Anorektisk siames

#1 - 21 maj 2011 10:03
Hejsan!

Jag har ett akvarium, ca 110 l, har varit igång i nästan 2 månader. Jag har en pump med ett filter som kör runt 300 liter i timmen, märket är AquaEl om det har någon betydelse.
I akvariet har jag 4 ciklidyngel, den största är knappt fyra cm och den minsta är knappt två cm. Utöver dessa små godingar har jag 5 stycken siamesiska algätare, den minsta är ca 4 cm och den största runt 6 cm.
Har dålig koll på nitrit och nitrat, men temperaturen ligger på 24-25. Jag har några plantor ciklidgräs och två ganska små plantor av en växt jag inte kan namnet på. Den har tjocka blad som tydligen ska tåla ciklider, en stor och kraftig rot som sprider sig i tunna och trådiga rötter. Blommorna ser ut som något slags liljor.

Nu till problemet: En av mina siameser har slutat äta och har blivit jättemager och nästan genomskinlig. Jag upptäckte det igår. Siameser ligger ju gärna och vilar på blad så jag har inte tänkt på att just den där är ovanligt stilla. Igår hade den gömt sig ovanför pumpen just under vattenytan och simmade inte därifrån förrän jag petade på den.
Jag lyfte över den i en burk (har inget ledigt karantänakvarium) och gav den lite flingfoder som den inte åt. Jag kokade en haricot verts och lade ner, men det ville den inte heller ha. Eftersom jag tyckte det verkade taskigt att låta den spendera natten i en gammal yoghurthink släppte jag tillbaka den i akvariet igen. Den gömmer sig och verkar vilja ligga där det är mörkt.
Ingen annan fisk i akvariet verkar sjuk, de äter och simmar runt och verkar väldigt glada.

Vad kan jag göra för min lilla siames? Det är hemskt att se hur tanig den är, hur ska jag få den att äta? Är den sjuk eller är den bara en liten svagis som behöver extra kärlek? Jag har inte sett någon mobbning i karet, alla siameserna är snälla mot varandra och cikliderna bryr sig inte om några andra än sig själva.
#2 - 22 maj 2011 06:10
Det är nog tyvärr inte mycket du kan göra än hålla tummarna, trots att jag personligen tror det är kört för fisken. Varför kan man bara sia om, men ibland blir det bara så här...

En liten parantes, ett 110 liters är lite väl litet för dessa fiskar då de dels blir hyffsat stora och dels gillar att stimma omkring ganska duktigt:).
#3 - 22 maj 2011 08:19
jag hade en clownfisk (saltvatten) som hade ungefär samma problem som din siames. idag var den död :(
det konstiga med den var att den vilade ibland och var normal ibland så jag visste inte om jag skulle avliva den, men nu har naturen gjort sitt.

om din siames inte blir bättre inom ett par dagar så för att den inte ska lida på slutet, hjälp den "till andra sidan".
#4 - 22 maj 2011 09:37
En pump på 300L/tim är ju alldeles för lite för siamesiska algätare, hoppas det är ett ytterfilter du har iallafall...
#5 - 22 maj 2011 13:31
Tack för svar!
Jag tog ut fisken ur karet för att undvika eventuell smitta. Den dog senare under kvällen. Som tur är så verkar de andra fiskarna pigga och glada och alla äter med god aptit.
110 liter är ju såklart i minsta laget för vuxna siameser, men nu är de ju så små. Skulle vara lite konstigt att ha ett jättekar och där i simmar åtta pyttefiskar som knappt går att se liksom. De får växa till sig i den här baljan och sedan får de flytta när det blir för ont om plats helt enkelt.

Jag kör med innerfilter och det har funkat jättebra hittills (förutom gårdagens oförklarliga anorexiadöd). Har funderat på att köpa ännu en pump för att få lite mer stret, men jag får en ganska bra ström på vattnet med den jag har. Filterstorleken kan bli problematisk givetvis, men jag måste vänta tills jag får mera deg innan jag investerar i en värstingpump. Tänker att småfiskar, framför allt de minsta cikliderna, kan bli lite trötta av att hålla sig stilla i ett alltför strömt vatten. Jag var tvungen att dra ner styrkan på vattensprutten eftersom alla yngel bara stod i ett lugnt hörn och tryckte, de orkade knappt simma till andra sidan akvariet stackarna.
#6 - 22 maj 2011 14:04
Ett bra filter (= stor filtervolym) är den bästa investeringen du kan göra och kommer vara värt pengarna! tyvärr finns det inga bra innerfilter att köpa utan man får antingen köpa ett ytterfilter eller bygga ett eget filterhörn (vilket är billigt och väldigt bra) eller en filtermodul! Att det funkat bra hittils är lite märkligt att säga efter knappt 2 mån.! Din siames dog nog inte oförklarligt utan av alldeles för dåliga vattenvärden pga att karet är nystartat och dålig cirkulation och biologisk filtrering!
#7 - 22 maj 2011 16:58
Med att det funkat bra hittills menar jag att jag använt samma pump förut. Det här är ett nystartat kar, ja, men pumpen har jag testat förut.
Kan dåliga vattenvärden verkligen påverka bara en enda fisk då? Som sagt är de andra ett riktigt glatt gäng med fina färger, bra aptit och full rulle. De växer som de ska också. Jag menar inte att ifrågasätta dig, men jag undrar om det verkligen var dåliga vattenvärden som dödade siamesen när alla andra är i topptrim.

Jag skulle gärna bygga ett eget filterhörn, vad det nu är. Jag är student, så att lägga drygt 1000 kronor på en pump känns inte aktuellt just nu. Men jag skulle ju kunna kolla om det finns att få tag på begagnade grejor förstås, eller som sagt - bygga ett eget. Låter kul dessutom! :)
Vad är det egentligen som gör att du menar att just siameser skulle behöva större filter? Är det för att de är extra känsliga för dåligt vatten eller? Här får man lära sig mycket märker jag. :)
#8 - 22 maj 2011 17:25
Siameser kräver ett syrerikt vatten och det får du genom en hög genomströmning! En stor filteryta (mycket filtermaterial) kommer alla fiskar tillgodo eftersom man får en bra biologisk filtrering som sällan/aldrig behöver rengöras om man använder tex grov filtermatta ppi 10! Alla fiskar behöver inte visa tecken på sjukdom utan en i taget kan insjukna men det brukar inte dröja innan nästa visar tecken! Ett filterhörn är lätt att göra men man behöver tömma karet, vissa tycker att det är fult och stör intrycket men man kan lätt dölja det med en rot och lite växter och du kan täcka det hur du vill för du behöver aldrig ta bort det för rengöring, bara ta upp pumpen ett par ggr/år och göra rent impellern! Jag gör en variant med 2 glaslister som siliconas på var sida om bakre gaveln, ända nerifrån botten och upp och sen böjer man en filtermatta emellan listerna och sen en pump bakom med utblås genom ett hål i mattan, man lägger med fördel doppvärmare där också så man slipper se den, KLART!:) bilder: http://www.google.se/search?q=hamburger+mattenfilter&hl=sv&client=opera&hs=fHD&rls=sv&channel=suggest&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=rEbZTezGD8bJhAfr7qW2Bg&ved=0CB4QsAQ&biw=1280&bih=686

Annons