Ännu ett Tanganyikaprojekt

Guest
#1 - 30 januari 2008 18:42
Tja!

Efter att ha parasiterat i andra Tanganyikaprojekt så startar jag äntligen min egna tråd, det känns också som det sprider sig en viss tanganyikafeber över Sverige "alla" verkar skaffar firrar från Tanganyika.

Jag kommer snart att starta upp ett välvt 205 Liters kar och jag skall först och främst montera in en bakgrund som jag närsom skall sticka iväg och hämta.
Tanganyika har jag haft innan iofs men jag har aldrig gått in för det som nu:)

Fiskarna har jag iofs redan inhandlat och det blev följande

1+1 Lamprologus callipterus (En gammal favorit)
4 Julidochromis regani (lokalvariant har jag inte kollat upp än)
4 Julidochromis marlieri "gombe"
5 Lophiobagrus cyclurus (malar ett måste i varje kar)

Förutom bakgrunden så har jag beställt en cirkulationspump och lysrör (är så trött på mina sunglo som ger akvariet en whiskyfärg).

Kommer till helgen köpa ett gäng snäckor för min callipterus hona är för fet för mina neothaumasnäckskal.

Fortsättning följer...
#2 - 30 januari 2008 18:56
Ska bli kul att följa, ska nog dra igång ett 180L Tanganyika själv =)
#3 - 30 januari 2008 19:00
Jaaaahhhhh, ännu fler projekt att följa!!!:)
Guest
#4 - 30 januari 2008 20:28
Jag måste vara smartast i stan hehe, bakgrunden är 45cm och karet 50cm högt:confused:
Det blir att lägga en fet silikonsträng på botten av bakgrunden så höjden blir 48-48,5cm.

En bild på bakgrunden
#5 - 30 januari 2008 20:30
Vad är det för bakgrund? ser najs ut =)
#6 - 30 januari 2008 20:33
Silicona fast en frigolitbit på 4cm inunder bakgrunden så är det inga problem:)
Guest
#7 - 30 januari 2008 20:38
Det är Aqua rock, skall försöka hitta liknande sten såsmåningom men nu blir det lavasten.
Gruset skall bli lite av en mörkare variant, en blandning mellan två olika rådastorlekar och med en mix av lite svartgrus.
Guest
#8 - 30 januari 2008 20:42
Sultanen skrev:
Silicona fast en frigolitbit på 4cm inunder bakgrunden så är det inga problem:)

Du är inte dum du:), dock så har cellplast en bra flytkraft så det blir att silicona ordentligt och för att täcka den fula vita färgen så kan jag slicona den och slänga på lite rådasand
#9 - 30 januari 2008 21:16
Vad skall du ha som bottensubstrat? Skall du ha rådasand är det ju inga problem, du kommer högst troligen ha över 4cm sand, och för att slippa den groteska vita färgen vid sidan av karet så tar du helt sonika och gör frigoliten någon cm kortare vid sidorna så kommer bottensubstratet sköta det problemet åt dig:)

Vanlig frigolit/cellplast har en flytkraft på 900kg/m³, ditt kar är omkring 1m brett antar jag, om du tar en bit 4cm hög och 2cm "djup" så blir volymen på den biten 0,0008m³ och har således en flytkraft på 0,72Kg vilket inte är så farligt:)
Guest
#10 - 1 februari 2008 20:38
Jaha nu blir det att skaffa en ny lysramp också:(
Jag har förlorat en Lophiobagrus hane också:(, han begick självmord i en snäcka...men jag har minst en hane kvar och jäklar vad de snor åt sig maten snabbt hehe
#11 - 3 februari 2008 13:29
Lutt skrev:
Jaha nu blir det att skaffa en ny lysramp också:(

Jag har förlorat en Lophiobagrus hane också:(, han begick självmord i en snäcka...men jag har minst en hane kvar och jäklar vad de snor åt sig maten snabbt hehe

[COLOR=blue]Vad hände med rampen?[/COLOR]
Guest
#12 - 3 februari 2008 22:35
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Vad hände med rampen?[/COLOR]

Jag var lite klumpig när jag skulle byta lysrör så ena fästet gick av och nu funkar inte det främre lysröret.
#13 - 3 februari 2008 22:39
de blir lätt så när man dricker för mycket bers;)
#14 - 4 februari 2008 17:04
Lutt skrev:
Jag var lite klumpig när jag skulle byta lysrör så ena fästet gick av och nu funkar inte det främre lysröret.

[COLOR=blue]Ok... Det var inte bra. Men som tur är finns det relativt billiga lysramper.:p[/COLOR]
Guest
#15 - 4 februari 2008 18:27
fredd: hehe nä det var ingen alkohol inblandad.

matte159: Mjo de är ju det, tror rampen kommer kosta 800kr med rabatt.

Just nu håller jag på att fixa till bakgrunden, bilder kommer under kvällen.
Guest
#16 - 4 februari 2008 21:24
Så är kvällens arbete äntligen färdigt. Skall silicona frigoliten imorgon (litar inte på fiskarna, de kan börja gräva där bak)
#17 - 4 februari 2008 21:29
de blir nog bra det där:D
#18 - 4 februari 2008 21:46
[COLOR=blue]Jag håller med Fredd![/COLOR]
#19 - 4 februari 2008 23:22
Det där blir ju superfint ju!
Kul att se att du gjorde verklighet av mitt tips;):)
#20 - 5 februari 2008 13:56
[COLOR=blue]När är det fyllningsdags???:)[/COLOR]
Guest
#21 - 5 februari 2008 18:35
Sultanen skrev:
Det där blir ju superfint ju!

Kul att se att du gjorde verklighet av mitt tips;):)

Hehe mjo det var ett väldigt smart tips:)

Fyllningsdags blir på Lördag eller Fredagskväll tror jag
Guest
#22 - 8 februari 2008 21:44
Imorgon blir det invigning tanganyika boys and girls...
#23 - 8 februari 2008 22:12
mmmm... härligt!:)
#24 - 8 februari 2008 23:20
Efter att ha smygläst lite i tråden får jag väl säga att det ska li roligt att se burken fylld;)
Guest
#25 - 9 februari 2008 23:25
Update: nu är det igång:)
Så nu är det bara att invänta algerna och lysrampen.
#26 - 10 februari 2008 01:46
mer snäckskal:D
#27 - 10 februari 2008 01:52
Håller med fredd;)
Bilagor:
#28 - 10 februari 2008 08:47
mindre sten mer snäker!!
Guest
#29 - 10 februari 2008 10:36
Karet är gjort för grottlekare, inte för snäcklekare men jag skall köpa mer snäckor i veckan.
Guest
#30 - 11 februari 2008 22:21
Mera snäckskal fixat, dock inte neothauma snäckor utan det blev en större variant.
callipterus paret verkade iaf gilla de malplacerade snäckorna. Hanen är nog bland det skyggaste jag har sätt men det löser sig nog snart.
Guest
#31 - 13 februari 2008 22:09
Ok det har varit lite dåligt med bilder så här kommer några. Kan också säga att jag har fått en oinbjuden gäst i akvariet nämnligen en Glanidium leopardum, han satt i trädgårdslangen:) så nu har jag inte ett rent kar med T-fiskar.

1. Julidochromis regani
2. Julidochromis marlieri "gombe"
3. Lamprologus callipterus hona
4. vy över karet med fler snäckor;)
#32 - 13 februari 2008 23:03
grymt!!!
#33 - 13 februari 2008 23:11
ser bra ut lutt.
callipterus, är det inte dom som stjäl snäckor och honor från varandra?:)
Guest
#34 - 14 februari 2008 07:49
Jepp det stämmer, L.callipterus hanarna är också förstora för att komma in i snäckorna. Det är ju också Tanganyikasjöns största snäcklekare.
Guest
#35 - 2 mars 2008 08:16
en liten film:)

" target="_blank">
#36 - 2 mars 2008 11:00
Riktigt häftigt.
#37 - 2 mars 2008 11:04
hehe kan nog fan aldrig sluta tänka på hur jävla coolt det hade varit att ha ett riktigt stort akvarium 5-6000liter och ha i en massa Lamprologus callipterus, och se när dom stjäl varandras snäckskal och invaderar varandra hehe
Guest
#38 - 2 mars 2008 15:40
fredd skrev:
hehe kan nog fan aldrig sluta tänka på hur jävla coolt det hade varit att ha ett riktigt stort akvarium 5-6000liter och ha i en massa Lamprologus callipterus, och se när dom stjäl varandras snäckskal och invaderar varandra hehe

Haha ja det hade varit nått, min/mina (ser dom knappt) ocellatus är sådär roade av att deras snäckor försvinner
Guest
#39 - 11 mars 2008 01:08
Skön musik du lagt på dina filmer! :)
Guest
#40 - 12 maj 2008 20:27
Här kommer en liten uppdatering...mina Julidochromis marlieri "gombe" har nog 3-4 kullar nu.

" target="_blank">
#41 - 12 maj 2008 21:18
Riktigt häftigt att se. Är det fler än Marlierina som har ungar? Ingen lek på Callipterusen än?

Filma gärna mer.

MVH/Freddan
#42 - 12 maj 2008 21:27
Holy Moly!!! Riktigt vackert och häftigt! Det var förbaskat intressant och spännande att få kolla på dina filmer! WOW!:)
Guest
#43 - 13 maj 2008 21:58
Hehe tack för komplimangerna...nya filmer kommer lite då och då
Här är en film jag gjorde ikväll, det är delvis marlieri med i bilden men sen dyker vi även ner i den undre bortglömda världen (vad gör egentligen malar när man inte ser dom?)
" target="_blank">

Ang callipterus så bor de numera hos en polare, jag fick lek utan att veta om det men det var under flytten och de ynglena som ramlade ut var i princip nykläckta och jag försökte hålla dem vid liv men det gick inte.
#44 - 13 maj 2008 22:19
Halloj! Som total amatör när det gäller filmande måste jag få fråga dig vad du använder för kamera/videokamera när du tar dina filmer?
Själv tar jag ju snuttar med den otroligt kassa digitalkameran - och resultatet lämnar allt i övrigt att önska - speciellt när man tankar upp det på Youtube.
Mina filmer ser hyfsade ut när jag kollar dom på i datorn - men på Y-tube blir dom mörka, suddiga och otroligt pixliga.
Dina filmer ser otroligt skarpa och bra ut - och det vore kul att liksom bara veta vad du använder för grejer. Det ser verkligen fint ut - en ren njutning att kolla på!!!:)
Guest
#45 - 14 maj 2008 16:51
MaxB skrev:
Halloj! Som total amatör när det gäller filmande måste jag få fråga dig vad du använder för kamera/videokamera när du tar dina filmer?

Själv tar jag ju snuttar med den otroligt kassa digitalkameran - och resultatet lämnar allt i övrigt att önska - speciellt när man tankar upp det på Youtube.

Mina filmer ser hyfsade ut när jag kollar dom på i datorn - men på Y-tube blir dom mörka, suddiga och otroligt pixliga.

Dina filmer ser otroligt skarpa och bra ut - och det vore kul att liksom bara veta vad du använder för grejer. Det ser verkligen fint ut - en ren njutning att kolla på!!!:)

Jag använder en hårddisk videokamera och det är en JVC och modellen heter GZ-MG130.
Jag har dock bara ägt den i typ 3 månader.
Mina filmer blir också oskarpa men jag gillar youtube ändå:p
Filmerna är i mpeg1 format för att inte ta så mycket plats men jag tycker ändå att filmerna blir hyfsat bra i det formatet.
#46 - 14 maj 2008 18:59
Aha, it figures!
Jag misstänkte att du måste använda en videokamera - det är lite annat krut i dom grejerna!
Good stuff!:)
Guest
#47 - 8 juni 2008 19:21
Hehe klart det är krut i dom:)

Här kommer en liten uppdatering.

Julidochromis paret försvarar sitt fort stenhårt, dock är det inget stort revir (max 25cm i diameter). De största ynglena är helt orädda nu och man kan finna dem lite varstans i karet.
Jag väntar dock på en pulcher-lek för jag har nog två säkra par, det paret som är mest säkert har ett eget hörne i karet men det vill sig inte, hanen verkar vilja hänga med det andra paret än att vara hemma i grottan.

Lophiobagrus cyclurus äter som tusan och de är nu ca 7cm men jag har dock bara en hane som jag kommer på att ja inte sätt på säkert 1 vecka men han är väl inne i stenröset och trycker.

Gästerna Glanidirum leopardum lever och mår bra, dock tror jag en har strykigt med för ja ser bara tre som mest. Det är 2 hanar och 1 hona, honan är jag lite rädd om nu, tror ja måste flytta dem, hon äter inte och jag vet inte någon mer än jag som har den arten så ja får väl försöka få lek på dem i ett eget 54L så småningom.

Här kommer två bilder....skärpan har mer att önska jag vet, vill ha ett macro nu:(

Annons