Hejsan!
Jag har ett akvarium, ca 110 l, har varit igång i nästan 2 månader. Jag har en pump med ett filter som kör runt 300 liter i timmen, märket är AquaEl om det har någon betydelse.
I akvariet har jag 4 ciklidyngel, den största är knappt fyra cm och den minsta är knappt två cm. Utöver dessa små godingar har jag 5 stycken siamesiska algätare, den minsta är ca 4 cm och den största runt 6 cm.
Har dålig koll på nitrit och nitrat, men temperaturen ligger på 24-25. Jag har några plantor ciklidgräs och två ganska små plantor av en växt jag inte kan namnet på. Den har tjocka blad som tydligen ska tåla ciklider, en stor och kraftig rot som sprider sig i tunna och trådiga rötter. Blommorna ser ut som något slags liljor.
Nu till problemet: En av mina siameser har slutat äta och har blivit jättemager och nästan genomskinlig. Jag upptäckte det igår. Siameser ligger ju gärna och vilar på blad så jag har inte tänkt på att just den där är ovanligt stilla. Igår hade den gömt sig ovanför pumpen just under vattenytan och simmade inte därifrån förrän jag petade på den.
Jag lyfte över den i en burk (har inget ledigt karantänakvarium) och gav den lite flingfoder som den inte åt. Jag kokade en haricot verts och lade ner, men det ville den inte heller ha. Eftersom jag tyckte det verkade taskigt att låta den spendera natten i en gammal yoghurthink släppte jag tillbaka den i akvariet igen. Den gömmer sig och verkar vilja ligga där det är mörkt.
Ingen annan fisk i akvariet verkar sjuk, de äter och simmar runt och verkar väldigt glada.
Vad kan jag göra för min lilla siames? Det är hemskt att se hur tanig den är, hur ska jag få den att äta? Är den sjuk eller är den bara en liten svagis som behöver extra kärlek? Jag har inte sett någon mobbning i karet, alla siameserna är snälla mot varandra och cikliderna bryr sig inte om några andra än sig själva.