Ännu en tråd som syre...

#1 - 23 februari 2009 17:47
Okej, har sett en del trådar som syresättning förut, sökt runt lite här och var i forumet, men inte hittat riktigt det jag söker.

Jag har kommit fram till att de flesta här tycker att luftpump är lite overkill till små sällskaps akvarium utan att det räcker gott och väl med att man har en bra rörelse i ytan... samt att luftpump inte är bra för växterna då det driver ut koldioxid ur vattnet. Så långt är jag med, men det jag funderat på är:

Dels hur mycket växter syresätter, jag vet att det skiljer från växt till växt, akvariestorlek osv osv... Men hur mycket hjälper det om man har ett akvarium med massor av växter? är det en liten marginell skillnad eller märks det tydligt?

Sen den andra saken, och det jag undrar över mest är varför alla rekommenderar en bra ytrörelse som syresättning. Jag menar, visst det fungerar det teoretiskt, men ett "standard" akvarium har ju ett ganska så tätt täckglas, och jag tvivlar på att det blir allt för mycket luftcirkulation där under, särskilt om man har en stor heltäckande ljusramp ovan på... Vad spelar det för roll om man har storm i akvariet när luften närmast ytan ändå blir syrefattig efter ett tag? Eller tänker jag helt fel nu? :)
#2 - 23 februari 2009 21:01
Det som syresätter vatten är just ytcirkulation. Det gäller även med luftpumpar. Bubblorna som luftpumpen blåser in i karet går ju rakt upp till ytan och försvinner. Det är alltså ytrörelsen som syresätter även från luftpumpen. Och då kan man lungt säga att en luftpump är extremt ineffektiv på att sätta ytvattnet i rörelse om man jämför med en cirkulationspump () t.ex. innerfilter. Självklart hjälper växterna till att syresätta vattnet om de trivs och växer bra, men det gäller bara på dagarna när det är tänt i kartet. På natten slukar växterna också syre precis som fiskarna.

Sen kan jag personligen aldrig förstå varför en privatperson skulle vara intresserad av en luftpump till akvairet. De låter ju som satan och gör ju som sagt ingen direkt nytta.

Glömde syret under locket... Visst finns det tillräckligt med syre där och det byts ständigt ut tack vare temperaturskillnaden under locket och över. Det är precis som i hus, Det är ju inga enorma luftintag som man har men ändå fullt tillräckligt. Självventilerade hus fungerar lite på samma sätt med kall och varm luft.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 23 februari 2009 21:04
Nil skrev:

Sen den andra saken, och det jag undrar över mest är varför alla rekommenderar en bra ytrörelse som syresättning. Jag menar, visst det fungerar det teoretiskt, men ett "standard" akvarium har ju ett ganska så tätt täckglas, och jag tvivlar på att det blir allt för mycket luftcirkulation där under, särskilt om man har en stor heltäckande ljusramp ovan på... Vad spelar det för roll om man har storm i akvariet när luften närmast ytan ändå blir syrefattig efter ett tag? Eller tänker jag helt fel nu? :)

Inget standardakvarium är hermetiskt tillslutet utan det kan utan problem cirkulera fullt tillräckligt med luft
#4 - 23 februari 2009 21:05
Oj här var det nån som kunde slänga sig med fina ord också:D
#5 - 23 februari 2009 22:21
Standard akvarium? Hermetiskt tillsluten? Cirkulera? :confused:

Skiren det finns nog hopp för dig med! ;)
#6 - 24 februari 2009 08:31
Som jag ser det så är det kanske inte cirkulationspumpens överlägsna förmåga att sätta ytan i rörelse som gör att den är bättre än en luftpump. Även med en luftpump blir ju ytrörelserna och därmed vattenytans kontakt med luften ganska bra. Det som gör cirkulationspumpen så mycket mer effektiv på att syresätta vattnet är just cirkulationen. Vattnet sugs in vid botten och sprutas ut vid ytan, vilket leder till att det "syrefattiga" bottenvattnet hela tiden tvingas upp till ytan där det syresätts av kontakt med luften. Men detta är min teori.
#7 - 24 februari 2009 08:51
Skiren det finns nog hopp för dig med! ;)

Äntligen nån som tror på mig:D
#8 - 24 februari 2009 12:47
Skiren skrev:
Äntligen nån som tror på mig:D
egentligen inte, jag bara lurades.. :p
#9 - 24 februari 2009 13:15
hehe ok syrepumpar kanske låter lite.. men för egen del tycker jag att det är så läckert med strömmen av bubblor, samtidigt som mina fiskar gillar att simma fram och tillbaka i bubblorna =)
#10 - 24 februari 2009 16:17
När det gäller fiskarna så skulle de vara lika glada åt en cirkulationspump. Det är strömmen av vatten som är kul!!
#11 - 24 februari 2009 16:27
ok=) tycker de ä snyggt iallafall =P
#12 - 24 februari 2009 16:28
Och då ska du självklart ha det kvar! Men snyggheten gör den inte bra;)

Annons