Ännu en stentråd, är dessa farlia att ha i akvarie?

#1 - 26 september 2009 16:22
Ledsen för att det ska bli ännu en stentråd, Även om det finns många har jag inte en aning vad detta är för sort och så vill man ju ha bra svar vad som kan hända. Om de påverkar akvariet eller något.

Efter en liten helgstädning i garaget så hittade jag lite stenar som jag plockade i grekland för 10 år sedan. Efter lite glädjetårar då man inte gått igenom dem på länge började jag fundera om några passade i akvariet. Jag vet att vissa stener är mycket dåliga i akvarie och andra höjer ph. Jag undrar vad detta är för sorter och om de är lämpliga att ha.

Här är två bilder på dem. Det var väldigt svårt att få fram ljuset. Får försöka ta några till, behöver bara en bättre lampa
[ATTACH]23419[/ATTACH]
[ATTACH]23420[/ATTACH]

(Givetvis ska de kokas och skrubbas innan de kommer ner i akvariet och ändå om jag inte ska göra det än på ett tag är det bra med svar.

MVH Janson
#2 - 26 september 2009 17:00
Det ser ut som sandsten eller möjligen kalksten. Inte farliga.
#3 - 29 september 2009 20:37
Azur skrev:
Det ser ut som sandsten eller möjligen kalksten. Inte farliga.

Säker? Har letat lite men inte hittat något namn på dem. En sökning på sandsten är ju inte som mina stenar men mina har ju blivit runda av havet. Hmm...
Borde ju vara någon annan som plockat sådana här stenar utomlands och har någon kommentar.

En bild till när de ligger i vattnet (blir lite andra färger)
[ATTACH]23569[/ATTACH]
#4 - 29 september 2009 20:50
hej, jag kan inte säga att jag vet nå mycket om sten, men jag har läst och fått en hel del info om stenar, för jag hittade en intressant sten nere vid sjön där jag bor, och ville lägga den i mitt akvarium :P

Som dina stenar ser ut så verkar det inte vara någon metall i dem, ser mer ut som sandsten och kalksten som Azur sa, jag skulle inte oroa mig för att lägga ner dem, så länge man inte har fisk som vill ha jätte surt vatten, som du vet så höjs ph med kalk eller karbonatet i den eller nå :)

Som om man hittar stenar hemma ska man se upp för stenar som innehåller järn för de kan ha andra tungmetaller i sig.

Men dina stenar är plockade vid havet, så det är nog bara att köra på :)
#5 - 29 september 2009 20:55
hej, jag kan inte säga att jag vet nå mycket om sten, men jag har läst och fått en hel del info om stenar, för jag hittade en intressant sten nere vid sjön där jag bor, och ville lägga den i mitt akvarium :P

Som dina stenar ser ut så verkar det inte vara någon metall i dem, ser mer ut som sandsten och kalksten som Azur sa, jag skulle inte oroa mig för att lägga ner dem, så länge man inte har fisk som vill ha jätte surt vatten, som du vet så höjs ph med kalk eller karbonatet i den eller nå :)

Som om man hittar stenar hemma ska man se upp för stenar som innehåller järn för de kan ha andra tungmetaller i sig.

Men dina stenar är plockade vid havet, så det är nog bara att köra på :)

Kalken i sig är inget problem då jag ändå kör en kalksten för att inte få surt vatten.

Tror inte heller det är några faror, men som sagt vill vara säker. :)
#6 - 29 september 2009 20:59
Jo förstår det, skulle vara hjärtbrytande om din fisk dog, men vad kan det vara i stenarna som kan vara farligt? det jag har läst så verkar det vara tungmetaller i stenar som tar död på fisken, och dina stenar ser inte ut att ha någon metall i sig alls :)

Ska se om jag hittar nå info om stenar från grekland senare :)
#7 - 29 september 2009 21:16
Jo förstår det, skulle vara hjärtbrytande om din fisk dog, men vad kan det vara i stenarna som kan vara farligt? det jag har läst så verkar det vara tungmetaller i stenar som tar död på fisken, och dina stenar ser inte ut att ha någon metall i sig alls :)

Ska se om jag hittar nå info om stenar från grekland senare :)

Det ända som kan vara farligt är om olja kommit in i stenarna. Jag la i kokande vatten en stund men såg ingen hinna bildas på ytan. (Borde väl bli hinna om det fanns någon olja?)
#8 - 29 september 2009 21:25
Jo det borde det bli, så jag tror inte det ska vara någon fara alls
#9 - 29 september 2009 22:12
sätter en slant på kalksten och sandsten...

Annons