Beskrivning del 2
[SIZE=2][B]Verktyg
Dammsugare[/B] - håll efter alla frigolitkulor och -flarn annars fylls hela bostaden. Går inte att bli av med frigoliten utan att dammsuga sig.
Sopsäckar - igen, håll efter allt eftersom.
Fogsvans med fin tandning - det är riktigt tungt att skära igenom redan 10 cm frigolit med kniv. Fogsvansen ger raka och lite tråkiga snitt.
Knivar - favoriten visade sig bli en vanlig fiskefilékniv med 20 cm långt, smalt blad och spets. Slöa knivar bara smular frigoliten.
Påläggsgaffel - suveränt bra för att ge en småskrovlig yta. Skräpar ner nåt oerhört, men det är det värt.
[B]Material
Frigolit [/B]- markisoleringsplattor med måtten 120*60 cm. Jag behövde 2 st 10 cm tjocka och 1 st 5 cm. Kostar typ 50.- resp 30.- styck på Hornbach.
Akvariesilikon - gick åt 1 tub för att limma ihop plattorna, går väl åt ytterligare drygt en tub för att limma dit bakgrunden i akvariet. Kostar 49.- tuben på Clas Ohlson. Köpte en tub svart silikon på Hornbachs akvarieavdelning, märke "Sikasil-E". Ska kolla upp den, är den giftfri så använder jag den ytterst när jag fäster frigoliten i akvariet.
Husfix - Casco husfix för att ge en målningsbar yta. För mitt bygge gick det åt en 750 gr förpackning (endast ett lager).
[B]Färgpigment - [/B]husfixet är väldigt ljusbeige. Jag köpte en burk svart pigment från Alfort & Cronholm (Alcro) för c:a 50.-. Burken räcker typ till 200 bakgrunder.
[B]Allmogefärg - [/B]vattenbaserad. Jag använde vit, svart, gulockra, rödbrun och brun. Kostar 25.- burken på Clas Ohlson. Jag gjorde åt två burkar vit färg och bara lite av de andra färgerna.
Svamp - modell biltvätt för att svampa på färgen. Jag klippte ut en 10*10 cm stor bit som jag nöp bort bitar ur för att den skulle bli lite mer natursvamplik.
Epotex akvarielack - pga skrovligheten är ytan ganska stor. Jag gjorde åt c:a 700 gram. Komponenterna luktar
riktigt ohälsosamt var för sig men tillsammans luktar de nästan ingenting. Använd skyddshandskar och kanske skyddsglasögon. Epoxiallergi är
inte roligt. 1 kg lack kostade drygt 400.- inkl frakt.
Penslar - billiga naturborst i olika storlekar för husfix och lackning.
Håltagare - bra för att göra intag till pumparna. Jag använde diam 65 mm.
Glassburkar - för att blanda färg och lack i.
[SIZE=1]Arbetsbeskrivning följer...[/SIZE]
[/SIZE]