Ännu en fråga om belastning!

#1 - 3 februari 2004 20:48
Nu har jag nästan fyllt upp mitt 720. Allt är frid och fröjd förutom en sak... När jag kommit halvvägs så tog jag en paus i fyllandet och råkade kolla på parkettgolvet. Och ca. 3 meter ifrån så var det en spricka i golvet, där parketten hade glidit isär. Det kan vart så innan... Har inte bott så länge i lägenheten så jag vet inte säkert.

Huset är en tegelbyggnad som är byggt i mitten av 80-talet. Väldigt bastant byggt enligt mitt tycke.

Akvariet står ivåg. Lika som det gjorde innan jag började fylla. Det har inte blivit en större spricka nu när jag fyllde lite till. Det står intill ytterväggen och väggen till grannen.

Golvet verkar inte va så seriöst lagt. Det verkar bara vara lumppapp mellan "golvplattan" och parketten. SÅ det kan ju ha varit en liten ojämnhet just där jag ställde karet.

Så nu är min fråga till er; ska jag avbryta, eller bara kolla så att det inte blir värre..

//PeeK
#2 - 3 februari 2004 21:03
I vårat vardagsrum är det parkettgolv, som man av någon oförklarlig anledning inte lagt direkt på betonggolvet utan man har byggt upp det någon decimeter = instabilt som bara den. Hur som helst... vi satte vårat 530-liters där och efter några veckor fick vi flytta på det då flera sprickor uppstått på flera håll, ingen vacker syn... så numera står det på stabilt betonggolv.. jag skulle om jag vore du, iallafall om du har plats, flytta det till ett annat rum.
#3 - 3 februari 2004 21:08
Det är ju iofs e massa sprickor i resten av lägenheten också... denna är lite större än resten... men det kanske är bäst att lägga ned detta då det är parkett i resten av lägenheten också... :(

//PeeK
#4 - 3 februari 2004 21:13
ajaj då =(
men om det är fråga om ifall golvet skulle rasa ihop så tror jag inte du behöver oroa dig.. det är isåfall det estetiska jag tänkte på. Där vi bodde förut så var golvet helt i trä, med parkettgolv, och det höll för två 500-liters och ett 375-liters, så jag tror inte du behöver oroa dig för några större skador inte.. vi sov ju inte så mkt de första nätterna förstås [;)]
#5 - 4 februari 2004 06:25
Överlevede en orolig natt! :)

Det har inte hänt nåt med golvet iaf! Kollade sprickan och det låg lite grejor i den. t.ex. en tavel spik och jag har inte använt sådana... så jag antar att det är en gammal "glipa". Kollade nog lite för mycket igår kväll, så lite lugnare är jag nu...

Kommer att vara xtra försiktig de kommande dagarna och kolla noga med vattenpasset...

//PeeK
#6 - 4 februari 2004 07:03
Vattenytan i förhållande till ramen/kanten är också en bra indikator (när akvariet är fyllt vill säga).
#7 - 4 februari 2004 07:41
Har inte fyllt helt än. Mäter med vattenpasset på ramen på akvariet och på stativet/bottenplattan mot golvet.

//PeeK
#8 - 6 februari 2004 07:53
Skulle bara säga att jag fick besked från hyresvärden.

Inga problem att ha akvarium, golvet var typat för 1500kg/m2. :)

Nu är det bara resten kvar!

//PeeK

Annons