ännu en vita prik tråd

#1 - 24 mars 2009 14:39
hehe har sökt igenom alla trådar och läst men vet fortfarande inte om det är vita prick... köpte nya fiskar nyligen. och nu har en av mina tidigare börjat få lite prickar över kroppen. håller precis på som bäst med att tillsätta salt lite lagom långsamt men hur vet man vilken medicin man ska köpa? hur kan man vara säker på att det är vita prick sjukan och inte något annat? kollade på www.jbl.de för att försöka diagnosticera men då blev det bara värre ju. då fanns det för mkt att välja på :P

hur ser man skillnad på vita prick och oodinium?

ska försöka få en bra bild och posta men min kamera har en förkärlek till att bara zooma in på akvarieglaset.
#2 - 24 mars 2009 16:17
Behandla med EXIT i fyra-fem dagar så ordnar det sig!
#3 - 24 mars 2009 16:21
ska se om jag kan hitta det nånstanns :P inge bra bilder på den lilla platyhonan dock.
så exit tar han om det vare sig det e vita prick eller den andra saken? :) det e ju bra i alla fall så slipper jag fundera mer på saken
#4 - 24 mars 2009 19:04
hmmm nu när jag kollar lite närmre ser det mer ut som svamp...och då e ju saltet precis rätt :P finns det något annat man kan testa?
#5 - 25 mars 2009 12:10
idag är jag säker på att det är svamp, det som först såg ut som små vita prickar ser mer ut som små prickar av ludd :) skönt att det inte är vita prick i alla fall. jag hoppas att saltet hjälper
#6 - 26 mars 2009 16:11
Skippa EXIT då om det inte är vita prick.
Salta på och hoppas på det bästa, tänk på att när du bytar vatten så tillsätter du bara salt för den bytade mängden vatten.
#7 - 26 mars 2009 18:45
saltet verkar hjälpa men inte tillräckligt då stjärtfenan börjar trasas lite på ena platyn (då e det väl på väg mot fenröta antar jag) så jag köpte furanol idag och har gjort ett litet ''sjukhus'' :)

Annons