätttre pump
mer mat.
#3 - 5 maj 2004 05:08
Stora behållare i början ger mest negativa effekter, bättre då att ha ett lite mindre kar där de kan ha god tillgång till mat... sen när de har nått ett par cm så flytta över dem till de stora tankarna så växer de väldigt fort men inkörningsperioden så är det som sagt bättre med mindre(med mindre menar jag typ 200-250 liter)

För att få dem att överleva bättre så kan du hålla tempen på runt 26 grader då aptiten verkar ligga på topp, sen är det helt klart värt att införskaffa ett nitrat(obs inte Nitrit) test och sedan göra vattenbyten så att man håller ner nivån under 15mg , det verkar vara så att ju mindre nitrat ju fler överlever och ju fortare växer de! detta blir ju naturligvis ett gissel då man matar så mycket men med testet så kan man hålla bra koll.
Jag gör mindre vattenbyten varannan dag ungefär och om nitraten sticker iväg så blir det varje dag, de brukar inte svara på för stora vattenbyten på en gång så bra men 1/4 eller något mindre så brukar det inte bli så stora svängningar.

Fodervalet är också helt klart en inverkande faktor, ibland kan det behövas tex salladsblad de första veckorna som byts varje eller varannan dag för att de ska klara sig bra de första veckorna, sen ser jag till att de har tillgång till mat hela tiden utan att överdriva det.

lycka till!
#4 - 5 maj 2004 05:40
Försök flytta ynglen och ha en bra pump utfodra med spirulinaflinger ,cyklops och rödamygg så kommer ett större antal överleva.

Lycka till..
#5 - 5 maj 2004 05:50
Hej Magoo !

Andra fiskar kan vara orsaken till att malyngel inte klarar sig.
För lite mat ? Kanske sugs de in i ditt filter ? Hur sköter du dina vattenbyten ? mm.
Läs gärna artikeln om ancistrus på: www.Bollmoraakvarieklubb.org
MVH
#6 - 5 maj 2004 10:04
tillägg, om du flyttar yngel så ta med vattnet från det ursprungliga karet, de dör ganska lätt om man flyttar dem för tidigt.

Annons