Hej! Jag känner mig villrådig och är på god väg att ge upp! Har sedan en månad tillbaka kämpat mot mitt grumliga akvarievatten utan resultat. Jag vet inte hur jag ska gå vidare!
Mitt akvarieum på 260 liter har varit igång i två månader ungefär. Första månaden var helt problemfri, men helt plötsligt började vattnet krångla. Först var vattnet vitt och dimmigt... idag är det grön-gult-vitt utan någon som helst sikt. Jag har flitigt följt alla diskusioner om liknande problem (med infusorier och alger)... ändrat ljusförhållanden, mörklagt, hållt upp med matandet, haft i algbekämpningsmedel, köpt fler växter osv... INGET tycks hjälpa! Byter jag vatten ser det klart ut i några timmar, sedan är det samma visa. Inga växter vill överleva utan vissnar bort, ändå har jag endast köpt snabbväxande och lätskötta växter. De senaste råd jag fått är att byta en stor del av vattnet, tillsätta tex Auqa-Safe och låta akvairet vara för en tid så att naturen kan ha sin gång och balansera värdena... Det har nu gått en vecka sedan jag gjorde så, och jag vet inte hur länge jag kan låta det stå. Fiskarna verkar må sämre och sämre! Vad ni måste veta är att akvariet är placerat i ett rum HELT skyddat från direkt ljus. Jag tycker detta är tröttsamt och trist! Någon som har råd att ge? Funderar på att flytta över alla firrar i ett litet akvarie för en tid och starta om hela det stora på nytt... men vad bör jag i så fall tänka på? Hur förhindrar jag att det blir samma sak igen? Tacksam för idéer och tips!
Anna