Okej, har sett en del trådar som syresättning förut, sökt runt lite här och var i forumet, men inte hittat riktigt det jag söker.
Jag har kommit fram till att de flesta här tycker att luftpump är lite overkill till små sällskaps akvarium utan att det räcker gott och väl med att man har en bra rörelse i ytan... samt att luftpump inte är bra för växterna då det driver ut koldioxid ur vattnet. Så långt är jag med, men det jag funderat på är:
Dels hur mycket växter syresätter, jag vet att det skiljer från växt till växt, akvariestorlek osv osv... Men hur mycket hjälper det om man har ett akvarium med massor av växter? är det en liten marginell skillnad eller märks det tydligt?
Sen den andra saken, och det jag undrar över mest är varför alla rekommenderar en bra ytrörelse som syresättning. Jag menar, visst det fungerar det teoretiskt, men ett "standard" akvarium har ju ett ganska så tätt täckglas, och jag tvivlar på att det blir allt för mycket luftcirkulation där under, särskilt om man har en stor heltäckande ljusramp ovan på... Vad spelar det för roll om man har storm i akvariet när luften närmast ytan ändå blir syrefattig efter ett tag? Eller tänker jag helt fel nu? :)