Ännu mer om corydoras ägg..

#1 - 25 april 2004 23:59
Nu är jag lite fundersam... Har tidigare haft yngel efter mina C. aeneus, detta utan att överhuvudtaget bry mig om att göra något åt det då jag hade tänkt att dom kunde få äta upp äggen (ville inte ha fler). Senare hade jag ytterligare en kull där jag planterade äggen i floatbox med genomströmning och ca 80% överlevde. Nu är jag sugen igen men denna gången verkar det omöjligt eftersom dom bara möglar.. Har suttit och läst trådarna som finns här men inte riktigt säker ändå.

Hade planerat på att göra det annorlunda nu och ta äggen efter nästa lek och placera dom i typ glasburkar med Exit i. Men i vilken temperatur ska äggen ligga? Hur mycket ljus ska dom ha? Kan det vara en god idé att låta dom flyta i karet med dom andra? Ska enbart färskt vatten användas och hur ofta och hur mycket ska bytas ut och ska då mer Exit tillsättas?

HAr nog många fler frågor om jag lyckas få nån kläckning, men om någon skulle vara vänlig att svara på dessa först skulle jag vara överlycklig!!
#2 - 26 april 2004 05:26
24-27grader varmt strömmt.
#3 - 26 april 2004 15:19
Vill du lyckas med Corydoras!!?? Gör så här plocka över äggen (skrapa rutan med rakblad) och lägg dom i ett litet glasburk (syltburk), med nån antimögelmedel...själv använder jag Metylenblått och vet att det hjälper mot mögel, bakterier mm, alltså häll i några droppar i burken direkt efter det att man plockat över äggen tills det blir vattnet blir lagom blå inte ljusblå och inte heller mörktblått...Då slipper man mögel eller minimerar chansen att få mögel samt ökar chansen att de flesta äggen kläcks, en lyckad tillökning!. Tänk på att äggen kläcks på 3 dar ungefär…och att du måste minska halten Metylenblått tills de kläcks så att när de födds är halten noll eller nästan noll…och då byter du vatten igen. Som du tar från ett väl fungerande kar.
Jag kan enligt säkert källa rekommendera "Exit" som går att köpa på väl sorterade akvariebutiker...det ska fungera lika bra som Metylenblått sägs det, Metylenblå går också att få tag på, på väl sorterade akvariebutiker.
Lycka till!!!
#4 - 28 april 2004 16:36
Å just det!!! Glömde, tillägga att jag använder mej av en syresten y burkarna där jag har äggen...
#5 - 28 april 2004 21:39
Tack så mycket för svaret! Men var ska jag förvar burkarna? Med tanke på ljus och temp? Väntar mig ägg nästa vecka/helgen nån gång.. Så det kommer säkert fler frågor då.. Hoppas du kan fortsätta vara underbar och hjälpa mig få fram några!! [:-2]
#6 - 29 april 2004 18:39
Du kan ta en matlåda som är vattentät i locket o ha dem i, den inte fylla hela, så ligger den & flyter i akvariet isolerad från omvärlden.
#7 - 29 april 2004 18:47
<font color="red">Jag har mina ägglådor på golvet och där ligger tempen på runt 22C. Minimum temperaturen för äggkläckning är väl runt 20C. Temperaturen har egentligen inte så stor betydelse för själva äggen, men gå inte under 20C. Enda skillnaden temperaturen gör är att kläcka äggen fortare. Med en temperatur på 26C så tar det ungefär 3 dagar. Med en temperatur på 22C tar det 5-6 dagar. För mig spelar det ingen roll.</font id="red">
#8 - 29 april 2004 18:55
Ursprungligen skickat av Wedquinna

Tack så mycket för svaret! Men var ska jag förvar burkarna? Med tanke på ljus och temp? Väntar mig ägg nästa vecka/helgen nån gång.. Så det kommer säkert fler frågor då.. Hoppas du kan fortsätta vara underbar och hjälpa mig få fram några!! [:-2]

ZeroZ å jag svarar gärna på dina frågor om Corys...Så fråga på du bara...
#9 - 29 april 2004 19:05
Följt inläggen med intresse! Då måste jag bara fråga-vad är det här med att kläcka äggen styckvis? Som jag förstått det finns det människor som kläcker äggen ett och ett i små bägare. Vad säger ni om det? Varför gör gör vissa så? Det kan ju faktiskt bli hundratals små bägare med ägg i...
#10 - 29 april 2004 20:24
Kan jag alltså ha äggen flytandes i låda/burk i akvariumet? När ska dom börja matas efter kläckning (om jag nu lyckas, för det verkar ju inte gå när man gör ett allvarligt försök..)? Vad ska jag mata med?
#11 - 29 april 2004 20:37
<font color="red">Ja du kan ha äggen styckvis i en burk. Det hade jag förut. Jag gjorde detta för att jag ej hade tillgång till Metylenblått.

Du kan börja mata dom efter 3-4 dagar när de blivit frisimmande.</font id="red">
#12 - 30 april 2004 12:24
Har fått tag på Metylenblått, så jag tänkte jag skulle använda mig av det. Hur många ska jag då ha på hur stor yta? (Dum fråga möjligen..)
#13 - 30 april 2004 22:33
Glömde att jag faktiskt hade en fråga till åxå.. Vet ju att nykläckt artemia är att föredra för utfodringen, men finns det nåt annat man kan ge? Har inte kunskapen om hur jag ska lyckas kläcka eller sköta artemia överhuvudtaget.. Skulle vara glad om det fanns något annat likvärdigt..
#14 - 1 maj 2004 03:04
Borde gå med moinor (Japanska vattenloppor). Deras yngel är tom mindre än nykläckt artemia, och de klarar sig i sötvatten.

Annars så är det ganska lätt att kläcka artemia. Ta en tallrik, och fyll den med saltvatten (se behållaren för mängd salt). Täck sedan halva med metallfolie. Den skall gå ned till vattenytan. Lägg sedan lite ägg (en knivsudd) under metallfolien i mörkret. När artemian sedan kläcks, så simmar de till ljuset ut under metallfolien, och äggskalen och okläckta ägg blir kvar under metallfolien. Denna metod gör att man ej behöver bygga artemiakläckare och driva med en luftpump. Ger inte riktigt lika mycket som konventionella artemiakläckare, men är enklare att hantera. Finns "färdiga" artemiakläckare som fungerar enligt denna metod.
Ta och pippettera (använd exempelvis en doseringsspruta från apoteket) upp artemian. Rensa den i en artemiasil från saltvatten. Mata.
#15 - 4 maj 2004 15:09
Ursprungligen skickat av Wedquinna

Glömde att jag faktiskt hade en fråga till åxå.. Vet ju att nykläckt artemia är att föredra för utfodringen, men finns det nåt annat man kan ge? Har inte kunskapen om hur jag ska lyckas kläcka eller sköta artemia överhuvudtaget.. Skulle vara glad om det fanns något annat likvärdigt..

Jag använder mej av skalade artemia ägg å Micromaskar...som första foder.
#16 - 4 maj 2004 21:14
Ok.. Tack för alla svaren som jag nu tänkte besvara med ytterligare frågor.. [:-94]

Nu har jag alltså lagt i äggen i en glasburk med lock på för att den ska flyta, därför kan jag inte ha någon syresten... Går det att använda sig av oxyletten-tabletter istället? Eller är det för att få cirkulation i vattnet?

Snälla svara snabbt!!!
#17 - 4 maj 2004 21:16
Glömde skriva att jag tillsatt MB..
#18 - 10 maj 2004 12:27
Äggen kom under kvällen/natten mot lördag. Tidigare har det nämnts att det ska ta ung. 3 dygn vid en temp runt 26-27 grader och det är vad jag har. Men inga ägg har kläckts ännu, dom har ej möglat men blivit mörkare. Hur lång tid till ska jag vänta innan jag ska se det som misslyckat? Har följt alla råd och tips som jag fått, men det verkar ändå omöjligt...
#19 - 10 maj 2004 15:54
Mina coydorasägg brukar kläckas 4-5e dygnet. När äggen mörknar är det inte långt kvar. Du kanske kan se 2 svarta prickar och ett svart streck inne i äggen. Prickarna är ögonen. När jag ibland kollar med ficklampa så kan jag se att ynglen inne i äggen snurrar på sig lite. Börja byta vatten så du späder ut det methylenblå ordentligt innan ynglen kläcks. Men när man börjar byta vatten börjar de obefruktade äggen direkt mögla (i alla fall hos mig). Du kommer att se att det börjar sticka ut små svansar först, sen tar det ett tag till innan ynglen krånglar sig ut.
#20 - 10 maj 2004 20:20
De flesta ägg har mörknat och i dem flesta av dem går det att urskilja svarta prickar. några är fortfarande helt vita. Har redan spätt ut vattnet så det är utan MB. Men då tar jag och väntar nån dag till då så får vi se..
#21 - 11 maj 2004 12:52
Det där låter ju jättebra. Dom som inte mörknat är antagligen obefruktade, men jag brukar vänta lite med att rensa ut dom, speciellt om det inte är så många romkorn. Man vet ju aldrig ;-) Du får nog kläckning när som helst nu.

Annons