Jag förstår inte riktigt hur ni lyckas få så mycket nitrit. Vanligast är nog övermatning och att man har i för mycket fisk i ett nystartat kar. Innerfilter som bara pumpar runt vattnet med väldigt lite filtervolym är nog också ett problem.
Jag tror jag förstår hur det har gått till i det här fallet och jag skäms lite, men jag får väl krypa till korset.
[LIST]
[*]Vi köpte växter som var skitkassa, började ruttna i karet och tog inte bort ruttna växtdelar (eftersom vi inte reflekterade över att det kunde vara dåligt - puckat jag vet)
[*]Vi vrålmatade eftersom vi fick guppyyngel och ville att de skulle växa. Innan vi fick ynglena hade vi 2 guppys och en äppelsnäcka i ett 100l akvarium. Knappast för mycket fisk på kort tid, för akvariet hade stått i 2 veckor när vi tillförde guppysarna.
[*]Vi har även sand och sten som vi plockat i naturen, visserligen har vi kokat den, men det kanske kan spela in ändå.
[*]Vi har använt vattenberedningsmedel, men sådant som jag hade kvar sen jag hade ett akvarium för typ 9 år sedan, så förmodligen ahr det varit helt verkningslöst. Det stod dock inget bäst före datum på. Detta var aquatan och nitrivec.
[/LIST]Och som jag skrev innan hade vi ett fungerande nitritfritt akvarium, men vi trodde att båda var nitritfria, så vi flyttade fiskar mellan (flyttade guppysarna med yngel till ett litet yngelkar där vi väldigt temporärt hade ett par palettciklider) Vi blandade då vatten i akvarierna, för vi tänkte att det bästa skulle vara för guppysarna om vi tog bort hälften av vattnet i det lilla akvariet och fyllde på med vatten från det akvariet dom kom ifrån, så att det inte skulle bli en chock för dom. Men det betyder ju att vi hällde i kass vatten i ett fungerande akvarium.
En sista grej i problemet är att vi hade bestämt träff med en som odlar ancistrus för att köpa ancistrus av honom samma dag som vi fick reda på att vattnet var kass, och vi kunde inte med att inte komma och köpa när vi hade bestämt att vi skulle så nu har det flyttat ner några stackars ancistrusbäbisar i vårt skitvatten. Dock kanske de kan ha en lite positiv effekt, då de äter lite bottenbös?
En liten bifråga också: är det dumt att sjösätta en liten rotbit nu när värdena är så dåliga? För ancistrusbebbarna alltså.
Vi fick rådet att inte mata på en vecka. Kommer det att svälta ihjäl våra yngel som bara är en vecka gamla?
Jag forsätter babbla lite (förlåt)
De åtgärder vi vidtagit är:
[LIST]
[*]Tillfört rätt antal mängd easy-life i båda akvarierna (det ena hade i mrose redan klarnat upp helt, medan det andra fortfarande var grumligt)
[*]Tillsatt 1 msk salt/100 l vatten
[*]Tagit bort alla ruttna växtdelar och klippt ner växterna som var dåliga så att de blev jättekorta. (Nu är det ena akvariet nästan växtfritt, men hon i affären sa åt oss att inte köpa några nya)
[*]I det lilla yngelkaret bytte vi 1/3 vatten också, men inte i det stora för vi hade bytt vatten dagen innan där.
[*]Vi har tidigare gjort vattenbyten 1 gång/vecka, men det är nystartade akvarium på ca 3 resp. 4 veckor. Vi har rengjort filtrena 1 gång var, i akvarievatten.
[/LIST]Det avr allt för mig. Förlåt att jag skrev så mycket.