Ännu mer foto på fågel

#1 - 10 maj 2008 22:42
Japp, Janne och jag cyklade upp till lilla träsket på Järvafältet vid 15-tiden. Vi tog med lite rostbiff och potatissallad som vi kunde mumsa på medan vi väntade in det rätta ljuset.
Det blev lyckat, fint ljus i kväll igen. Men inte riktigt lika intensivt med fågel som i går.
Jag lägger upp en flygande grönbena igen. Jag försöker fota dom på lite längre tider, så att de inte ska bli helt frysta utan det ska vara lite rörelseoskärpa på vingarna. Men huvudet/ögat får gärna vara skarpt förstås.

Jag fixade lite med 60-litersakvariet innan vi gick ut. Hittade en av påfågelgobina stendöd. Jag hade sett att en hade ett skrubbsår eller liknande på nacken. Tänkte att den kanske fastnat någonstans ett tag. Dom är lite fumliga och klumpiga. Men det vete sjutton om det var det. Vi får se vad som händer framöver, räkorna i karet trivs kanonbra i alla fall.
#2 - 10 maj 2008 22:52
Gillar bilden skarpt :D
Vad är det för objektiv du använder dig av?
#3 - 11 maj 2008 04:55
Som vanligt en vacker bild. Jag får nog börja ta med mig kameran på mina dagliga promenader. Ser väldigt mycket olika arter nere vid våra konstgjorda sjöar. Hittade "min" ruta på http://www.artportalen.se och enligt säkra rapporter skall där finnas lite mer än 100 olika arter.
#4 - 11 maj 2008 06:28
Tjusigt! :)
#5 - 11 maj 2008 08:33
Jag använder en glugg som är Jannes, en Nikon 70-200/2,8 och en 2,0 telekonverter på den här bilden.

Fota fågel, i alla fall vid vattensamlingar nu tror jag funkar bäst om man är ute antingen tidigt på morgonen eller sent på em, det är finast ljus då, och helt enkelt sätter sig ner vid vattnet och väntar på fåglarna. Sitter man still så kan man få se mycket.
#6 - 11 maj 2008 08:43
Trevlig bild men kanske lite mörk för min smak.
#7 - 11 maj 2008 08:50
fin bild men som C.Cilkid så är den lite mörk även för min smak
#8 - 11 maj 2008 09:28
Angående mörk bild, för mig är det ett naturligt ljus. Brukar se ut så under träden vid vatten.
#9 - 11 maj 2008 12:00
Japp, Guy har rätt. Ljuset började bli lite sparsamt pga en dunga som skuggade den nergående solen lite :)

Annons