Anonym ?

#1 - 29 november 2005 14:11
Gav mig in i en tråd som blev stängd och raderad för en stund sedan. Mitt sista svar kom aldrig med och det kan göra detsamma.
Har lite funderingar dock. Jag hade åsikter om att den som startade tråden valt att vara anonym och kallade honom/henne feg som inte vågade stå för sina åsikter och avslutade mitt inlägg med mitt namn. Fick snabbt ett svar att "hur kan vi veta att du heter Rickard Nilsson och är från Ystad ?"
Ja, hur kan ni veta det ?
Om jag fattar forumreglerna rätt så får man t.ex. framföra kritik mot namngiven butik eller person (?) om man inte är anonym, d.v.s. skriver under med sitt namn.
Hur kan övriga på Zoopet veta att jag är Rickard Nilsson, Ystad och ingen annan ?
Jag kommer inte ihåg om jag fyllde i mina personuppgifter när jag loggade in på Zoopet, men antar att jag gjorde det. Fyllde jag i mitt riktiga namn ? Är jag Rickard Nilsson, Ystad eller någon helt annan ?
Jag är som synes inte Gold Member och kan därmed inte lägga in en avatar som visar att jag är jag. Men återigen, vad säger att avataren föreställer mig och ingen annan ? En bild på undertecknad finns i Min Zoon, men är det verkligen jag ?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 november 2005 14:20
Självklart handlar det om en bedömningsfråga och folk kan ju bluffa. Det blir alltså upp till admin att avgöra.
Om det helt plötsligt reggar sig en ny person (med namn angivet) som framför allvarlig kritik mot namngivna så blir i alla fall jag fundersam och kollar upp det hela lite extra. Däremot om det är en person som varit aktiv länge här på forumet och därmed är "känd" här så bedömmer jag väl risken som mindre.
Hur kollar jag då upp personen - jo t.ex. genom att se på e-postadress (om det då är en tillfällig hotmailadress så ringer ytterligare alarmklockor) eller att kolla på Eniro etc.
#3 - 29 november 2005 14:34
Hmm, då ligger jag i riskzoonen. Endast 5 inlägg hittills och en hotmail-adress.... Jag får väl helt enkelt skriva fler inlägg och på så sett göra mig känd :) Dig personligen träffade jag första gången i samband med öppningen av Utopia i Kalmar och därefter på en hel rad Ciklidstämmor runt om i Sverige. Tror nog du vet vem jag är annars ska jag presentera mig själv i Göteborg 1-2 april.
M.v.h. Pigge
#4 - 29 november 2005 14:46
Om butiken i fråga vill ta juridiska åtgärder så är det relativt lätt att hitta dig. Visst går det väl att försvåra och förhindra arbetet genom att gå med en massa proxy eller så. Men vanligtvis går det att spåra. Om någon vill ta juridiska åtgärder så kan nog zoopet skaka fram ditt ip-nummer. Går det sedan till ett bibliotek eller skola eller liknande så är det lag på att de ska bokföra vem som använder deras datorer.
Men vanligtvis så litar man väl på personens ord när de skriver under. Är det sedan en användare som reggar ett nytt konto för att skriva en negativ tråd om en butik så tror jag nog att Kjell tar bort den :P Sen tror jag nog att till och med hans fiskar rätt lätt kan klura ut vilken användare det var som reggade detta konto för att sedan ta ett snack med denna personen.. Eller de kanske ber Kjell sköta snacket förresten ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 november 2005 14:48
[QUOTE=56ovwal]Hmm, då ligger jag i riskzoonen. Endast 5 inlägg hittills och en hotmail-adress.... Jag får väl helt enkelt skriva fler inlägg och på så sett göra mig känd :) Dig personligen träffade jag första gången i samband med öppningen av Utopia i Kalmar och därefter på en hel rad Ciklidstämmor runt om i Sverige. Tror nog du vet vem jag är annars ska jag presentera mig själv i Göteborg 1-2 april.
M.v.h. Pigge[/QUOTE]
Jodå jag vet vem du är - men hade du bara skrivit 56ovwal hade jag självklart inte gjort det.

Nu skall väl också poängteras att självklart har man all rätt att vara anonym här i forumet men man har då inte rätt att "hänga ut andra" vare sig det handlar om företag eller privatpersoner. Låter man inte andra vara anonyma så kan man inte kräva att vara det själv. Den kritiserade skall känna till vem det är som kritiserar honom/henne för att kunna försvara sig på ett vettigt sätt.
#6 - 29 november 2005 15:01
Jo, att man alldeles säkert rent datatekniskt kan få fram mitt riktiga namn tror jag också. Men det är nog inget vem som helst kan göra. Jag kan det definitivt inte !
Man kan väl lugnt konstatera att administratörerna inte alltid har en lätt uppgift att avgöra om det bluffas med namnen eller inte.
#7 - 29 november 2005 15:12
Jag kallar mig ´56ovwal´ i en del andra forum också, bl.a. på ciklid.se. Mitt alias har jag valt för att jag tycker det är lagom "luddigt", det framkommer ju inte direkt vem jag är. Men jag har inte valt det för att vara anonym, det har jag ingen anledning att vara. Tycker man ska kunna stå för sin åsikt utan att dölja sig bakom ett alias. Har man en åsikt man inte vill stå för kan man behålla den för sig själv. Men det är mitt sätt att se på saken och jag kan tänka mig att andra har en annan uppfattning.

Annons