Ännu en topic om belysning

#1 - 15 mars 2006 15:20
Tjo!

Jag vet att det finns en halv miljard ämnen här på forumen men jag har läst inlägg nu i två timmar och inte lyckats hitta svar på den enda fråga jag söker.

Finns det inga lysrör lämpliga för akvarier på mer än 36W?
Jag har ett 560L med dubbelrörsarmatur och ska jag räkna på kanske 0,2W/L med 500L i akvariet så måste jag ju ha 2x50W eller kanske till och med 2x60 för att få ut bra ljus. Jag noterar också att de elektroniska glimtändarna clas ohlsson har är specade upp till 65W.

EDIT: Är det inte typiskt, fem minuter efter att man postat ett inlägg hittar man vad man letar efter. Aquarelle fanns visst i 150cm 58W

Cheers
#2 - 15 mars 2006 15:22
[quote='[xstream]']Tjo!
Finns det inga lysrör lämpliga för akvarier på mer än 36W?
Cheers[/quote] Jo, 58 w längd 150 cm
#3 - 15 mars 2006 15:32
Växlar du till T5-belysning när du ändå byter belysning så kan du välja 80W-rör som är ca 150 cm långa...
#4 - 15 mars 2006 15:38
Jo, jag har försökt sätta mig in i hela teorin kring lysrör ganska snabbt nu över eftermiddagen och jag kan inte tänka mig att det jag har är en t5-belysning. Även om jag inte fattat exakt vad skillnaden är.
Vanliga lysrör har glimtändare och t5 har någon betydligt mer avancerat elektronisk styrning va?

Jag är ändå snålänning och kan jag få någorlunda bra grejer skäligt billigare så tar jag det, och tvåmetersarmaturer för t5 hittar jag inte ens någon.

Reflektorer förresten, går de modifiera in i vilken armatur som helst?

Cheers
#5 - 15 mars 2006 15:59
[QUOTE='[xstream]']Jo, jag har försökt sätta mig in i hela teorin kring lysrör ganska snabbt nu över eftermiddagen och jag kan inte tänka mig att det jag har är en t5-belysning. [/QUOTE]
Kanske jag missförstår dig? -Om du tänkt behålla din nuvarande belysning skall du inte fundera över olika effekter på lysrör överhuvudtaget utan köpa den längd (och effekt) som din ramp har... De båda är nämligen hårt kopplade till varandra.
#6 - 16 mars 2006 01:48
[quote='[xstream]']Vanliga lysrör har glimtändare och t5 har någon betydligt mer avancerat elektronisk styrning va?[/quote]

T8 rör är 2.54mm grova medans T5 är 5/8 av 2.54mm
T5 rör drivs av hf-don(elektronik medans T8 antingen drivs av hf-don eller klassisk reaktor ballast och glimtändare.
T5:er är även lite effektivare och ger mer styrka per cm än T8:er gör.

Reflektorer förresten, går de modifiera in i vilken armatur som helst?

kan ju måla insidan matt vit, funkar mycket bra och är effektivare än om du till exempel skulle limma fast aluminiumfolie.
#7 - 16 mars 2006 05:39
[quote=Raven]T8 rör är 2.54mm grova medans T5 är 5/8 av 2.54mm
[/quote]

cm. menar du väll??:)
#8 - 16 mars 2006 13:10
[quote=krainskij]cm. menar du väll??:)[/quote]

hahaha jo cm ska de va [:o] brukar alltid prata mm annars
#9 - 16 mars 2006 13:32
Jag är inte helt säker att jag vill veta vad det är du brukar mäta i mm raven... :-P
#10 - 16 mars 2006 14:02
haha inte "den" iallafall då används snarare M ;)

Annons